«Симфонічний» спів
У Національній філармонії України відбувся концерт «Місце сили» унікального дуету «Зікр», який цього року відзначає свій 10-річний ювілей.
Київ, як і раніше, залишається улюбленим містом виконавців Ігоря Силіна та Ольги Ткаченко, в якому народився їхній незвичайний дует, хоча нині вони бувають в Україні не так часто — здебільшого виступають за кордоном.
Не кожному, навіть найблискучішому акторові, випадає шанс відкрити в музиці щось нове. Але факт залишається фактом: дует «Зікр» оригінальний і неповторний. Ігор Калінаускас (Силін — його сценічний псевдонім) і Ольга Ткаченко зуміли підкорити музичний Олімп, відкривши новий вид співу — симфонічний. Обравши для себе незвичайну для традиційного вокального мистецтва техніку вібраційного співу, з’єднавши класичний вокал, народний мелос, рок, поп і джазові імпровізації. Під час виступу Ольги Ткаченко та Ігоря Силіна відсутній акомпанемент музичних інструментів. Актори домагаються потрібного звучання, використовуючи старовинні традиції тибетського горлового співу, техніку вокалу суфійських містиків, унікальне ханте хондо, яким володіють в Іспанії. При цьому діапазон звучання — до восьми октав (!), що, власне, дорівнює обсягові цілого симфонічного оркестру. Саму ж назву дуету можна віднести до співів zikr, які ще й сьогодні звучать у стародавніх монастирях Тибету.
Про феномен «Зікра» сперечалися і писали багато музикознавців із різних країн. Так, Джим Бессман у часописі «Білборд» (США) написав: «Через музику «Зікр» проходять різні стилі. Більше за все це нагадує двох співаків, що змагаються в стилі «scat». Це вокальна джазова техніка, вживана такими великими джазовими співаками, як Сара Вон, в якій виконавець замість пісенного тексту вимовляє набір довільних складів. Але різниця полягає в тому, що «Зікр» робить те ж саме мелодійно: якщо джазові співаки мають принаймні у своєму розпорядженні пісенний контекст, у якому вони імпровізують, то «Зікр» немовби створює мелодію пісні, яка народжується разом із звуком голосу. Але окрім динамічної імпровізації, що примушує слухача відчути унікальне переживання, відкрилася друга сторона «Зікру». Це приголомшуюче напруження пристрасті в самих голосах і в манері виконання вокалістів».
Ендрю Стюарт, музичний критик (Лондон), підкреслює: «Виконавчу майстерність дуету «Зікр» можна з повним правом назвати унікальною. Ці блискучі виконавці вдало поєднують елементи свободи та суворої форми, які зустрічаються в азіатських релігійних співах до сучасного фрі-джазу, створюючи разюче багату різноманітність вокальної виразності та відтінків. Вокальний діапазон: від ледве чутного шепоту до пронизливого крику. Замість слів — голосні й часом вибухові приголосні звуки, хоча за імпровізаціями «Зікру» завше відчувається певне спілкування. На концерті Силін і Ткаченко виконують надскладні імпровізації на теми, запропоновані будь-ким із залу. Вони здатні наворожити атмосферу спокійної зосередженості, яка затягує слухачів до їхнього чарівного світу звуків».
Дует постійно в пошуку. Він багато експериментує в тісному творчому союзі з відомими всьому світові виконавцями, які працюють у різних жанрах. З великим успіхом пройшли їхні виступи спільно з Даніелем Кієнтзі, Джорджем Хасламом, Томмі Мансиккою-аго, Сергієм Курехіним, Олександром Ляпіним (гітара), Михайлом Черновим (саксофон, ДДТ), Сергієм Белімовим (рояль), з київськими музикантами Володимиром Соляником (рояль) і Сергієм Хмелевим (перкусія). У створенні сценічних костюмів акторів брав участь відомий російський модельєр В’ячеслав Зайцев.
«Зікру» аплодували Україна й Росія, Америка й Австралія, Англія та Франція, Німеччина й Фінляндія, Угорщина та Словаччина, Італія та Іспанія, Гонконг і Туніс, Ізраїль, Литва й Латвія. Дует брав участь у численних міжнародних музичних конкурсах і фестивалях. Ним записано понад 15 вокальних альбомів, серед яких великою популярністю користуються компакт-диски: «Голоси», «Містерія чаші», «Створення світу», «Вертикальний перетин», «Час, який танцює» і «Duo ZIKR». А в пам’ять про Чорнобильську катастрофу співаки записали альбом «Зірка Полин».