Як зробити зупинки безпечними?
«Сподіваюсь, для нового міністра інфраструктури одним з пріоритетів буде скорочення втрат людських життів у ДТП», - експертЩодня в містах України трапляються дорожньо-транспортні пригоди, у яких стають постраждалими водії та перехожі. За даними Державної служби статистики у 2015 році в країні загалом сталося 138,5 тисяч ДТП, у яких загинули чотири тисячі людей.
Тим часом країни ЄС мають намір до 2020 року наполовину скоротити число загиблих у ДТП. Так, у Латвії, яка за даними Єврокомісії займає одне з перших місць в ЄС за кількістю загиблих у дорожньо-транспортних пригодах, 2015 року загалом сталося 16 904 ДТП, у яких загинули 187 людей. Різниця з Україною вимальовується колосальна.
Для європейських країн безпека своїх громадян – основа національної політики. Світові дослідження доводять, що більшість ДТП трапляються в містах, тож у ЄС створюється максимально безпечна міська інфраструктура, де пішоходи стають головним пріоритетом.
У той же час у містах України спостерігаємо принципові розходження з європейськими стандартами безпеки. А саме – трапляються ДТП на зупинках, здавалося б, цілком безпечних ділянках. За останні роки в країні сталося кілька таких трагедій, у яких гинули люди.
Сьогодні під будівлею Міністерства інфраструктури відбулась акція «За безпечні громадські зупинки!», яку ініціювала громадська організація «Інститут успішного міста». Активісти та небайдужі кияни закликали нового міністра інфраструктури України Володимира Омеляна звернути увагу на проблему безпеки людей на зупинках транспорту. Для цього учасники акції вийшли з плакатами, на яких перераховувались трагічні ДТП на зупинках в містах України за останні роки.
«Підняти це питання ми вирішили після ряду трагічних випадків, що сталися в березні 2016. Так, у Житомирі 5 березня цього року автомобіль Peugeot в’їхав у зупинку громадського транспорту та вбив 8-річного хлопчика. І вже наступного дня, 6 березня, сталась аналогічна аварія в Києві! Це той випадок, коли Lexus на Богатирській в’їхав у зупинку громадського транспорту, де знаходилось двоє людей, одна з яких загинула… Ми почали досліджувати ДТП на зупинках в Україні за останні п’ять років, вивчили світовий досвід, та дійшли висновку, що встановлення спеціальних захисних споруд – це перевірений засіб підвищення безпеки. Зрозуміло, що в країні багато питань, що потребують термінового вирішення. Однак збереження життя людини має бути головним пріоритетом. Сподіваємось, що новий міністр нас почує», - зазначають учасники акції.
Наразі ГО «Інститут успішного міста» ініціювала збір підписів під петицією до влади Києва щодо встановлення захисних конструкцій на зупинках. «День» розпитав представника громадської організації «Інститут успішного міста» Арсенія ПУШКАРЕНКА про сьогоднішню ситуацію з безпекою пасажирів на зупинках та можливості зменшення кількості ДТП з трагічним фіналом.
- Як ви вважаєте, питання безпеки людей на зупинках громадського транспорту є одним з пріоритетів інфраструктурної політики України в сучасних умовах?
- Безперечно, воно має стати одним з них, якщо говоримо про європейську розвинену Україну. У країнах Євросоюзу головний пріоритет віддається пішоходам, потім – велосипедистам та громадському транспорту, і тільки після цього – автівкам та вантажівкам. Тож, забезпечення безпеки пішоходів та людей, які чекають громадській транспорт, є одним з ключових аспектів фундаменту інфраструктури розвиненої країни.
- Що, на ваш погляд, стає причинами ДТП на зупинках?
- Часто винним у ДТП називають водія авто, який не дотримується правил дорожнього руху в місті, однак ситуації бувають різні: технічні несправності автівки, раптове погіршення стану здоров’я водія. У таких випадках складно назвати «винного». Загибель людей на зупинках громадського транспорту є результатом безвідповідальності органів влади, які відповідають за будівництво, утримання та експлуатацію об’єктів транспортної інфраструктури, а не просто трагічною випадковістю.
На запит «Інституту успішного міста» щодо інформації про кількість ДТП на зупинках в Україні за останні п’ять років, у Держстаті та Нацполіції пояснили, що є лише загальні цифри про кількість ДТП без прив’язки до місця аварії, а ведення статистики за вказаними критеріями державою не передбачено. Виходить, про подібні випадки суспільство дізнається лише завдяки родичам постраждалих чи небайдужим активістам, які розповідають про ситуацію у ЗМІ. Однак, якщо ми позиціонуємо себе європейською країною, проблемні питання мають вирішуватися, а не замовчуватися.
- Як, на вашу думку, можна поліпшити безпекову ситуацію на зупинках громадського транспорту?
- Успішний світовий досвід підказує, що для забезпечення безпеки пасажирів на зупинках громадського транспорту найбільш продуктивним інструментом є спеціальні захисні конструкції. Наприклад, у країнах ЄС на зупинках встановлюють невисокі металеві стовпчики по краю проїжджої частини, які можуть зменшити силу удару автомобіля. Такий варіант гарантує безпеку людей на зупинці при невеликих швидкостях автомобілістів – десь 40-60 кілометрів на годину. У межах міста – чудовий варіант вирішення проблеми.
Якщо ж зупинка знаходиться за містом, на трасах, де швидкість автомобіля перевищує 100 кілометрів на годину, вже потрібні масивніші захисні конструкції. Як, наприклад, бетонні блоки, що встановлюються на кордоні дороги і тротуару і можуть витримати сильний удар.
- Такі захисні споруди не стануть перешкодою для вільного пересування людей з особливими потребами?
- Якщо ми говоримо про металеві стовпчики (болларди – Авт.) для зупинок громадського транспорту у межах міста, то при їх правильному встановленні труднощів з пересуванням людей з особливими потребами не буде. Взагалі, сьогодні кращим прикладом використання захисних споруд на зупинках громадського транспорту є автоматизовані «поворотні стовпчики» у скандинавських країнах. Там у громадський транспорт вбудований спеціальний електронний ідентифікатор, і коли автобус під’їжджає до зупинки, водій натискає на кнопку, після чого стовпчики йдуть під землю, звільняючи прохід для пасажирів. А коли автобус від’їжджає, захисні споруди знову піднімаються. Однак наразі це досить дорого і технічно складно для України.
- Як, на вашу думку, можна змінити безпекову ситуацію на українських дорогах?
- Створення безпечних доріг і для пішоходів, і для водіїв – це результат спільної роботи влади та суспільства. Важливо не просто провести «косметичні» інфраструктурні зміни, але й працювати зі свідомістю громадян країни, починаючи змалку – в школах, родинах. Драконівські штрафи за порушення, встановлення захисних споруд, покращення дорожньої інфраструктури – це превентивні заходи. Ми будемо жити в країні з безпечними дорогами тільки тоді, коли і водії, і пішоходи поважатимуть правила, а влада забезпечить належні умови їх виконання.
- Наразі Ви ініціювали петицію до Київради щодо встановлення захисних конструкцій на зупинках громадського транспорту. Які подальші плани «Інституту успішного міста» для вирішення питання безпеки пасажирів на зупинках?
- Петиція – це лише інструмент для того, щоб актуалізувати тему безпеки на зупинках та підняти питання серед громадськості. Найближчим часом ми плануємо проведення громадської кампанії, збір підписів, створення експертної групи, визначення найбільш небезпечних ділянок, де розташовані громадські зупинки, моніторинг ситуації та подібних ДТП. Мета – запровадження пілотного проекту в Києві, потім його поширення на всю Україну. Закликаємо приєднуватися до кампанії небайдужих громадян. В окремих містах України вже є активісти, які хочуть долучитися до проекту.
- Що б ви порадили новому міністру інфраструктури України задля вирішення питання безпеки на дорогах?
- Я сподіваюсь, що для нового міністра інфраструктури одним з пріоритетів буде скорочення втрат людських життів у дорожньо-транспортних пригодах.
Author
Олександра ЯрликоваРубрика
Суспільство