Реформу освіти у Львові розпочали з реформування оцінок
Одним із поштовхів, що спричинили запровадження нової системи, стала поява у школі нової учениці, яка приїхала з батьками з Латвії. Два роки тому в цій країні було введено 10- бальну систему (до речі, в Японії навчаються за 100-бальною системою, в Алжирі — 20-бальною, у багатьох школах Польщі прийнята рейтингова система). Про потребу реформування системи оцінювання йде мова і в новому Законі про освіту. Зрештою, недосконалість п'ятибальної системи розуміли і в нас — згадайте хоча б такі оцінки, чотири з мінусом чи три з плюсом.
Для початку в школі була проведена робота із учнями та батьками. Учням ця ідея сподобалась. Припала вона до душі й більшості батьків, окрім тих, у кого діти навчаються у випускному 11-класі. Останніх зрозуміти нескладно — тут уже йдеться про оцінку в атестаті. Вводити нову систему оцінювання знань у всіх класах не стали ще й з іншої причини — все ж таки необхідно відпрацювати критерії оцінювання для кожного з десяти балів. Зате, як твердить Мирон Іванович, нова система дозволила перейти до рейтингової системи оцінювання. Тепер словесна аргументація відображає рівень діяльності школяра. А саме: «1» — погано, «2» — незадовільно, «3» — недостатньо, «4» — задовільно, «5» — посередньо, «6» — достатньо, «7» — добре, «8» — дуже добре, «9» — відмінно, «10» — блискуче. Тепер учень повинен протягом чверті набрати якомога більше балів, які, у свою чергу, діляться на кількість оцінок. Система дуже подібна до тої, що застосовується в деяких видах спорту.
А як же тоді узгодити дві системи оцінювання знань? За твердженням директора, це не є проблемою. Скажімо, 8–10 балів відповідає звичній п'ятірці, так само переводяться й інші бали. Та й необхідність у цьому виникає лише, коли дитина переходить в іншу школу, або ж буде закінчувати випускний клас.
Для 63-ї школи 10-бальна система є поверненням до старої традиції. Адже вона є однією з найстаріших шкіл міста — заснована ще 1895 року. Архівні документи свідчать, що в ті часи існувала саме 10-бальна словесна система оцінок, модифікацією якої і є нинішнє нововедення. Зауважимо, що школа, хоча й носила тоді ім'я польського письменника Зіморовича, однак була з українською мовою навчання. Міститься вона у вельми цікавому мікрорайоні так званого «ближнього центру міста» — Професорській колонії. Назва цього мікрорайону теж не випадкова — саме тут мешкали викладачі Львівського університету та медичного інституту. У багатьох теперішніх учнів тут навчалися не лише батьки, а й їхні дідусі та бабусі. Зауважимо, що деякі родини, які живуть в інших районах міста, все одно приводять сюди своїх дітей.
КОМЕНТАР
— Згідно з чинним законодавством, керівництво кожної вітчизняної загальноосвітньої школи може самостійно вибирати систему оцінювання знань учнів, — сказав кореспонденту «Дня» Інні ЗОЛОТУХІНІЙ заступник начальника Головного управління середньої освіти Міністерства освіти України Григорій Миколайович Литвиненко.
Григорій Миколайович також відзначив, що прийнята сьогодні у більшості шкіл і взагалі у державі система оцінювання знань за 4-бальною шкалою (починається з оцінки «двійка», тобто «незадовільно») не може дати повної та об'єктивної картини досягнутих учнем успіхів. Так, наприклад, на іспиті учень повинен виконати тільки одне певне завдання і, допустивши помилку, не має можливості «реабілітуватися» за рахунок знань інших тем предмета. Проте вже два роки у старших класах загальноосвітніх шкіл на іспитах з математики (в окремих школах і з хімії) знання дітей оцінюють за встановленою Міністерством освіти 100-бальною системою. А потім, для того щоб виставити річні оцінки в атестат, викладачі, згідно з наявною методикою, переводять набрані кожним учнем бали в оцінки. Так, школяр отримає «3», якщо набрав 50—56 балів, «4» — від 80 до 90 балів, «5» — більш ніж 95 балів.
До речі, згідно з постановою уряду, сьогодні Міносвіти працює над проектом нових державних стандартів середньої освіти, де буде відображено й питання встановлення об'єктивних «вимірів» рівня знань школяра. Завершити проект планують до кінця наступного року, і з 1 вересня 2001 року, разом з переходом вітчизняної школи на 12-річну освіту, перевести початкові класи на нову методику роботи.
Цікаво, що, на думку п. Литвиненка, оцінити знання дитини об'єктивно можна лише за допомогою системи тестування, як це і роблять у більшості країн світу.