Європейський вибір України вимагає конкретних дій

Сьогодні Україна святкує своє національне свято: — 22-гу річницю своєї Незалежності. У цей важливий момент національного святкування я дуже рада передати свої найтепліші вітання українському народові. Цей день є також приводом задуматися над досягненнями України, над шляхом уперед та над її баченням свого майбутнього. Як незалежна країна Україна є господаркою своєї власної долі. ЄС як близький партнер України дуже зацікавлений у кроках, які вона здійснює, адже майбутнє наших двосторонніх відносин залежить передусім від вибору самої України.
У своїй нещодавній історії Україна вже багато чого здійснила. Передусім вона зміцнила свою державність та свою присутність на міжнародній арені. Провівши з ЄС переговори щодо Угоди про асоціацію, вона створила прецедент для інших східних сусідів ЄС. Україна також була першою країною зі східних сусідів ЄС, що взяла участь в антикризових операціях, які відбувалися під проводом ЄС. У своєму нинішньому статусі країни-голови ОБСЄ Україна має добрі позиції для прокладання містків між різними сторонами. Ми, зокрема, вітаємо її рішучу налаштованість на просування перемовин щодо врегулювання придністровської проблеми у наявному форматі та з участю Європейського Союзу. Ключова роль України для транзиту газу до Європи є ще одним прикладом її важливої широкої міжнародної ролі.
Водночас сьогодні Україна має величезний невикористаний потенціал. Громадяни України, як і громадяни ЄС, мають легітимні сподівання, що в їхній країні систематично застосовуватиметься верховенство права, що шануватимуться засадничі свободи, що в судах відбуватимуться справедливі процеси, що правоохоронні органи забезпечуватимуть захист громадян, що обрані представники народу нестимуть перед ним політичну відповідальність і що адекватні робочі місця гарантуватимуть гідне життя.
Думаю, тяжка праця та політична воля можуть ці сподівання зробити реальністю. Модернізація є процесом, що потребує тривалих зусиль. Вона вимагає належних законодавчих та інституційних рамок, а також стабільної та потужної імплементації. Цей підхід, а не тільки геополітичні концепції, може принести позитивні зміни до щоденного життя українців, які прагнуть свободи та добробуту.
Цього року Європейський Союз та Україна мають безпрецедентну можливість здійснити великий стрибок у своїх відносинах, підписавши Угоду про асоціацію, яка також передбачатиме створення глибокої та всеосяжної зони вільної торгівлі. Це партнерство цілком досяжне та принесе вигоду обом сторонам. Воно пропонує конкретний набір інструментів для модернізації України та для реалізації прагнень її народу. Однак це може поліпшити щоденне життя 45 мільйонів українців тільки якщо інституції України здійснять додаткові зусилля щодо наближення до стандартів ЄС та дотримання наших спільних цінностей. У грудні 2012 року Європейський Союз висловив свої очікування відносно поступу України в трьох ключових площинах: у виборчій сфері, у судовій сфері, зокрема щодо розв’язання проблеми вибіркового правосуддя, та у сфері реформ, визначених спільно в узгодженому Порядку денному асоціації. Здійснення цих кроків потрібне для уможливлення підписання Угоди про асоціацію.
Чотири з п’яти парламентських фракцій в Україні чітко заявили про свій європейський вибір. Ця декларація намірів має бути каталізатором зусиль багатьох українців будувати Європу в Україні. Те, чи створить Україна належні умови для підписання Угоди про асоціацію та глибоку та всеосяжну зону вільної торгівлі, буде лакмусовим папірцем серйозності намірів Києва. Зробивши це, Україна засвідчить своє рішуче прагнення стати на шлях тривалішого процесу модернізації та реформ. В останні місяці ми бачили конкретніші кроки, націлені на реформування судової системи та виборчого законодавства, на поліпшення законодавства з боротьби проти корупції. Ці процеси мають вести до відчутного поступу, за яким слідкуватиме активніше українське громадянське суспільство.
Виконання Угоди про асоціацію створить кращий бізнесовий та інвестиційний клімат в Україні, а також поліпшить якість та конкурентоспроможність українських товарів. Глибока та всеосяжна зона вільної торгівлі уможливить взаємні економічні здобутки. Вона також відкриє нові можливості для українських товарів і послуг на величезному внутрішньому ринку Європейського Союзу. Вона підвищить прогнозованість, стабільність та прозорість економіки, зменшить ризики та поліпшить умови для українського та іноземного бізнесу. Це, зрештою, покращить можливості працевлаштування громадян України. А тому справжні мотиви цієї Угоди мають бути зрозумілі всім: вона не спрямована проти інтересів будь-якої іншої третьої сторони.
Дозвольте мені також наголосити на тому, що Європейський Союз залишається вірним нашій спільній меті запровадити, у належні строки, безвізовий режим з Україною. Ми цілком усвідомлюємо важливість цієї мети. Для цього слід виконати умови для добре керованої та безпечної мобільності громадян, визначені в Плані дій із візової лібералізації.
Підсумовуючи, я хотіла би наголосити на своєму сподіванні, що в наступні місяці Україна успішно виконає критерії, визначені для підписання Угоди про асоціацію, зокрема щодо вирішення ситуації з вибірковим правосуддям та тієї важливої справи, що є його прикладом. Країна також потребує демонстрації більшої передбачуваності у виконанні зобов’язань та дотриманні правил, які застосовуватимуться до всіх. Тому дуже важливою є всебічна реформа судової сфери. Європейський Союз продовжить допомагати цим реформаторським зусиллям. Обсяг допомоги, яку ЄС виділив Україні від 1991 року, перевищив 3 мільярди євро; окрім цього, пряму двосторонню підтримку надавали конкретні держави-члени ЄС. У міру того, як Україна здійснюватиме справжній поступ у реалізації внутрішніх реформ та втіленні у себе європейських стандартів, відносини між ЄС та Україною неодмінно ставатимуть глибшими та сильнішими.
Випуск газети №:
№150, (2013)Рубрика
День Планети