Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Бюджетна прірва

Її створило несправедливе оподаткування, стверджують у профспілках
25 жовтня, 00:00

Наприкінці минулого тижня Верховна Рада голосами більшості ухвалила в першому читанні дуже важливий документ — проект держбюджету на 2012 рік. Незважаючи на те, що фракції «БЮТ-Батьківщина» та НУ-НС виступили проти цього законопроекту, Рада дала уряду два тижні, щоб доопрацювати його до другого читання відповідно до висновків і зауважень бюджетного комітету.

Проект передбачає понад 337,5 мільярда гривень доходів і 24,13 мільярда гривень дефіциту (1,6% ВВП), 5% зростання реального ВВП і 16,6% номінального (до 1,505 трильйона гривень). Цифри, здавалося б, мають вражати. У бюджеті 2011 року (з урахуванням змін) доходи становлять близько 299,2 мільярда, граничний дефіцит — 35,3 мільярда гривень. Але частка перерозподілу ВВП через звідний бюджет 2012 року, за задумом авторів законопроекту, становить 28,5%, що свідчить про істотний фіскальний тиск на економіку.

За словами голови парламентської фракції Партії регіонів Олександра Єфремова, до законопроекту про бюджет під час обговорення внесено 1350 поправок. Зауважень з лишком вистачить на ще один державний бюджет — у сумі вони становлять більш як 360 мільярдів гривень. Зрозуміло, що далеко не всі можуть бути враховані. Але Єфремов разом зі своєю фракцією наполягатиме на тому, щоб Міністерство регіонального розвитку передало регіонам значні кошти для вирішення питань, що накопичилися там. «Ці кошти мають бути акумульовані на вирішення таких питань, як ремонт житла, підвалів, тротуарів тощо, — пропонує лідер урядової фракції. — На ці цілі необхідно виділити від 6 до 8 мільярдів гривень».

Єфремов також стверджує, що «ні по одній категорії соціальних виплат зменшень не передбачається. Усі виплати будуть не меншими за торішні з урахуванням інфляційних процесів, що відбуваються в країні. Узагалі, за всіма виплатами планується збільшення». «Багато колег, чи то не прочитавши проект бюджету, чи то свідомо спотворюючи показники документа, заявляють про погіршення якісної складової бюджету за цілою низкою позицій», — цитує Єфремова прес-служба Партії регіонів.

Глава парламентського бюджетного комітету Валерій Баранов (фракція Народної партії) вважає, що в головному кошторисі країни на 2012 рік «існують ризики щодо забезпечення виконання вже запланованих показників доходів, надходжень від приватизації держмайна й держзапозичень. Зокрема, через нестабільність на зовнішніх фінансових ринках та загрози виникнення другої хвилі світової фінансової кризи».

Проект держбюджету-2012 передбачає надходження від приватизації на рівні 10 мільярдів гривень. Але, за словами Баранова, проект держпрограми приватизації досі до парламенту не внесено.

Голова бюджетного комітету також зазначає, що в роботі над бюджетом-2012 «настав час проявити політичну волю щодо переходу на надання адресної соціальної допомоги, поступової монетизації соціальних пільг... Очевидно, що всі зобов’язання неможливо виконати».

З цього місця, як то кажуть, будь ласка, детальніше. Але, думаю, правлячі партії, навпаки, постараються не привертати до нього, тобто до соціальних особливостей нинішнього бюджету, особливої уваги.

Відповідну функцію взяла на себе нині опальна Федерація профспілок України. Минулої п’ятниці вона провела брифінг для журналістів під дещо страшною назвою «Державний бюджет 2012 року — українське неоліберальне кріпацтво». Скажете «перебільшення»? Але цифри, на які спирається ФПУ, не схильні до емоцій. Під час переговорного процесу сторін соціального партнерства з питання складання проекту бюджету урядова сторона зауважила, що пропозиції сторони профспілок до бюджету становлять 177,2 мільярда гривень, а сторони працедавців — 85,5 мільярда. Характерно, що в проекті, представленому до парламенту, для задоволення вимог профспілок, за інформацією Мінфіну, знайдено трохи більш як 84,2 мільярда гривень, тобто вдвічі менше, ніж просили. Зате для працедавців знайшли понад 61 мільярд, що становить 71%. І хто тут кріпосний?

І все ж таки профспілки знаходять у нинішньому проекті бюджету й позитивні сторони. У ФПУ зазначають, що бюджет вчасно подано до парламенту, що в ньому збільшено обсяг витрат на підтримку національного виробництва (сільського господарства, житлово-комунальної сфери та будівництва) та фінансування місцевих бюджетів, які 2012 року отримають додатково на виконання власних повноважень, зокрема й на інвестиції, 5,6 мільярда гривень. Профспілки із задоволенням зауважують, що в проекті бюджету підвищено в середньому на 9—11% соціальні виплати, тоді як очікуваний рівень інфляції становить 7,9%. Як позитив зустріли в будинку на майдані Незалежності й урядовий прогноз щодо скорочення дефіциту бюджету.

Але в цілому проект бюджету-2012, зазначають у ФПУ, не забезпечує досягнення Цілей тисячоліття щодо боротьби з бідністю й не спрямований на виконання завдань Президента України щодо наближення України до ТОП-20 найрозвиненіших країн світу. А головна претензія профспілок до уряду, що готував бюджет, полягає в тому, що, як і в попередні роки, прожитковий мінімум для основних категорій населення розраховано без урахування оновлених наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг, а також суми податку на доходи фізичних осіб. Як вважають у профспілках, у результаті затверджений Верховною Радою в проекті бюджету прожитковий рівень для тих, хто працює, а отже й мінімальної зарплати, на 30% менше фактичного прожиткового мінімуму. Це автоматично призводить також до зниження рівня оплати праці, розмірів державної соціальної допомоги й пенсій. Крім того, в проекті держбюджету, як і раніше, передбачено показник «рівень забезпечення прожиткового рівня», хоча Президент Янукович ще в березні цього року наполягав на необхідності ліквідувати в Україні таке поняття. Держава зобов’язана на всі 100% забезпечувати своїм громадянам якщо не добробут, то хоча б прожитковий рівень.

Заступник голови ФПУ Сергій Кондрюк вважає, що причина соціальної нерівності, що проявляється в бюджеті, криється у сфері оподаткування. «У нашому українському законодавстві буквально випадають із системи оподаткування багачі, бо вони не отримують свою частку загальнонародного багатства за рахунок заробітної плати. Вони отримують доходи за рахунок дивідендів, які обкладаються за дуже низькою ставкою (всього 5%) і за рахунок відсотків у своїх власних банках від депозитних вкладів, які взагалі звільнені в Україні від оподаткування». Трудові доходи, на його думку, оподатковуються в країні за вищими ставками, ніж нетрудові. Кондрюк наводить як приклад США, де президент Барак Обама має намір запровадити спеціальний податок на громадян, які заробляють понад мільйон доларів на рік. Аналогічні норми, за словами профспілкового функціонера, вже діють у Франції й Іспанії. Заступник голови ФПУ стверджує, що українські олігархи в 25 разів більше люблять гроші, ніж багаті люди в розвинених країнах. «Таким чином, — підкреслює Кондрюк, — бюджет-2012 продовжує лінію влади на збільшення прірви між бідними й багатими в нашій країні».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати