ЦЕРКВИ СВIТУ
Папа Римський звертається до дітей АвраамаПапа Римський звертається до дітей Авраама
Іван Павло II поздоровив із Великоднем паломників із багатьох країн, які зібралися на площі Св. Петра. Привітання лунало 62-ма мовами світу, серед них арабською та єврейською. Понтифік сказав: «Нехай людяність знайде сили протистояти нелюдському та, на жаль, наростаючому тероризму, який відкидає життя й несе із собою біль та небезпеку в повсякденне життя багатьох і багатьох мирних і важко працюючих людей. Жінки й чоловіки доброї волі! Будьте уважні! Не спокушайтеся бажанням помсти замість того, щоби прощати. Нехай культура життя та любові переможе логіку смерті. Всі діти Авраама — християни, іудеї та мусульмани — повинні віднайти братство, до якого всі вони належать!» («Zenit»)
Перед Далай-ламою двері Росії зачинені
Нещодавно буддисти Калмикії звернулися до МЗС РФ із проханням надати візу політичному й духовному лідеру Тибету Далай-ламі ХIV для пастирських відвідин регіону, де мешкає значна частина буддистів Росії.
У відповідь МЗС Росії звернуло увагу на той факт, що сьогодні такому візиту не сприяє партнерство Росії з Китаєм. Адже для Китаю «проблема Тибету є проблемою територіальної цілісності країни. Росія також визнає Тибет невід’ємною частиною Китаю та не підтримує офіційних контактів з Далай-ламою». Тому при вирішенні питання про можливість його поїздки до Росії необхідно дотримуватися міжнародних зобов’язань Російської Федерації.
Останній раз Далай-лама XIV (Агван Лобсан Тенцзин Гятцо) відвідав Росію з неофіційним візитом у 1992 році, зустрівшись з представниками громади буддистів Бурятії.
З 1960 року Далай-лама живе у вигнанні в Індії — після окупації Тибету китайськими солдатами. Окупація продовжується й сьогодні. Офіційний Китай не визнає Далай-ламу й послідовно виступає проти надання йому іншими країнами можливості для ведення громадської діяльності, яка, на їхню думку, спрямована на розкол Китаю. У Пекіні вважають, що під прикриттям релігії лідер буддистів проповідує ідеї незалежності Тибету. Останні роки під тиском світової спільноти Китай веде з урядом Тибету у вигнанні мляві переговори, але практичних результатів досі не досягнуто. (РІА «Новости»)
Туркменістан обмежує будівництво мечетей
Сапармурат Ніязов, виступаючи на розширеному засіданні Кабінету міністрів за участю членів Ради у справах релігії при президенті Туркменістану, повідомив, що він віднині забороняє подальше будівництво мечетей у Туркменістані. Президент нагадав присутнім, що в країні церкви відділені від держави, та сказав: «Я передаю на баланс мусульман ще три мечеті, після чого державне будівництво мечетей припиняється. Вже досить».
Ніязов зажадав також, щоби кандидатури мулл для кожної мечеті затверджувалися Радою у справах релігій із числа тих мусульман, хто має відповідну освіту, а також пройшов перевірку на «відданість Вітчизні». «А то вони там обирають кого попало», — сказав Ніязов, маючи на увазі прийнятий у мусульманському світі звичай вибирати муллу з середовища віруючих громади.
Окрім усього, Ніязов зобов’язав Раду в справах релігій ретельно контролювати суми пожертв віруючих мусульман. «Ми не забираємо ці гроші, — сказав він, — але там треба навести порядок і знати, куди йдуть зібрані кошти». («Гундогар»)
Розширення ЄС і антисемітизм
Вольфганг Бенц, історик, керівник Центру дослідження антисемітизму в Технічному університеті Берліна в бесіді з журналісткою Адриєнною Вольтерсдорф висловив побоювання із того приводу, що з розширенням ЄС на Схід Європу може захлеснути нова хвиля антисемітизму. Адже в Східній Європі антисемітизм і досі не вважається чимось непристойним, вважає вчений, що неодноразово підтверджувалося й після зламу старої системи висловами східноєвропейських політиків.
Після 1989 року в Росії, Білорусі та Україні пережив друге народження так званий християнський антисемітизм, і сьогодні віруючі там знову читають «Протоколи сіонських мудреців» — «класичний» російський варіант захисту від раціонального західного мислення. Ситуація ускладнюється тим, що після повалення радянської системи Православна церква набула значного впливу в суспільстві. А коли священики постійно повторюють, що «євреї злі — вони розіп’яли Ісуса», то антисемітизм різних відтінків проникає навіть у державні освітянські заклади — разом із так званим «релігієзнавством». Західні католицькі та протестантські церковні діячі повинні пояснити своїм православним колегам, що малювати картину світу, де — хоч би що трапилося — в усьому винуваті євреї, принаймні некоректно. Утім, у Польщі також досі існує таке явище, як місцевий католицький антисемітизм.
Єдина надія євреїв сьогодні полягає в тому, що Європа в цілому є демократичним співтовариством і буде адекватно реагувати на прояви антисемітизму — західні країни повинні дати відповідні приклад і урок східним членам ЕС.