Перейти до основного вмісту

«АероСвіт» таки «похоронять»

Експерт: На місці збанкрутілої компанії може з’явитися новий перевізник, який візьме в лізинг літаки й використовуватиме її маршрути
10 січня, 10:47
ФОТО РЕЙТЕР

«Мені пощастило, бо я жила не у готелі, а у знайомих, які позичили мені більш ніж 900 гривень на потяг і дозволили переночувати у них ще одну ніч», — ділиться з «Днем» своїми враженнями від мандрівки авіалініями компанії «Аеросвіт» киянка Наталія Бик. Дівчина на зимові канікули вирішила податися до Європи. І мандрівка пройшла б вдало, якби не одне маленьке «але»: Наталя більш ніж за 1100 гривень купила квиток, за яким повернутись додому з Будапешту не змогла. Утім, вона говорить, їй поталанило: про «прикрість» вона дізналась не в аеропорту, як більшість клієнтів компанії «АероСвіт». «Мої знайомі мали вилітати сьомого січня, і вони не вилетіли. Більше того, їм сказали, що «АероСвіт» не буде повертати вартість квитків. Тому їм довелося купувати квитки на рейс ВізЕйра у цей же день. Розуміючи, що грошей на дорогу додому мені не вистачить, якщо мій рейс теж скасують у такий спосіб, я почала телефонувати в авіакомпанію, аби дізнатися, чи буде мій рейс на наступний день. Телефон не відповідав, тому я звернулась в аеропорт і там сказали, що рейси «АероСвіту» є, їх не відміняли. Після цього я знову зателефонувала в АероСвіт. На цей раз мені відповіли. В компанії підтвердили, що рейси дійсно затримуються, і пообіцяли замінити мій квиток. Сказали, що доведеться летіти на Київ через Прагу о 9 ранку 9 січня. Та вже увечері 8 січня мені на електронну пошту прийшло повідомлення, що ці квитки є недійсними. При цьому теж відмовилися повертати мені гроші, запропонувавши «самостійно вирішувати це питання». Коли приїду до Києва, збираюся подавати до суду на Авіакомпанію, аби компенсувати витрачені мною гроші» — розповіла «Дню» Наталя.

Але чи зможе дівчина повернути свої гроші, якщо справу по банкрутству компанії офіційно відкрили через те, що станом на 27 грудня «Аеросвіт» заборгував кредиторам 4,27 мільярда гривень. На час судового розгляду введений мораторій на повернення коштів кредиторам.

Причини значної заборгованості «АероСвіт» пояснює загальними наслідками галузевої кризи, рецесією економіки країн Єврозони, зниженням попиту в регіоні, який європейські авіакомпанії вимушені стимулювати зниженням тарифів. Мовляв, витрати зростають швидше, ніж доходи, а українським авіакомпаніям ще складніше, адже купівельна спроможноість населення падає, доступ до фінансових ресурсів обмежений, є ще низка «місцевих» проблем.

Утім, у ЗМІ давно обговорюють, що співвласники «Аеросвіту», Ігор Коломойський та Григорій Гуртовий, просто «вимивають» з авіакомпанії прибутки. Мовляв це здійснюють сервісні структури, які існують довкола неї. Виводити кошти дозволяють також під виглядом плати за користування авіатехнікою свої ж «офшорні» компанії, які повітряні судна здають у лізинг. Натомість росла заборгованість компанії перед такими структурами, як аеропорт «Бориспіль», «Украерорух», «Росавіація» тощо. Виплати здійснювалися вже у разі жорстких санкцій з їхнього боку.

З іншого боку, частину заборгованості «АероСвіту» учасники ринку схильні списати на конкуренцією між ним та «Міжнародними авіалініями України». Зокрема, на маршрутах з Києва до Лондона, Тель-Авіва і Москви, вони демпінгували. «Нам доводилося пропонувати квитки за дуже низькими цінами. Більшості пасажирів, звичайно, сподобалося, ось тільки економічні результати не подобаються нам», — коментувала навесні виданню «Инвест Газета» корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька.

Але тепер ситуація змінилась. У різних медіа з’явилась інформація з «достовірних джерел», буцімто фінансово-промислова група «Приват» отримала контрольний пакет акцій в статутному капіталі МАУ. А відтак, може відбутися злиття цих двох найбільших гравців українського авіаринку. Зокрема «Центр транспортних стратегій» відзначає: у МАУ обмовилися, що вже в березні 2013 року кількість їх напрямів збільшиться вдвічі. «Цікаво, за рахунок чого? Невже перевізник здатний протягом яких-небудь чотирьох місяців подвоїти маршрутну мережу, напрацьовану роками? Тим більше на такому зарегульованому ринку, як український. Навряд чи. Тому оперуючою компанією на напрямах «АероСвіту», ймовірно, стануть МАУ», — припускають експерти «Центру транспортних стратегій». «Частина персоналу «АероСвіту» вже проходить співбесіди в офісі МАУ і буде прийнята в компанію на конкурсній основі. І фактично відбувається те, що вже кілька разів намагалися зробити акціонери двох перевізників — злиття двох найбільших підприємств в галузі»,— зазначає ЦТС.

Щоправда в самому МАУ на разі офіційно спростовують інформацію про можливе «об’єднання» з «АероСвіт». Така позиція є абсолютно прогнозованою і обѓрунтованою, зважаючи на наше законодавство, вважає експерт авіаційної галузі Артур Вінюков-Прощенко. «Об’єднатися напряму ці дві авіакомпанії не можуть, адже тоді не уникнути звинувачень Антимонопольного комітету у монополізації ринку», — пояснює фахівець. За його словами, саме банкрутство «АероСвіту» допомагає МАУ освоїти напрямки конкурента або позбутися конкуренції на певних напрямках. «МАУ отримує можливість виконувати рейси «АероСвіту». Взагалі ж, у випадку його ліквідації Державіаслужба повинна провести конкурс і віддати авіарейси іншим перевізникам. І бажаючі є — «ЮТейр Україна» (дочка російської компанії «ЮТейр» — Ред.), Wizz Air, Air Onix, скажімо», — каже експерт. Утім за його прогнозами, МАУ дістануться найбільш привабливі рейси «АероСвіту», зокрема рейси у Ізраїль, США та Китай. Крім того, за словами Вінюкова-Прощенко, МАУ зацікавлені у отриманні парку Boeing 767. «МАУ не мають сертифіката на цей літак, на отримання документації потрібен час, а втрачати його не можна», — запевняє він. Утім, експерт припускає, що на місці збанкрутілої компанії може з’явиться й новий перевізник, який візьме в лізинг літаки «АероСвіту» і використовуватиме його маршрути.

У самому «АероСвіті» підкреслюють, що авіакомпанія на сьогоднішній день не є банкротом, не зупиняє операцій і продовжить виконання поточних зобов’язань перед контрагентам. У офіційному коментарі перевізника сказано, що судові процеси ніяк не вплинуть на його операційну діяльність. Та вже частину так званих «операційних» зобов’язань компанії держава взяла на контроль. Зокрема в Мінінфраструктури повідомили, що проконтролюють, щоб «постраждалі» пасажири повернулись додому, або ж їм відшкодували вартість квитків. Більше того ситуація довкола «АероСвіт» відучора під особистим контролем першого віце-прем’єр-міністра Олександра Вілкула. Останній отримав особисте доручення від глави уряду Миколи Азарова «розібратися з ситуацією з «АероСвіт». «Неприпустимо, щоб інтереси авіакомпанії шкодили громадянам. Потрібно втручатись. Перевізник повинен діяти в межах певних правил», — заявив учора, відкриваючи засідання Кабміну, Азаров.

Донедавна успішний український авіабренд сьогодні став синонімом величезного головного болю для мандрівника, а українські авіалінії програють конкуренцію. Адже, нагадаємо, як повідомляв «День» наприкінці осені минулого року, зокрема в Донецьку «АероСвіт» взагалі припинив перевезення з Донецька до Москви, назвавши цей напрямок неприбутковим. При цьому російська компанія «Аерофлот» від пасажирських перевезень за цим маршрутом не відмовилась. А ще одна російська авіакомпанія UTair навпаки збільшила кількість рейсів з Москви до Донецька. Ще цікавіше, що прес-служба Донецької міської ради навпаки повідомляє, з початком осені пасажирські перевезення до столиці Росії значно зросли.

Кому вигідне банкрутство «АероСвіт»? У ЗМІ активно обговорюється «версія», що самому ж власнику Ігорю Коломойському. Мовляв у такий спосіб олігарх хоче об’єднати свої авіа активи (за непідтвердженою інформацією Коломойський придбав Міжнародні авіалінії). Утім логічної відповіді на питання «навіщо» банкроти успішну компанію, яка на ринку — з 1994 року, при цьому володіє чи не найбільшою його часткою, у експертів на разі нема. Лише здогадки: можливо, олігарха примушували продати компанію, і він вигадав як вберегти свої активи; можливо, через компанію «вимивались» кошти, і цим зацікавилась податкова, а відтак зігравши на випередження Коломойський затіяв банкрутство, щоб уникнути перевірок... Цікаво б було почути самого «героя» історії. Проте він на разі відмовчується. Аби з’ясувати чому, «День» намагався дотелефонуватись в прес-службу компанії «АероСвіт», та телефон не відповідав.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати