«Коли говоримо про Голодомор, говоримо про загрозу тоталітаризму»
Харківський театр «Арабески» показав трагедію очима свідків
Емоційна пантоміма акторів на тлі архівних документів, кадрів кінохроніки, моторошних живих свідчень та красномовних картин Малевича. 10 листопада в Харкові відбувся передпрем’єрний показ документальної вистави театру «Арабески» «Треба жити — не можна вмирати... або Листи з Харкова» про жахи Голодомору в Україні 1932—1933 років. Режисер театру Світлана Олешко розповідає, що створення сценарію зайняло багато років, протягом яких вона збирала свідчення, читала документи й зустрічалася з очевидцями трагедії.
На екрані старенькі бабусі й дідусі плачуть, згадуючи страшні смерті своїх родин і маленьких діточок, звірячі випадки канібалізму, безнадію та безвихідь, лють комісарів, що забирали останні крихти їжі. Руки й обличчя вкриті сіткою зморшок, в очах — невимовний жах і невтамовний біль. Бо Голодомор — то рана України, яка не загоюється. Вистава стала новою художньо-документальною фіксацією страшних подій, здебільшого тих, що відбувалися на Харківщині. На тлі трагедії — роздуми про подвиг британського журналіста Гаррета Джонса, котрий із загрозою для свого життя і попри заборони розкрив світові правду про голодування людей у Радянському Союзі та зробив шокуючі знімки, які стали історичними документами. Різко контрастує з цим цинізм журналістів-колабораціоністів, зокрема Волтера Дюранті, який «відбілював» злочини Сталіна і здобув за життя славу й визнання, а пізніше престижну Пулітцерівську премію. «Саме газета «День» розпочала кампанію, звернувшись до світової спільноти й оргкомітету Пулітцерівської премії, щоб відновити справедливість і відкликати премію в Дюранті. Але комітет не задовольнив цього прохання», — нагадала режисер вистави. У постановці відображене мовчання світової спільноти у час, коли українці гинули в нелюдських стражданнях. «Світ знав, але промовчав. Усі тодішні уряди не бажали конфлікту зі Сталіним, і жодної реакції не було на вищому політичному рівні. Крім того, була інформаційна блокада», — розповідає Світлана Олешко. Дуже важливим у тих обставинах вона вважає послання митрополита Шептицького до українців усього світу. «Вперше в історії українці всього світу об’єдналися, щоб урятувати Україну, збирали допомогу. І хоч вона не надійшла до помираючих, ми повинні пам’ятати, що за нас молилися...»
На обговоренні, що відбулося одразу після допрем’єрного показу, глядачі наголошували на необхідності вистави саме в сьогоднішній Україні. Генеральний консул Польщі Ян Гранат, коментуючи свої думки про побачене, зауважив: «Це жахлива ілюстрація того злочину, який зробив Сталін з українським народом. Бо перша спроба колективізації не вийшла в Україні, тож по всьому народу було завдано смертельний удар. Це показує справжнє нелюдське обличчя комунізму». Пан консул додав, що особливо дико для нього виглядають сьогоднішні демонстрації з портретом Сталіна на центральній площі Харкова, де в 1930-ті роки люди помирали від насильницького голоду, а також вражає той факт, що ані влада, ані громадськість не зупиняють цих демаршів.
«Коли ми говоримо про Голодомор, говоримо про загрозу тоталітаризму. І безперечно, ми тут, у Харкові, відчуваємо зараз цю загрозу, може, й гостріше, ніж в інших регіонах України», — погоджується автор вистави Світлана Олешко. Також вона розказує, що до театру приходять молоді люди, які раніше не чули й не читали про факти Голодомору, тож вистава цілком своєчасна. «Треба жити...» — це нагода подумати і поговорити про наслідки тоталітарного режиму та наші дії, щоб їх подолати і цей жах не повторився. На 30 листопада призначена прем’єра вистави про Голодомор у Харкові, а наступного року «Арабески» планують зробити з художньо-документальною постановкою великий тур Україною. Режисер чекає на враження й зауваження глядачів та обіцяє взяти їх до уваги, бо робота над виставою триває. За її словами, у виставі може з’явитися тема спротиву насильницьким діям владних режимів, на якій наголошували перші відвідувачі постановки.