Як виїхати iз зачарованого кола
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/19990217/429-3_0.jpg)
Особливо разючим є регрес, який має місце за останні роки на автотранспорті. Автобусний парк зношено більш як на 80%, і коштів на його відновлення у підприємств немає. За словами президента Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників Віталія Реви, найближчим часом потрібно придбати 54 тис. нових автобусів при середній вартості $40 тис. за одиницю — неважко підрахувати, що сума вийде вельми значною. Навіть метро — найблагополучніший вид громадського транспорту — почало переживати серйозні фінансові труднощі. Як повідомив начальник Київського метрополітену Михайло Балацький, з осені минулого року плата за електроенергію зросла на 1 млн. грн.
Інший аспект транспортної проблеми — втрати від перевезення пасажирів пільгових категорій. Таких нині нараховується 12 млн. чоловік, а це 60% від кількості пасажирів. Компенсації за їх перевезення транспортники практично не отримують: з необхідних 1 млрд. грн. 1998 року отримано лише 75 мільйонів. За цих умов не залишається іншого виходу, ніж домагатися підвищення тарифів на транспортні послуги. Та «чи потягне» наше зубожіле населення нову плату за проїзд, якщо вона становитиме, скажімо, 1 гривню?
За образним висловом президента Українського транспортного союзу Євгена Марчука, у транспортній сфері виникло зачароване коло: 1 млрд. грн. — це необхідна компенсація за перевезення пільговиків і 1 млрд. грн. — кошти, необхідні для заморожування тарифів. Отже держава повинна виділити транспортним господарствам 2 млрд. грн. У тому, з якого боку підійти до розв'язання проблеми, не ущемляючи інтереси транспортників і тих, кому справді потрібні пільги, і полягає, за словами Є.Марчука, та державна мудрість, яка зрештою коли-небудь переможе.
А поки що в держбюджеті на 1999 рік на це не передбачено й копійки. І все-таки Український транспортний союз розробив конкретні пропозиції щодо поліпшення стану пасажирських перевезень. До першочергових заходів народний депутат Є.Марчук відносить проведення взаємозаліків між Чорнобильським і Пенсійним фондами і транспортниками. Пропонується також звільнити прибутки автопідприємств від сплати ПДВ, залишити в розпорядженні транспортників усі амортизаційні відрахування, звільнити їх від сплати акцизного збору на пальне. Стосовно проблеми пільг на транспорті, то, на думку Є.Марчука, її необхідно впорядкувати в законодавчому порядку. Усі ці заходи, вважає президент Українського транспортного союзу, дозволили б створити стартовий майданчик для подальших перетворень на транспорті.