Невідомим Рембрандтом зацікавилися голландці
Голландські фахівці проведуть мистецтвознавчу експертизу невідомої картини Рембрандта Харменса Ван Рейна, що зберігається в Дніпропетровському художньому музеї. Про це повідомив на прес-конференції координатор громадської організації «Україна — Нідерланди» Василь Копистко. За його словами, наявність у дніпропетровському музеї картини, що належить пензлю великого художника, зацікавило співробітників будинку-музею Рембрандта в Амстердамі. Вони висловили готовність найближчим часом приїхати до України, вивчити раритет і дати свою експертну оцінку. Про історію невеликого портрету, що зберігається в Дніпропетровському художньому музеї, газета «День» писала (№228, 27.12.2006), коли картину після реставрації вперше представили в експозиції, присвяченій 400-річчю великого живописця. З’явилася вона в музеї понад чотири десятиліття тому, коли пом’ятого вигляду чоловік приніс запилену дощечку і попросив за неї досить помірну плату — на пляшку горілки. Охоронець музею Семен Шило купив картину, і багато років вона лежала в запасниках. Його здивуванню не було межі, коли під час чищення портрета в правому верхньому кутку проступив напис «Rembrandt 1632». Відновлювати картину далі в музеї не зважилися і звернулися за допомогою до київських колег-реставраторів. Повний цикл робіт дозволив побачити прекрасну роботу голландської школи — на дошці виявився портрет молодої жінки з ніжним овалом обличчя, сумними очима, затіненими полями капелюха, і низкою перлин на відкритій шиї.
Проте, за словами директора художнього музею Володимира Куличихіна, існували великі сумніви стосовно справжності картини — дуже неймовірною здавалася знахідка роботи Рембрандта в українській глибинці. До того ж відомо, що і в його часи існувало немало підробок, підписаних ім’ям великого майстра. Свій вердикт винесли московські мистецтвознавці з Музею художніх мистецтв ім. Пушкіна. Головний знавець творчості Рембрандта — Ксенія Єгорова — вивчила дошку з портретом уздовж і поперек, із використанням новітніх методик та обладнання. Лабораторні дослідження та хімічний аналіз показали, що використані для написання картини фарби повністю відповідають указаній даті. Автентичність підпису Рембрандта експерти теж підтвердили. Практично повністю відповідає стилю великого майстра і техніка накладання мазка. Немає нічого дивного і в тому, що портрет написаний не на полотні, а на дерев’яній дошці — в ті часи це було звичайною практикою. У комплексі це дало підстави говорити про оригінальність картини, причому з дуже високою мірою вірогідності. У Дніпропетровському художньому музеї до цих пір зберігалися лише два офорти Рембрандта, проте написаних маслом робіт геніального художника не було. Подібним може похвалитися далеко не кожен музей. Для збереження картини був виготовлений спеціальний футляр, здатний захистити її від згубного впливу вологи, тим паче, що нинішньої зими музей через халатність міських чиновників довго не опалювали. Директор музею повідомив, що історію портрету, на жаль, до цих пір не досліджено й невідомо, яким шляхом він потрапив до України. Не виключено також, що це був один з етюдів до більшого полотна. Все це лише доведеться з’ясувати, а тому допомога голландських мистецтвознавців буде доречною. Тим паче, що на поїздки до Європи у їхніх українських колег коштів зовсім немає.