Мистецтво і політкоректність
На фестивалі «Молодість» визначено переможців
Очевидно, перед різними журі 33-го міжнародного кінофестивалю «Молодість» стояло складне завдання. Адже команда відбірників попрацювала на славу: в кожній із трьох програм — студентський фільм, короткий і повний метри брали участь кілька сильних, майстерних картин, і визначити фаворита в ситуації настільки жорсткої конкуренції було непросто.
Проте почалася церемонія з вручення нового призу, який, очевидно, давно був необхідний, — за творчі досягнення, за внесок у розвиток вітчизняного кіномистецтва. Цю нагороду заснував фонд «Україна — Третє тисячоліття» і першим її володарем став Роман Балаян. Новації, проте, були не тільки в цьому. Адже для молодого режисера найкращою нагородою є можливість знімати. Нинішня «Молодість» надала такий шанс чотирьом дебютантам, чиї сценарії перемогли в ході попереднього відбору. А фільми, п’ятихвилинні короткометражки, з’явилися у результаті тижневої роботи в Таборі талантів — ще одній новинці «Молодості». Тепер автори фільмів, за домовленістю з берлінським кінофестивалем, поїдуть брати участь в аналогічний Табір на Берлінале в лютому майбутнього року. Власне, самі роботи було продемонстровано в Палаці «Україна». З них найбільше заслуговували на увагу, як думається, «Чорне море» Раду Жуде і «Багажники» Ксаві Сала — соціальна драма і чорна комедія відповідно.
Що стосується розподілу основних призів, то тут із незмінною силою проявилася споконвічна антитеза будь-якого фестивалю — між естетичною якістю того чи іншого твору і традиційним моралізмом, званим протягом останніх років політкоректністю.
Проте журі, найбільш вільні від надуманих стандартів, — Міжнародної федерації кіноклубів та ФІПРЕССІ, — приємно здивували незаангажованістю, гарним смаком, і, як наслідок, подібністю поглядів. Приз Федерації «Дон Кіхот» отримала оригінальна, яка легко запам’ятовується, п’ятихвилинна анімація Олени Скворцової «Зачекай, мабуть». А ось спеціальний диплом кіноклубів і головний приз ФІПРЕССІ присудили австрійському фільму «Боротьба» (режисер — Рут Мадер) — мабуть, найбільш зрілій, досконалій повнометражній роботі. Прекрасне володіння формою, вибудувана драматургія, ретельне візуальне опрацювання кожного кадру, співчутлива увага до незгод нелегальних мігрантів — «Боротьба» практично не має недоліків, це картина, зроблена режисером, який уже відбувся.
Серед студентів першою з премією $2500 виявилася перуанка Розано Гарсіа-Монтеро, яка зняла маленьку мелодраму «Сумуєш?» у Нью-йоркській кіношколі. А спеціальним дипломом відзначили кращу, як уявляється, картину в цій категорії — соціальну драму «Контролер» (режисер — Петер Вогт, Польща). Серед короткометражних фільмів не знайшлося рівних дуже зворушливому і справді ефектному «Скручуванню» словенця Стефана Арсеньєвича. Нагорода — лазерне субтитрування на суму $2500 — стало хорошим доповненням до відзнаки «Золотий ведмідь», яку вже отримав цей фільм на останньому Берлінському кінофестивалі.
Що стосується призу кращому актору/актрисі та переможця в повнометражній категорії, то тут горезвісний політкоректний підхід проявився у всій красі. Лаври отримав фільм «Осама» та виконавиця головної ролі в ньому — Марина Голбахара. Особливі достоїнства в цій роботі не проглядалися ні під час першого, ні під час другого наближення, крім, мабуть, одного, але вирішального: «Осама» — перший в історії афганський повнометражний фільм. Більше нічого про вельми посередню, багато в чому вторинну картину сказати не можна.
Ну, а симпатії як глядачів, так і журі цілком традиційно отримали російські кінематографісти. Приз глядацьких симпатій відійшов до похмурого середньометражного фільму «Напередодні» учня Олексія Германа, сорокарічного Раміля Салахутдінова, — зробленого під явним впливом майстра. А гран-прі «Скіфський олень» та премію $10000 прогнозовано присудили «Стареньким» Геннадія Сидорова — цілком глядацькому, «народному» кіно, знятому про життя-буття російської глибинки.
Докладніше про останній кінофестиваль «Молодість» читайте у найближчих номерах нашої газети.