Перейти до основного вмісту

Один плюс іще один крок у напрямку Схід–Захід

11 квітня, 00:00

Значна частина зйомок проходила у Києві, зокрема, у стінах колишнього Жовтневого палацу. Взагалі ж наше місто на екрані впізнати важко, та воно цілком відповідає стилістиці фільму, часу дії — 1946–1949 роки й тональності цієї трагічної історії кохання. У невеликій ролі знявся Богдан Ступка. Зате — яскраво, точно, виразно. А в одній з масових сцен поряд з Богданом Сильвестровичем можна побачити його дружину, інших пізнаваних осіб. Взагалі ж, дуже рідкісний випадок: говорячи про європейське кіно, ми виступали не у звичній для себе ролі сторонніх спостерігачів, а — завдяки «1 + 1» — безпосередніми учасниками процесу. Причому не влаштувалися десь там на задвірках, а в самій його гущавині. Досить сказати, що «Схід- Захід» — номінант на премію Американської кіноакадемії в категорії «Кращий іноземний фільм 1999 року». І хоча статуетка в результаті дісталася Педро Альмодоваро, проте, по-перше, йому не гріх і програти, а по-друге, потрапити до списку номінантів на «Оскар» почесно само по собі. (Нагадаю, що для «1 + 1» це вже другий такий доволі приємний факт: кілька років тому фільм «1001 рецепт закоханого кухаря» із П’єром Рішаром, де одним із співпродюсерів виступав канал, також номінувався на «Оскар»). Усе це укупі зібрало в Міжнародному центрі повний зал, серед публіки було багато відомих і пізнаваних осіб, як- от: Віктор Ющенко, Юрій Єхануров, Сергій Тигипко, Борис Тарасюк, Зиновій Кулик, Іван Драч, телевізійні зірки, актори, журналісти.

Що ж до кіно, то воно напевно знайде (а оскільки в залі подекуди схлипували й охали, то, певно, вже знайшло) свого глядача. Того, кому до душі виразна розповідь, епічність оповіді, красиве й мальовниче зображення, хоч і не обтяжене складною образністю, професіоналізм, в цілому — якісне та добротне кіно, у певному сенсі — старомодне. Утім, у цьому і недолік стилю Варньє та його ж достоїнство, якому він залишається вірним у кожній своїй картині. І ще. У своїх фільмах режисер розповідає мелодраматичну історію не просто на тлі конкретних історичних подій, а якраз ці події стають чи не головною дійовою особою, бо визначають, а часто — ламають долі персонажів. Чи то розвал колоніальної системи в Індокитаї, Друга світова війна (у «Французькій жінці»), чи «нормальний» радянський тоталітаризм, як у цьому випадку.

Події у фільмі «Схід-Захід» починаються 1946-м, коли російський чоловік-емігрант (Олег Меншиков), дружина-француженка (Сандрін Боннер) і їхній маленький син приїжджають до СРСР разом із сотнями інших наших співвітчизників, які наївно повірили у сталінське прощення. Ми ж то добре знаємо, що чекає на тих, хто так радісно і схвильовано сходить трапом корабля у вогку ніч. Смерть, табори, заслання або ж болісна та довжелезна низка принизливих компромісів із владою, що й обирає, здавалося б, герой Меншикова, аби зберегти сім’ю. Кажуть, західного глядача картина шокувала безвихідністю героїв, які потрапили у пастку під назвою СРСР. Нас, хто свого часу пережив потрясіння, скажімо, від «Крутого маршруту» чи табірної прози, — навряд. І жах героїні перед затрапезною комуналкою, в якій вони опинилися, зрозуміти можна, але відчути важко. Я це кажу до того, що, йдучи на фільм, якось і не сподівалася від нього викривальних прозрінь. А от інтерес, щоправда, пов’язаний з певною боязню, був: яким постане наше недавнє минуле в інтерпретації французького режисера. Звичайно, про «своєрідний» погляд, часто притаманний західним фільмам про наше життя, не йдеться. Не того класу майстер, Варньє — тонкий стиліст і делікатний митець. Але, але...

Сумніви виявилися, на щастя, безпідставними. Його кіноправда не дратує, а щира спроба осягнути те, що відбувається, гідна поваги (автори сценарію — Режи Варньє, Луї Гардель і два російські драматурги — Рустам Ібрагімов і Сергій Бодров). Крім того, основу фільму становлять все- таки не сталінські жахи як такі, а любовна колізія, в якій діють герої Меншикова, Боннер і Сергія Бодрова-молодшого. І коли вже в нас картину поквапилися назвати антирадянською, погодитися з цим важко. Вона ж бо, по суті, набагато ширша. Про відносність понять «вільного Заходу» і «невільного Сходу», про хисткість, якщо хочете, межі між тим і тим. У цьому переконується сповнений великих прагнень плавець Саша Васильєв (Сергій Бодров-молодший), який утік на Захід і мріяв визволити з СРСР кохану (Сандрін Боннер), але зіткнувся з далеко не ідеальною західною демократією. Тією самою, на яку ми сьогодні й самі так покладаємося, як і раніше, залишаючись безпорадними, якщо не перед жахами, то страхiттями рідної державної машини.

А ще це фільм про кохання — і це головне. Про самопожертву заради коханої людини. Про чуття відповідальності чоловіка перед своєю сім’єю. Про відмову від себе заради блага ближнього. Це ті почуття, які необхідні завжди. І тільки завдяки їм можна протистояти такій безжалісній штуці, якою часом буває Історія.

Тож і герої «Сходу-Заходу» все-таки зустрінуться (я навмисно не розкриваю перипетій сюжету, щоб не псувати вам задоволення від майбутнього перегляду). Через тридцять років. Про це повідомлять титри. Значить, і в нас можливий щасливий фінал. Якщо, звичайно, для цього щось робити.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати