Соціологічні «привиди»
Чи завжди варто вірити передвиборним прогнозам?Чим менше часу залишається до виборів, тим активнішими стають соціологи, які намагаються до настання двотижневого «табу» якомога точніше визначити — наскільки ті чи інші кандидати близькі до перемоги. Однак, далеко не всі соціологічні служби показуються справжні результати опитувань: деякі, виконуючи замовлення певних політичних сил, навмисно подають викривлені рейтинги із солідним плюсом у бік «свого» кандидата, мовляв, виборець подивиться на цю «картину» та змінить свої симпатії на користь того, котрого обирають всі.
Керівник фірми «Юкрейніан соціолоджі сервіс» Олександр Вишняк переконаний, що передвиборні кампанії породжують чимало соціологічних фірм-«фантомів», більшість із яких зникають після того, як кандидатам до ешелонів влади подобатися виборцям вже відпадає потреба. Окрім таких «привидів», існують соціологічні служби, котрим пан Олександр не вірить тому що, як він стверджує, ті досліджень взагалі не проводять. Це — Інститут політичних і технологічних досліджень імені Шевченка, центр «Імса», Всеукраїнська соціологічна служба, Моніторинговий центр...
Створити нову соціологічну службу — дуже дороге задоволення. Так вважає науковий керівник Фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна. Адже для цього потрібно відшукати професіоналів цієї справи, яких, переконана пані Ірина, в Україні є одиниці. Також слід залучити кілька сотень інтерв’юєрів, орендувати приміщення. «Це — солідний бізнес із значними капіталовкладеннями», — каже Ірина Бекешкіна. Отож «фірмочки», створені під вибори, більш за все беруть свої цифри «зі стелі».
— Стосовно наших рейтингів щодо виборів до Верховної Ради, які відбудуться 30 вересня, то ми їх оприлюднимо найближчої п’ятниці, — сказав керівник «Юкрейніан соціолоджі сервіс» Олександр Вишняк. — Однак, можу назвати результати серпневих досліджень. Партія регіонів — 34,9%, БЮТ — 23,1%, «Наша Україна — Народна самооборона» — 15%, Компартія — 5%, Блок Литвина — 2,1%, ПСПУ — 1,7%, СПУ — 1%. Це — дані досліджень, проведених серед тих людей, які братимуть участь у виборах. Проте ще є 11,8% громадян, які не визначилися, а їхні голоси також комусь дістануться, — вважає Олександр Вишняк.
А от, як стверджує директор Фонду «ФОМ — Україна» Олександр Бухалов, нині в Україні налічується аж 30% громадян, які не визначилися, кому віддати свій голос на виборах 30 вересня. Саме на таких українців, які ще вагаються в своїх симпатіях, і спрямована нинішня рекламна кампанія партій та блоків. 11% виборців, запевняє пан Бухалов, взагалі розмірковують «до останнього» й остаточно визначаються лише, взявши бюлетень у руки. Саме це впливає на величину соціологічної похибки.
Директор компанії R&B Євген Копатько прогнозує явку на вибори 30 вересня 65— 68%. Найбільше на виборчі дільниці прийде жителів південно-східних та західних регіонів України. «Тому нині йде боротьба за голоси виборців із центральних областей», — стверджує пан Євген.
Вірити чи не вірити соціологам — справа індивідуальна. Адже не так важливо — за кого поставити «галочку» в бюлетені. Головне — аби потім, коли перегони вже будуть позаду, не довелося пошкодувати. Адже розплачуватися, як показує український досвід, доводиться дорого та довго...