«Приворот»
Борги Мінфіну стануть привабливішими?У системі торгівлі державними цінними паперами очікуються цікаві зміни. Передусім, Міністерство фінансів України має намір ініціювати скасування оподаткування операцій із цими паперами не тільки при остаточних виплатах інвесторам, але й у період їхнього обігу на вторинному ринку. Керівник управління з роботи із комерційними борговими зобов’язаннями департаменту управління державним боргом Мінфіну Олег Ходачук заявив, що відповідні проекти поправок до податкового законодавства в його відомстві вже готують. По-друге, зі слів Ходачука, у Мінфіні всерйоз займаються питанням введення інституту маркетмейкерів (інвесторів, які забезпечуватимуть безумовне фінансування бюджету через купівлю цінних паперів в обсягах, передбачених бюджетом) і хочуть, щоб одним із зобов’язань ММ «стала підтримка котирування в торгових системах». Готують також нові технічні правила проведення аукціонів із продажу ОВДП, що передбачають обов’язкове задоволення неконкурентних заявок. У Міністерстві сподіваються, що «це приведе до здешевлення боргу» і «задоволення попиту з неконкурентних заявок, який за існуючого стану речей часто виявляється «за бортом», повідомляє Інтерфакс-Україна.
Цікаво, власне, у цьому випадку те, що Мінфін на сьогодні не має проблем із розміщенням облігацій: обсяг продажу минулого місяця виріс до 125,9 млн. грн. (порівнюючи з позаминулим — практично на 100 млн. грн.) Складається враження, що там упритул підійшли до розвитку інфраструктури фондового ринку зовсім не тому, що з виконанням державного бюджету можуть виникнути проблеми (наприклад, у зв’язку з необхідністю підвищення мінімальної заробітної плати). Просто почали з найбільш близького державі фондового сегмента. Думкою стосовно того, що відбувається, «День» поцікавився у кандидата економічних наук, президента Центру антикризових досліджень Ярослава ЖАЛІЛА :
— Ініціативи Мінфіну є ні чим іншим, як спробою активізувати вторинний обіг державних цінних паперів. Україні справді вельми потрібен розвиток фондового ринку як корпоративних, так і державних цінних паперів. Можливо, що цими ініціативами і намагаються запустити ринок, який, як відомо, є механізмом концентрації розсіяних фінансових ресурсів. У такому контексті ці заходи, безумовно, мають певну доцільність. Але без відповідей залишаються запитання: на які цілі використають ці ресурси? Хто буде суб’єктами цього ринку? Хто концентруватиме ресурси внаслідок продажу на вторинному ринку ОВДП? Якщо передбачити, що власниками ОВДП є комерційні банки, то вони, власне, не потребують залучення додаткових ресурсів за рахунок їхнього продажу. Якщо ж «грати» на вторинному ринку буде НБУ (так це чи ні, — сказати складно, але я підозрюю, що так), то у такому разі ініціативи Мінфіну виступлять у ролі механізму певної стерилізації грошової пропозиції. До державного обігу вилучатимуть ліквідність із фінансового ринку, і це можна розглядати як непрямі антиінфляційні заходи. По-третє, можна чекати, що ініціативи Мінфіну в певному сенсі сприятимуть активізації вторинного обігу державних цінних паперів у тому значенні, що їхніми держателями зможуть виступати не тільки фінансові організації.
Хоч особисто мені здається, що ОВДП сьогодні навряд чи зможуть стати дієвим механізмом збору і перерозподілу ресурсів у реальний сектор економіки. Швидше за все, вони відіграватимуть, по-перше, вдосконалену фіскальну («латання» бюджету. — Авт. ), а, по- друге, антиінфляційну роль. Найбільш імовірно, що ініціативи Мінфіну насправді призведуть до відтоку частини грошей на ринки фінансових спекуляцій. Що, крім іншого, може сприяти вилученню НБУ надмірної ліквідності у комерційних банків. А це може призвести до підвищення відсоткових ставок з банківських кредитів. В Україні, на мій погляд, більший акцент варто було б робити на розвиток фондового ринку комерційних цінних паперів, а не на задоволення боргових потреб держави.