Перейти до основного вмісту

Червоне втрачає свій «хліб» — бар'єри свідомості

13 листопада, 00:00
Десятиріччя падіння Берлінської стіни, схоже, набуло символічного змісту для посткомуністичного світу. Особливо якщо порівнювати розвиток тих, хто був із нами по «один бік» Стіни. Сподіваємося, що «погляд зсередини» німецького журналіста буде цікавим і українському читачеві. Адже Стіна «підійшла» зараз до наших кордонів, і ще далеко не всі розуміють необхідність реальної національно-політичної інтеграції Сходу і Заходу — в Україні, а не в Німеччині.

...Нарешті приїхали. Стою за скляними дверима гуртожитку в Західному Берліні і раптом усвідомлюю: з того боку — моя тітка з НДР! А за нею — чотирирічний Бернгард із Галле. А за ними — мій кузен. Із кузиною. Вона тримає за руку шестирічного Фрідріха — мого хрещеника. Мене тоді навіть на обряді хрещення не було. Через політичні причини. А тепер вони всі приїхали до мене.

...Це було через неповних сорок вісім годин після відкриття кордонів. Протягом того першого уїк-енду після 9 листопада Західний Берлін відвідало, за даними бургомістра Момпера, близько двох мільйонів осіб. На краях платформ метро — щільна стіна тіл. Перед банками — довжелезні черги людей за належними кожному громадянинові НДР щорічними DM100. Біля Альді та Вулворта — типовий натовп з універмагу «Центрум», що на Александерпляц. Тоді ж люди з НДР могли вперше роздивитися свій Александерпляц зісподу — за допомогою західноберлінського метро, що проїжджає під Східним Берліном через мертву станцію з тією ж назвою. («А-а-а, так он ми де їдемо!..») Сплюндровані телефонні будки, закритий для руху по колу бульвар Ку'Дамм, безплатні обіди, переповнені й місцями недіючі лінії метро, посередництво в дармових нічлігах, універмаг, що приймає східні марки за курсом чорного ринку, себто 1:10 — 20. Хонекер полюбляв повторювати, що соціалізм не об'єднати з капіталізмом, як вогонь із водою. Але ж об'єднали! Вода цілком загасила той вогонь.

Коли 13 серпня 1961 року під особистим керівництвом Еріха Хонекера було зведено Берлінську стіну, найбрутальніший вигляд вона мала на Бернауер штрасе. Люди з вікон просто стрибали на західний бік. І не всі тоді приземлялися в тенти західноберлінських пожежників. Працівник, котрому тоді пощастило перебігти саме на цьому місці, через 28 років став свідком руйнування стіни на Бернауер штрасе. Він стояв і плакав. 50-річна поштова працівниця, в котрої на тому боці немає жодної родини, 10 листопада, попри велику втому, все ж вийшла на міст біля прикордонного переходу Драйлінден. Вона стояла і спостерігала за чергою «трабантів»: «Я їм махала й ридала. Хотілося обійняти кожного...»

Тепер, через два тижні, початковий натовп поступився місцем сталому, а все ж дуже помітному збоку потокові. Серед прибульців із західного боку чути перші критичні репліки: «Тепер ми почуваємося закритими, нам тут позаймали всі автостоянки»... Деякі студенти зі Сходу прогулюють заняття і починають роззиратися в пошуках долі у західних навчальних закладах. Кількість уокменів і нових рекламних торбинок на східних вулицях зросла втричі. Також змінилося ставлення деяких людей до своєї роботи. Тим паче — до роботи за східні марки... Разом із тим в НДР легко відчути хвилю міжлюдської солідарності: працівники охоче пропонують свої послуги дитсадкам і шпиталям. Дефіцит робочої сили ще більше загострився, кілька десятків тисяч осіб виїхало навіть після падіння стіни. Цього року, до половини листопада, їх уже 275 тисяч.

Що важливо: та ейфорія була позбавлена націоналістичних рис. «Ми нині відзначаємо не день єднання, а нового побачення». У цих словах бургомістра Вальтера Момпера було чимало сенсу. Та радість була скоріше міжлюдською, аніж усенародною. Мабуть тому канцлера Коля, котрого багато хто з берлінців, особливо молодих, не дуже поважає, значна частина багатотисячного зібрання просто освистала, коли той 10 листопада перед ратушею Ратхаус Шьонеберг намагався приєднатися до слів бургомістра. І гімн Німеччини (Західної), котрий він почав було співати, освистали також. На сьогодні ані помірковані, ані крайні праві ФРН не змогли зробити правильних висновків з останніх подій. Заради справедливості, варто додати, що й соціал-демократична «остполітика», яка часто обмежується лише співпрацею з офіційними представниками комуністичних держав, також суттєво змінилася. Висновки роблять і перші, і другі.

За кордоном про можливе об'єднання Німеччини завжди мовилося більше й конкретніше. Чим далі живеш, тим стіна і решта бар'єрів здаються нижчими. Тим «природнішим» та «очевидним» вирішенням здається поєднання обох країн і суспільств в одне. Тим часом опозиційні угруповання НДР проблему єднання або відкладають на майбутнє (для прикладу, соціал-демократи із SDP чи група «Demokratie Jetzt» («Демократія сьогодні»), або прямо її не сприймають («Новий форум»). Для них важливим є збереження окремих рис соціальної, опікунської держави від потопу чистого капіталізму. Вони хочуть вибороти «суб'єктність» власного суспільства («Subjektcharakter» — цей вираз тут явно запозичили у своїх польських колег-попередників), а не стати об'єктом зусиль різних кіл ФРН. Дехто шукає і «третій шлях» — між капіталізмом та комунізмом. А поки що нову політичну еліту становлять передовсім люди християнсько- лівацької орієнтації. Проте під час демонстрації в Ліпську 13 листопада були помітні перші транспаранти з незнайомими до цього часу вимогами: «Вільні вибори (це проголошує кожен, дивись далі. — Авт. ) — одна Німеччина».

Чи збережеться НДР як окремий соціальний феномен? Багато залежатиме від того, наскільки вдасться, із зовнішньою допомогою чи без неї, стабілізувати економіку. І друга умова: чимало важитиме те, чи вдасться опозиції переконати маси в слушності існування такого феномена. Крім значного акценту на соціальному аспекті, на який можна було б посилатися, міцних підмурків для створення такої самосвідомості я не бачу. Водночас можна чекати іншого: господарська криза, що поглиблюється, призведе до того, що НДР почне втрачати грунт під ногами як для самостійного існування, так і для вироблення своєї самосвідомості.

Отже, німецько-націоналістичної ейфорії не було. І все ж на цьому тлі вирізняються не до кінця сформульовані антиіноземні настрої на Сході, спрямовані передовсім проти поляків. Вони є своєрідною компенсацією почуття меншовартості щодо західних німців. На початку листопада під час великих костельних дискусійних зборів у місцевості Фюрстенвальде свої погляди висловлювали представники різних опозиційних угруповань. Переважно виступи супроводжували оплески, хоча вистачало й свисту. Справив неоднозначне враження, у всякому разі, виступ Міхаеля Бартошка, фахівця з польських питань і діяча «Демократії сьогодні». Коли він заявив, що поляки вибороли багато свобод ще десять років тому — причому без Горбачова — і що з ними варто було б мати гарні стосунки, — його слова викликали не лише овації. «Полякам слід узятися до роботи!» — «А чи пан хоче, щоб тут стали такі умови, як у Польщі???»

Невідомо, який остаточний вигляд матимуть симпатії й антипатії народів і суспільств, яких «витягнуто з холодильників» (за словами Казімежа Войчицького, сказаними в жовтні під час першої подібної зустрічі в східноберлінському костьолі). Не варто заглиблюватися далі. Повернімося до того, що оцінити простіше, що нам відоме з попередніх політичних інсценівок: ми — свідки чергового «стриптизу комунізму» цього разу в німецькому варіанті. При цьому схожість подій у сусідів часом вражаюча навіть у деталях, хоча темпи розвитку на сьогодні набагато вищі. Ми маємо дякувати угорцям, полякам і народам СРСР за їхню в цьому участь.

Якщо цю вдячність виявимо не ми, то це, напевно, зробить покоління чотирирічного Бернгарда з Галле. Коли ми з ним тієї пам'ятної суботи переходили вулицю на червоне світло і я пояснював це тим, що за таких тлумів мешканців НДР у районі вокзалу червоне світло втрачає сенс, він подивився на мене із задумою в очах. А потім, радіючи римі, сказав: «Rot verliert sein Brot!» — «Червоне втрачає свій «хліб!»

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати