Техогляд скасовано
Чи не ризикуємо ми в боротьбі з корупцією в ДАІ підвищити й без того високий рівень небезпеки на дорозі?Учора Верховна Рада в другому читанні прийняла Закон «Про скасування обов’язкового технічного огляду автотранспорту». «За» проголосувало 262 народних депутата. Таким чином, техогляду для приватних автомобілів в Україні більше немає. Його залишили для авто юридичних осіб, вантажівок і автобусів. Але і в такому варіанті закон сприятиме зниженню корупції, кажуть експерти. «Той техогляд, який був, він, фактично, перетворився в джерело корупції, він не запобігав якимось негативним явищам на дорозі, а перетворився в джерело хабарів», — коментує представник Президента у Верховній Раді Юрій Мірошниченко.
Прийнятий закон також скасовує вимогу обов’язкової наявності у водія дорожнього (маршрутного) листа та нотаріально завіреної довіреності на управління транспортним засобом; усуває Державтоінспекцію МВС України від проведення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів і передачу цих повноважень суб’єктам господарювання; істотно спрощує порядок проходження обов’язкового технічного контролю для інших транспортних засобів.
Основна дискусія в парламенті розгорілася навколо поправки, згідно з якою співробітник ДАІ мав право зупиняти автотранспорт, якщо виникли підозри, що автомобіль несправний. У цьому депутати побачили розширення повноважень ДАІ та фактичну заміну техогляду з раз на два роки на щоденний. Але поправку таки не підтримали, хоча міністр внутрішніх справ Анатолій Могильов, якого, нагадаємо, Президент обіцяв звільнити, якщо ВРУ не скасує техогляд, зауважує: автомобіль — це засіб, що спричиняє підвищену небезпеку, тому однозначно, як це було прийнято на міжнародному рівні, держава повинна контролювати його технічну справність.
Якими будуть наслідки скасування техогляду можна буде побачити вже через 30 днів, коли закон набере чинності. Поки що безпека на українських дорогах є однією з найгірших у Європі. За останні десять років внаслідок 391 134 ДТП загинула 62 141 особа, травмовано — 445 832 особи. Кожний шостий з травмованих у ДТП потребує постійного стороннього догляду й соціального захисту з боку держави.
В Україні відношення кількості загиблих у ДТП на один мільйон автомобілів у сім разів більше, ніж у ЄС і США, у 10 разів більше, ніж у Японії. Для порівняння — кількість загиблих на один мільярд автомобіле-кілометрів в Україні — 97, в Німеччині — 14 ( у сім разів менша), у Швеції — 8 (у 12 разів менша). Тяжкість наслідків ДТП в Україні в півтора — п’ять разів вища.
Кількість загиблих у ДТП в Україні — 13% від загиблих у дорожніх подіях усієї Європи, тоді як кількість автомобілів — лише 2% від усього європейського автомобільного парку. Ймовірність потрапити в дорожньо-транспортну пригоду зі смертельним наслідком в Україні в п’ять разів вища, ніж у західноєвропейських країнах.