Перейти до основного вмісту

Вартовий прав людини

Рух у Європу неможливий без дотримання демократичних норм
08 квітня, 00:00

Рух до євроатлантичних структур відкладено до грудня після рішення саміту НАТО в Бухаресті. Проте через це зовсім не треба впадати у зайвий песимізм. Набагато продуктивнішим буде проаналізувати ситуацію, яка склалася й намітити шляхи її зміни.

Одним з перспективних напрямів є діяльність нашої країни у Раді Європи. Причому ніяких організаційних рішень для цього не потрібно. Україна — член цієї важливої європейської організації з листопада 1995 р. При цьому важливо відмітити, що незважаючи на те, що Рада Європи, органи якої розташовані у французькому місті Страсбурзі, має атрибути — прапор та гімн, такі самі як і Європейський Cоюз, який знаходиться в Брюсселі, це самостійна організація. Її основними завданнями є сприяння розвитку демократії в країнах-учасницях. У тому числі й моніторинг дотримання основних свобод людини. Найвідоміша організація Ради Європи — Європейський Cуд з прав людини. Його діяльність досить відома, багато хто з громадян України зуміли у ньому захистити свої права та свободи. Однак діяльність організації не зводиться до цих безумовно важливих проблем.

Рада Європи складається з двох гілок: законодавчої — Парламентська Асамблея, до якої входять парламентарії їх країн-учасниць, у тому числі й від України, та виконавчої — Рада міністрів закордонних справ, яка засідає чотири рази на рік. Постійним її органом є секретаріат на чолі з Генеральним секретарем Террі Девісом.

Вступаючи до Ради Європи, держава добровільно бере на себе досить значні зобов’язання з дотримання демократичних норм, прийнятих у Європі. Відповідно Рада Європи допомагає їх виконанню, у тому числі моніторингом порушень у цій тонкій сфері. Україна знаходиться в списку країн, відносно яких ведеться таке спостереження. І, як ми знаємо, тут у нас є певні проблеми. Про це йдеться в останній доповіді Верховного комісара з прав людини, який вивчав положення в Україні.

Діяльність РЄ (Ради Європи) не обмежується тільки зазначеними проблемами. Серед досить великої кількості його органів та інститутів є й спеціалізовані. З конституційних проблем це Венеціанська комісія за демократію через право. Венеціанською вона називається тому, що сесії відбуваються декілька разів на рік у Венеції. До неї входять представники усіх держав членів РЄ, які призначаються урядами відповідних держав. Цікаво, що такий представник після призначення стає незалежним і не може бути відкликаний у період своїх повноважень. Як зазначив представник комісії Томас Маркет, вона працює на грані конституційних та політичних проблем. За запитами Парламентської Асамблеї, європейських структур або національних органів комісія проводить експертизу конституційних документів. У цей час комісія розглядає проект конституції, запропонований Шаповалом, направлений Парламентською Асамблеєю. Відповідаючи на питання про інші проекти нашого Основного Закону, Томас Маркет зауважив, що вони не надавалися на розгляд комісії. Вельми дискусійним залишається питання про способи можливого прийняття конституції та не менш важливим про те, чи приймати нову редакцію, чи внести необхідні зміни до діючої Конституції.

Стосовно наших умов досвідчений юрист в області конституційного права Томас Маркет, не заперечуючи в принципі можливість прийняття нової конституції на референдумі, проте висловив певний скептицизм відносно цього механізму. Такі випадки у європейській практиці поодинокі. 1958 року президент Франції генерал де Голль виніс конституцію майбутньої П’ятої республіки на референдум. Однак в подальшому зміни до французького основного закону вносилися вже парламентом. У світі давно відпрацьовано механізм розробки та прийняття конституцій або істотних змін до них через конституційні збори (асамблеї). Запропонована президентом Конституційна рада дещо відокремлюється від цієї практики, але Томас Маркет заявив, що Венеціанська комісія буде співпрацювати з Конституційною радою й давати необхідні рекомендації по конституційному законодавству. Свого часу комісія дала оцінку нинішній Конституції України, визнавши її відповідною до європейських норм. Хоча французька модель, покладена в основу нашого Основного Закону, в українських умовах дала певні збої, головною ж проблемою експерти Венеціанської комісії вважають не власне текст, при тому, що він має певні протиріччя, а невиконання Конституції. Зрештою сталінська конституція 1936 року, написана Миколою Бухаріним, для свого часу була досить демократичною й формально містила у своєму тексті усі свободи та права людини, але практично не виконувалася. Розстріли кращих представників української інтелігенції, репресії та Голодомор тому наочна ілюстрація. Недотримання Конституції — саме у цьому корінь наших проблем, вважають експерти Венеціанської комісії.

Зі Страсбурга вируючі у нас пристрасті навколо відкладеного приєднання України до ПДЧ виглядають дещо штучними. Неофіційно експерти Ради Європи висловлювали пропозицію, щоб Україна якнайшвидше виконала зобов’язання, взяті на себе при вступі до РЄ. Коли ми станемо європейською державою в повному розумінні цього слова, тоді членство в НАТО додасться само собою і, можливо, без усякого ПДЧ.

Про важливість такої організації, як Рада Європи говорить те, що 15 квітня його відвідає канцлер Німеччини Ангела Меркель, 16 квітня — наш прем’єр-міністр Юлія Тимошенко, а ще за два тижні — голова парламенту Арсеній Яценюк.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати