Малевич відреагував на Голодомор не лише живописом, а й... поезією
Про це розповіла нащадок художника Івонна Малевич під час церемонії вручення премії його імені молодому українському митцю Стасу Волязловському
Справжньою сенсацією цьогорічного вручення премії імені Казимира Малевича став приїзд до Києва прямого нащадка родини Малевича, внучатої племінниці художника Івонни Малевич. Вона поділилася деякими цікавими фактами з життя свого видатного предка. Зокрема, мало кому відомо, що Казимир Малевич писав вірші. Перший знайдений вірш датується 1906 роком. Цікаво, що найбільше в його архіві саме громадянської лірики. За словами Івонни Малевич, яка займається популяризацією спадщини батька супрематизму, на Голодомор 30-х років ХХ століття Малевич відреагував не лише «Другою селянською серією» (про що «День» повідомляв у № 217-218 від 26 листопада цього року), а й поезією. Крім того, саме в цей час Казимир Малевич повертається до Києва, щоб провідати свою сестру Вікторію, а також, зі слів І. Малевич, «щоб вилікувати українських художників від реалізму». На жаль, наразі детальніше про поетичну реакцію Малевича на Голодомор нам дізнатися не вдалося. Утім, відомо, що зараз Івонна співпрацює з одним із німецьких музеїв, а також із низкою польських дослідників, аби за рік видати альбом, на сторінках якого буде надрукована поезія Малевича поруч із його живописними роботами. І вже після видання книги можна буде говорити про переклад та, відповідно, появу на українських книжкових полицях поезії Малевича українською мовою.
— Заснування Мистецької премії імені Казимира Малевича саме у Києві є найбільш доречним — каже Івонна. — Адже з Києвом пов’язано чимало подій у житті художника, перш за все, саме тут він народився. Я була щаслива приїхати до цього міста і походити тротуарами, якими ходив колись батько супрематизму.
Що стосується самої премії, то вона разом із винагородою у 13 тисяч євро та правом тримісячної резиденції у польському Центрі сучасного мистецтва «Уяздовський замок» дісталася херсонському художнику Стасу Волязловському — графіку, відео- та фотохудожник, автору арт-об’єктів. Стиль, у якому творить митець, сам він називає шансон-артом, «що, звісно, є іронією і самоіронією. Саме іронічне ставлення до дійсності (тут і політика, і традиційне мистецтво, і мас-медіа, і побут) відрізняє його творчість. Автор отримує справжню насолоду, акцентуючи дистанцію між власною творчістю та «народницьким» присмаком культурного офіціозу».
На здобуття премії Стаса Волязловського висунув Херсонський міський Центр молодіжних ініціатив «Тотем», а переможцем обрало польсько-українське журі в складі Ярослава Ѓодуна (директор Польського інституту в Києві), Наталії Жеваго (засновник фундації «Культурний проект»), Фабіо Кавалуччі (директор ЦСМ «Уяздовський замок»), Алевтини Кахідзе (лауреатка Премії Малевича-2008), Анни Лазар (заступниця директора Польського інститут у Києві), Олесі Островської (куратор, голова правління Фундації ЦСМ), Моніки Шевчик (директор галереї «Арсенал» у Бялистоку).
— «Саме у Херсоні жива традиція українського футуризму, — пояснює директор центру молодіжних ініціатив «Тотем» Олена АФАНАС’ЄВА. — Брати Бурлюки, Михайло Ларіонов, Велимир Хлєбников, Володимир Маяковський — усі вони, якщо пригадаєте, починали в Херсоні. Саме тому невеличкий фестиваль сучасного мистецтва, який ми заснували, називається «Terra Futura».
До речі, «Тотем» активно підтримує не лише contemporary-проекти, а й опікується творчим спадком українських художників-наївістів.
Нагадаємо, що заснування Мистецької премії імені Казимира Малевича у 2008 році ініціював Польський інститут у Києві з нагоди 130-річчя від дня народження митця. Цією премією раз на два роки нагороджують молодих українських митців. Цьогоріч фіналістами Мистецької премії стали художники з Коломиї, Києва та Херсона.