Перейти до основного вмісту

«Портрети невтрачених» і... писанки

Днями у Києві відкрили дві виставки художниць зі США
26 червня, 11:43
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Проекти представили в Американському домі — культурно-освітньому центрі та просторі для спілкування. Перша виставка — експозиція писанок Софійки Зєлик, друга — «Портрети невтрачених», серія акварелей Грейс Магоні, на яких зображені українські бабці. Автори — стипендіати Премії імені Фулбрайта. Грейс досліджує культуру заходу України, Софійка — вплив народного мистецтва на творчість митців українського сходу на початку ХХ століття. Виставки художниць перегукуються за темами: вони, кожна по-своєму, досліджують те, як в Україні минуле переплітається з сьогоденням.

Софійка Зєлик народилася у Нью-Йорку, у родині українських емігрантів. «У 1940—1950-х роках мої батьки, бабця, дядько мусили переїхати в Америку. Не хотіли, а мусили, — акцентує Софійка. — Мої рідні привезли з собою в Америку всі традиції. З різних причин ці звичаї тоді не могли розвиватися в Україні. І мені приємно, що ці традиції збереглися в Америці і я показала результат цього в Україні».

Художниця створює писанки і розписує кераміку з дитинства, першим її вчителем була мама. Софійка працює за традиційною технологією. На виставці в Американському домі представлені десятки робіт з візерунками, характерними для різних регіонів України.

«Кожен народ має свій спосіб прикрашання яєць: словаки, мадяри, американські індіанці. Українську писанку вирізняє те, що вона з’явилася ще у дохристиянські часи, — каже Софійка Зєлик. — Люди, які населяли сучасну Україну, дуже шанували сонце. Ціле яйце втілювало відродження природи, а жовток був символом бога сонця. Вірили, що коли тримають у руках писанку, можуть підкорити сонце».

На акварелях Грейс Магоні — обличчя старших жінок із Києва, Луганська, Маріуполя. Когось художниця бачила на вулицях Києва, когось — на фото у соціальних мережах. На частині робіт — маленькі фігурки бабусь у русі. Хтось грає у бадмінтон, хтось підмітає вулицю, а хтось крокує з оберемком квітів. «Коли кажуть про Революцію Гідності в Україні, акцентують, що вона відбулася завдяки молоді. Але тоді Майдан підтримали багато літніх людей, які допомагали активістам і зараз дуже вірять у майбутнє України. Мені захотілося більше розкрити це питання, — розповідає про свій проект Грейс Магоні. — У моїх героїнь — різний контекст. Хтось був на Майдані, в одної бабці зі сходу України через війну зруйновано будинок. Ці люди перебували у різних екстремальних ситуаціях і сьогодні разом з усіма хвилюються через події в Україні».

Обидві виставки триватимуть в Американському домі у Києві до 30 липня. Вхід — вільний, єдина вимога — мати при собі будь-який документ із фото.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати