Не та Європа...
«Маркетинговий хід» сумського магазину спричинив скандальний резонансДнями в одному із сумських секонд-хендів був справжній ажіотаж: магазин заполонили люди в нижній білизні. «Роздягнись — і отримаєш п’ять речей безкоштовно!» — нечувана досі в Сумах реклама продажу одягу «не першої свіжості» не залишилася непоміченою. «Маркетинговий хід», що його використали власники магазину з метою привернути до нього більше уваги, й справді «спрацював», сколихнувши сумську громаду та викликавши чималий суспільний резонанс.
Одні товклися у черзі до прилавка у трусах та купальниках, інші, споглядаючи цю картину, почувалися зганьбленими та приниженими, начебто їх самих публічно роздягли... Особливо проймав серце вигляд людей похилого віку... Соцмережі вибухнули емоційними коментарями. Головний редактор газети «Панорама» Євген Положій назвав епатажний розпродаж «одним із найжорстокіших способів приниження гідності людини».
Голова Спілки підприємців, орендарів та власників Сумської області Світлана Іченська ділиться: «Моє ставлення до такого «маркетингового ходу» однозначно негативне. Я займаюся бізнесом з 1994 року, і ніколи навіть на думку не спадало вдаватися до чогось подібного. Звичайно, кожен підприємець намагається підійти креативно до своєї справи, використати найефективнішу рекламу... Але у даному випадку... Не думаю, що власник магазину отримав величезну вигоду... Складається враження, що це просто бажання показати людям, як вони низько впали».
Власне, питання «обличчя» міста і його громадян і є тим моментом, через який не можна оминути цього випадку.
«День» також поцікавився думкою представників міської влади щодо ноу-хау від сумського секонд-хенду.
Алла ЯРОВА, депутат Сумської міської ради, заступник голови депутатської групи «ЄС: Європейські Суми»:
— Не тільки зараз, а й раніше, у період каденції мера Сум Геннадія Мінаєва, коли у міськраді діяла фракція депутатів-однодумців міського голови «Рідне місто», наша позиція була принциповою: Суми не повинні репрезентувати себе як місто секонд-хенду. Не повинні такі магазини бути у центрі обласного центру, наче його візитівка. І нині ми з колегами по депутатській групі дотримуємося такої ж позиції. Мені важко зрозуміти ініціаторів тієї, з дозволу сказати, «акції». Може, таким чином хтось виявляє своє почуття гумору? Чи розуміння «акційного» мистецтва? Від усього цього стає сумно. Багато хто говорить, що такі маркетингові стратегії застосовують у Європі. Але в будь-якому разі європейські цінності не полягають у тому, щоб зробити людину знеособленою. Може, психологія громадян інших країн дозволяє нормально сприймати подібні акції, для нас же це — занадто болісно. Якщо там — це розвага, у нас це — нужденність. І не лише нужденність матеріальна, а й нужденність душі.
Антоніна КОХАН, начальник управління інформаційної політики та зовнішніх відносин Сумської міської ради:
— Не потрібно малювати портрет міста саме з цих сумчан. Здається, подібні акції проводять у Європі, звідки нам надходить одяг із других рук. Очевидно, що ця маркетингова фішка була продиктована нашим торговим точкам саме звідти. Тому перше запитання до тих, хто провів цю акцію саме в Сумах, — чи варто мавпувати саме такий європейський досвід чи доцільно запозичувати більш вагомі здобутки? Подібна практика відома була, скажімо, й київським чи львівським магазинам, які спеціалізуються на секонд-хенд індустрії, але там подібних «шоу» навіть не запроваджували. Отже, хтось в обласному центрі це провів, а тепер шукає відповіді — чи є Суми проєвропейським містом. Є в цьому явищі ще один важливий аспект — суто психологічний — люди знервовані війною, яка зачепила багато родин, тяжким фінансовим становищем. Багато хто просто вже зневірився, заплутався в оцінках ситуації. Можливо, за інших обставин ця акція, по-перше, й не була б запропонована, а по-друге — не була б сприйнята.
І наостанок — про найголовніше. Сумщина, яка межує з трьома російськими областями, упродовж останніх місяців не тільки зберігає баланс політичних сил та громадський спокій, а й виявляє кращі, навіть високі зразки справжнього патріотизму, згуртованості й взаємодопомоги, активного формування громадянського суспільства, відкритості й гостинності. Саме ці якості характеризують сумчан і Суми як європейське місто.