Трагедiя «Українських соколів»

Нашу країну вважають авіаційною державою. Та якщо керівництво ВПС не змінить ставлення до проблем авіації, Україна може в недалекому майбутньому виявитися «безкрилою». Такого гіркого висновку дійшов учора в розмові з журналістами «Дня» творець і лідер знаменитої ескадрильї «Українські соколи» Віктор Россошанський.
Ця елітна група пілотів у складі Військово-повітряних сил України була створена десять років тому. Відтоді українські аси на винищувачах МіГ-29 із великим успіхом виступали на авіашоу у Великій Британії, США, Чехії, Туреччині й інших країнах. «Метою нашої групи була популяризація України», — розповідає наш гість. Жалкуючи при цьому, що на Батьківщині «соколи» виступали менше, ніж їм хотілося б. Але ось у перервах між виступами для «Українських соколів» наставали важкі будні: держава практично викреслила ескадрилью із зони своєї уваги. Навіть гас для польотів «соколам» доводилося добувати власними силами. Колегам «Українських соколів» — «Російським витязям», американським «Блакитним ангелам», італійським «Трикольоровим стрілам» — такі проблеми, напевно, й не снилися!..
Кілька років тому Віктор Андрійович, втомившись боротися із чиновницькою байдужістю, залишив групу. Залишив цілком «боєздатною», проте незабаром вона розпалася. Сьогодні «Українські соколи» існують лише на сайтi Міноборони на 2005 рік, — групу передбачається «зміцнювати». Зміцнювати те, чого, по суті, немає... І, уявіть собі, ніхто не здригнувся.
Сумний досвід дає Віктору Россошанському підстави без оптимізму дивитися і в майбутнє вітчизняної авіації загалом. Але треба було бачити, з яким блиском в очах наш співрозмовник розповідав — і показував, енергійно жестикулюючи, — про «бочки» та «петлі», які виконували його хлопці! Хотілося б вірити, що поки є такі льотчики, українська авіація все ж має шанс...
Про створений у Великій Британії фан-клуб «Українських соколів», про трагедію еліти ВПС, про причини катастрофічно низьких — 0,7 людини на місце — конкурсів у льотних училищах, про уроки Скнилівської трагедії, про те, чи можна повернути вітчизняним професіоналам українське небо, — в одному з наступних номерів «Дня».