Президентові ще раз запропонованi чесні вибори
Такий «запобіжний» захід є абсолютно необхідним і логічним, враховуючи, м'яко кажучи, «невідповідність при розподілі місць у керівництві територіальних виборчкомів, внаслідок чого чинний Президент отримав 33-34% для своїх представників, а КПУ, СПУ, СелПУ мають 16-19% з 225 дільниць» — підкреслив спікер Ткаченко.
Олександр Єльяшкевич пояснив кореспондентові «Дня», що «суть поправок полягає в тому, щоб усі без винятку члени виборчих комісій відразу ж отримували на руки оригінали протоколів». Ця законодавча вимога цілком виправдана, враховуючи сумний досвід того ж таки 221-го округу Києва, коли протоколи виправлялися саме на шляху з дільничих комісій... Зараз же «зникає одна з головних можливостей фальсифікації результатів виборів, на яку розраховує команда кандидата №1». У такому випадку, навіть якщо до ЦВК надійдуть «бездоганні», з точки зору команди Кучми, протоколи, їх бездоганність можна буде легко перевірити шляхом порівняння... До того ж збільшиться міра відповідальності членів тервиборчкомів, які будуть зобов'язані «пригадати» точні дані не через півроку аналізування, а відразу по виявленню «недоладностей».
Певним чином додаткові перестраховування розраховані i на «свідомість» представників місцевих Рад, на яких ще чекає сформуваня дільничих комісій, однак імовірність того, що вони «отямляться», невелика — признається О.Єльяшкевич. Дійсно, незважаючи на те, що ВР активно працювала з місцевими Радами напередодні канікул (наприклад, ухвалила закон про відновлення імунітету місцевих законодавцiв), Ради підвели, упереджено поставившись «до формування комісій і надавши перевагу одному з кандидатів». Голова комісії з контролю за виборами пояснює це тим, що на останньому — ударному — етапі з місцевими законодавцями попрацювала ЦВК. Тому, щоб Центрвиборчком ще раз не повторив «обробку», і внесені поправки, які «зведуть до мінімуму можливість фальсифікації навіть за тих переваг, які отримав один з кандидатів».
Правда, ця законодавча ініціатива ВР загрожує поставити Кучму в досить неприємну ситуацію: у разі Президентського вето на цей закон — і виборцям, і міжнародним спостерігачам не треба буде пояснювати, хто істинний противник прозорих виборів. Тому цілком імовірно, що Л.Кучма пригадає про «незаконність» роботи тимчасових слідчих комісій. Але сам пан Єльяшкевич вважає, що діяльність комісії ВР з контролю за виборами дозволена ст. 89 Основного Закону, і гаранту Конституції доведеться сильно подумати, перш аніж звернутися з цією проблемою до Конституційного суду.
ДО РЕЧІ
Чотири кандидати у президенти, котрі підписали «канівську угоду», мають намір створити центр, куди паралельно із Центрвиборчкомом надходитиме й демонструватиметься інформація із тервиборчкомів про результати підрахунку голосів у ході президентських виборів. Про це повідомив один із учасників угоди Олександр Ткаченко, котрий переконаний, що створення такого центру дозволить звести можливість фальсифікації підсумків виборів до мінімуму. При цьому, якщо по якомусь округу будуть розходження між даними, які є в протоколі, і тими даними, які подають, то оперативні представники від кандидатів у президенти чи від партій вимагатимуть перегляду підрахунку голосів, повідомляє Інтерфакс-Україна.