«Прокачати» під андеграунд
У Вінниці Air Гогольfest перетворив територію заводу «Кристал» на центр сучасного мистецтва і зібрав понад п’ять тисяч городян
Театральна колаборація, лекторій, вистави-провокації, драйвові концерти, чудернацькі інсталяції та загадкові перформанси — все це мали можливість відвідати вінничани упродовж двох днів та однієї ночі з 17 на 18 листопада. Організатори поставили собі за мету «прокачати» Вінницю і створити на території заводу «Кристал» платформу для культурного симбіозу різних видів сучасного мистецтва — і в них вийшло. Зацікавленість була колосальною, якщо порахувати квитки, запрошення та абонементи на різні заходи, то цілком імовірно, що у певні пікові моменти на території заводу одночасно перебувало до п’яти і більше тисяч відвідувачів.
«Приємно, що на такий оригінальний контент відгукнулися люди. Я бачив, як пізно увечері, майже о 23.00, приходили жінки, яким було за 40, вони ніч провели на ногах. Тобто не можна сказати, що Air Гогольfest — лише для молоді, бо насправді це сімейний фестиваль, орієнтований на різні вікові групи, — розповідає директор фестивалю Максим ДЕМСЬКИЙ. — Я радий, що вінничани подолали певне кліше, бо багато хто казав, що на фестиваль ніхто не прийде, адже чимало заходів були на стику андеграунду і мейнстриму. Вінничани підтримали цей проект свідомо. Адже сучасне мистецтво — це про сучасне розуміння світу і себе в ньому. Відповідно, фестиваль — це платформа, яка дає відбутися зустрічі багатьох «я» з багатьма культурними пігулками і прийняти їх, пропустити через себе».
«Культурних пігулок» насправді вистачало. Програма фестивалю, як писав «День», була різножанровою. Найбільшою популярністю у відвідувачів користувалися проекти Центру сучасного мистецтва «ДАХ», зокрема виступ кабаре-гурту DakhDaughters, соціального кабаре «ЦеШо» та вистава «Парадокси злочину» — драма абсурду від режисера Влада Троїцького, яка пройшла у вщент заповненій залі. Не менш видовищними були австрійська мультидисциплінарна вистава «Bauhaus Tanzt» та проект TRANZYT. Музичну програму представляли SINOPTIK, OY SOUND SYSTEM, TIK TU, Latexfauna, «Ціаністий кафель» та інші гурти.
Окремим не менш пізнавальним блоком були представлені освітні заходи за п’ятьма напрямками: культура, урбаністика, технології, освіта і програма для дітей та підлітків. За програмою фестивалю відбулося дев’ять панелей, на яких розглядалися конкретні кейси щодо роботи з дітьми, саморозвитку, освоєння нових платформ та підходів. Традиційно програма фестивалю містила також мистецькі заходи, орієнтовні на дітей та сімейний відпочинок.
Загальне враження: Air Гогольfest показав, що радянські промислові об’єкти можна перетворити на центри сучасного мистецтва. Було б бажання. Приміщення заводу «Кристал», яке тривалий час не використовується, стало креативним арт-простором. У підвалі цілу ніч грали діджеї, в кімнатах першого і другого — діяли експозиції, стіни коридорів були завішані картинами, написаними флуоресцентними фарбами. А на третьому поверсі проходив лекторій і раз у раз лунав дитячий сміх під час майстер-класів.