Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Весна на ринку

«Прокинулися» ціни на нафту
08 лютого, 00:00

Усього за один тиждень, із 21 по 28 січня, середні роздрібні ціни на нафтопродукти подорожчали в Україні на дві копійки за літр, умить зруйнувавши, як виявилося, оманливий спокій на цьому ринку. Лідером на ціновій дистанції показав себе бензин «для бідних» — А-76, що додав за тиждень аж три копійки. В ар’єргарді 95- й, яким не гидуватимуть і власники «Мерседесів». Найголовніший сигнал весняному нафтовому ринку подає дизельне паливо, що додало до своєї ціни дві копійки і зайняло таким чином серединну позицію між «бідняками» та «багатіями». Мовляв, селяни готуються до сівби, попит зростає, а з ним, за законами ринку, й ціна. Словом, усе зрозуміло.

Але якщо виглянути «за околицю» держави, то очевидна ясність цього твердження заколивається. За той самий тиждень ціни на світовому ринку не зростали, а навпаки — опускалися, причому російський Urals, із якого здебільшого виготовляється наша солярка, навіть подешевшав на 4,3% (хоча з початку року подорожчав на 9,4%).

Нагадаємо, що минулого року дизпаливо в Україні подорожчало на 66,3%, бензин А-76 — на 62,5%, А-95 — на 42,2%, тоді як світові ціни на нафту виросли на 29—35%, у тому числі на базову для українських нафтопереробників суміш Urals — на 31,5%. У цих умовах найбільше непокоїть те, що поставки нафти (переважно — російської) на нафтопереробні заводи України в січні скоротилися, за оперативними даними, більше ніж на третину порівняно з аналогічним періодом 2004 року. Трохи рятує при цьому лише «Укрнафта», чиї поставки на вітчизняні заводи виросли на 2,7% (4,3 тис. тонн). І все одно переробка нафти НПЗ країни в січні скоротилася на 8,1%. У результаті виробництво автомобільних бензинів українськими НПЗ у січні впало на 17,7%, дизельного палива — на 23,4%, мазуту — на 27,7%. Почав працювати російський політичний чинник?

Це дає право прогнозувати, що в лютому зростання цін на нафтопродукти в Україні може продовжитися під впливом коливань світових цін, а також, на думку експертів, у зв’язку з боротьбою уряду з компаніями, які забезпечували пільгове ввезення нафти та нафтопродуктів.

Найбільше ці несприятливі прогнози хвилюють Мінагрополітики. Щоб забезпечити нафтову стабільність, особливо під час весняних польових робіт, відомство пропонує створити при Держкомрезерві інтервенційний фонд дизельного палива в обсязі 200—250 тис. тонн. Як повідомив нещодавно в.о. міністра Юрій Лузан, така пропозиція була озвучена на засіданні Кабміну, і її підтримала прем’єр-міністр Юлія Тимошенко. Більш того, Мінагрополітики пропонує обмежити експорт мінеральних добрив і нафтопродуктів, якщо нафтопереробні підприємства відмовляться знизити ціни, зберігши їх на нинішньому рівні. «Є пропозиції підняти експортне мито на нафтопродукти й за рахунок цього створити дотаційний фонд для сільгоспвиробників, щоб здешевити нафтопродукти при закупівлі на проведення комплексу сільгоспробіт», — каже Лузан, хоч і вважає, що нафтопереробників вдасться умовити й насправді до обмежень на експорт справа не дійде. Він упевнений, що існує «реальна можливість, щоб на внутрішньому ринку ціна на нафтопродукти була знижена».

Тим часом «любителям», які працюють на ринку нафтових прогнозів, варто звернути увагу на дії професіоналів. Зокрема, на різку зміну курсової політики Національного банку України. Курс гривні розморожений і стрімко зміцнюється. Схоже, центробанк таким чином намагається дати відсіч інфляційним тенденціям. Найнебезпечніша з них спостерігається в енергетичному секторі, де ціни, схоже, готуються до стрибка. Газові — підхльоснуті новими туркменськими цінами, на які погодився Герой України Юрій Бойко. Нафтові ціни уряд напередодні виборів минулого року «стис» мало не мертвою хваткою: відповідного мораторію з основними нафтотрейдерами «по-джентльменськи» дотримувався навіть після завершення його терміну. Тепер ця пружина готова розпрямитися.

Утім, самі нафтотрейдери бачать усе це трохи інакше. Ось що повідомив учора «Дню» Президент «ТНК-ВР Україна» Олександр ГОРОДЕЦЬКИЙ:

— Цінові рухи, що спостерігаються з кінця минулого тижня, пов’язані виключно з економічними причинами. Дефіциту палива на ринку немає, навпаки, пропозиція перевищує попит. Але навіть в умовах, коли «під зав’язку» залиті резервуари НПЗ і нафтобаз, переробники вимушені підіймати ціни в зв’язку з подорожчанням сировини в світі та в Росії, яка, як відомо, є основним постачальником нафти для України. У зв’язку з привабливими цінами на зовнішніх ринках, російські виробники суттєво збільшили експорт вуглеводнів, у тому числі задіявши залізничний транспорт, унаслідок чого ціни на нафту на внутрішньому ринку Росії значно виросли. Якщо в січні тонна нафти обходилася Україні в 200 доларів, то тепер вона подорожчала на 20% — до 240 доларів за тонну. Це стало причиною зміни цінової тенденції на оптовому ринку і, як наслідок, у роздробі. За нашими прогнозами, підвищення буде плавним і не перевищить 5—7% за місяць. Стрибкоподібного, значного зростання цін, як це було в квітні — травні минулого року, ми не чекаємо. За відсутності адміністративних обмежень, плавне зростання цін на паливо на роздрібному ринку протягом тривалого періоду компенсує різке подорожчання нафти.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати