Закон збереження антиморозівської енергії
Аналізуючи значні приготування виконавчої влади до чергового акту досить пошарпаної вистави під назвою "Відставка Мороза", починаєш згадувати деякі закони фізики.
Як відомо, партія вчить, що, по-перше, НАТО при "геополітичному нагріванні" розширюється, а, по-друге, енергія влади - величина постійна. І хоча 13 травня Олександр Олександрович тріумфально утримався у своєму кріслі, однак потенціал антиморозівської "кінетичної енергії", накопичений Кабінетом міністрів та Адміністрацією президента настільки великий, що спроби здійснити парламентський переворот триватимуть. Занадто багато зусиль витратила виконавча влада на організацію антиморозівського шоу. Адже треба було провести черговий тур "роз'яснювальних бесід" із парламентаріями, регіональним лідерами, знайти офіційних ініціаторів відставки, розробити багатоваріантний сценарій дій тощо. Крім того, ставки в грі "на пониження" Олександра Мороза до статусу простого депутата досить високі. Це:
дезорганізація роботи ВР;
політична нейтралізація одного з найвпливовіших конкурентів на майбутніх президентських виборах;
створення передумов для формування "кишенькового" парламенту чи (як варіант) його розпуск.
Можна, звісно, поблажливо говорити про те, що розігрується політичний фарс, результат якого вирішено наперед. Мовляв, усе, як завжди, минеться й робота парламенту увійде в традиційне русло.
Однак уже вчора з'явилися перші свідчення того, що деструктивна енергія виконавчої влади продовжує крутити "колеса" антиморозівського механізму. Просто трохи змінюються форми її прояву. 14 травня низка депутатських фракцій ("Конституційний центр", "Народний Рух", "Єдність") відмовилися реєструватися в сесійному залі й було поновлено спроби ініціювати питання про відставку Мороза. Таким чином, сьогодні спостерігається безпрецедентна за розмахом і настійливістю кампанія зі зміни балансу сил між законодавчою та виконавчою владою. Адже ні для кого не є секретом, що саме Мороз є ключовою постаттю у Верховній Раді, усунувши яку можна спрямувати розвиток подій у країні відповідно до "білоруського сценарію". Фактично в діях Кабміну й Адміністрації Президента з'явився антиморозівський алгоритм, а це вже серйозно. Це як комп'ютерна програма: заклали й вона має спрацювати. Згадаймо, скільки зусиль було витрачено АП на реалізацію програм "Вертикаль виконавчої влади", "Конституційний договір", "Нова Конституція". І от тепер з'явилася чергова розробка - "Відставка".
Після того, як провалилася спроба внести "увільнювальне" питання в порядок денний ("за" проголосували тільки 186 парламентарів), технологія продавлювання цього питання дещо зміниться.
По-перше, почнеться відкрите блокування роботи ВР із боку пропрезидентських і пропрем'єрських фракцій. Форми такого блокування можуть бути різноманітними. Відмова від реєстрації, "провалювання" важливих економічних законів, у тому числі й багатостраждального проекту бюджету на 1997 рік. Це дозволить зберегти "критичну масу" конфлікту та здійснити цілу серію спроб змістити Мороза. Учора, наприклад, на першу годину дня "блокаду" сесії ВР було знято, але не виключено, що це тільки початок.
По-друге, Президент активніше стане користуватися своїм правом накладати вето на закони, ухвалені ВР. Уже сьогодні можна говорити про те, що вето накладається керівником держави з використанням серійної технології. Нещодавно цілих три закони було повернуто на повторний розгляд парламентом. Таким нехитрим способом можна імітувати повну недієздатність Верховної Ради й звинуватити Мороза в усіх можливих і неможливих гріхах.
По-третє, не виключено, що одним із елементів сценарію "Відставка" стане реорганізація парламентських комітетів. Під виглядом приведення системи комітетів ВР у відповідність до вимог Конституції почнуться спроби скоротити їх чисельність шляхом об'єднання, поділу тощо. Дезорганізація комітетської системи може дестабілізувати становище Олександра Олександровича.
По-четверте, голову парламенту можна просто зробити головним винуватцем провалу бюджету на поточний рік. Мовляв, не хоче ВР ухвалювати нові податкові закони, руйнується програма "Економічного росту", іноземні кредити не надаються. Загалом, повне жахіття. Зробити це досить легко: Кабмін затягує подачу проекту бюджету до ВР, мотивуючи це тим, що депутати "перекручують зміст" нових податкових законів. До того ж керівник держави може не поспішати з підписанням вже ухвалених законодавчих актів, котрі змінюють податкове поле країни. У результаті ні в травні, ні в червні бюджету нема, а винний, природно, Мороз.
Найсерйознішою перешкодою для успішного завершення операції "Відставка" є режим таємного голосування. У цьому випадку виконавчій владі практично неможливо проконтролювати, як виконуються депутатами її установки. Тому ще одним напрямком антиморозівської діяльності стане прагнення зробити відкритим голосування з усунення Голови ВР. У принципі це можливо, але для цього необхідно внести зміни до Регламенту роботи парламенту. Втім, якщо докласти титанічних зусилль до вирішення цього питання, то можна досягнути бажаного результату. Врешті-решт, депутати також люди й багато хто з них можуть не втриматися під потужним індивідуальним пресингом.
Таким чином, кампанія з усунення Мороза й дезорганізації роботи ВР буде досить тривалою. Ми спостерігаємо не чергову політичну інтригу, а розгортання досить масштабного сценарію зміни системи влади, який, за кількома критеріями, нагадує "білоруський варіант".