Аграрна глобалізація
Українська компанія через п’ять років збирається стати міжнародним інтегратором у секторі птахівництваНайбільший вітчизняний виробник м’яса птиці агрохолдинг «Миронівський хлібопродукт» (МХП) підсилює свої позиції на міжнародному ринку. «Якщо раніше дивилися на азійський ринок, то зараз цікавіший і зрозуміліший ринок Європи», — ділитися планами про подальший розвиток голова правління холдингу Юрій Косюк. За його словами, з Росією українські птахівники конкуруватимуть на зовнішніх ринках вже через 5-7 років, а Європа — це «великий ринок для дорогих продуктів, які сьогодні ще не по кишені нашим споживачам».
У найближчій перспективі компанія завершить придбання сільськогосподарських активів у Росії. «Виробництво там досить цікаве — вони низькорентабельні, високовитратні, тож нам це може бути цікаво», — розповів він. Деякі операції будуть здійснені вже цього року. Перш за все, розглядається можливість придбання в Росії птахівницьких активів.
Що ж, інтерес до ринку сусідки зрозумілий. З одного боку — це своєрідний форпост, який дозволить компанії уникнути торговельних обмежень через різного роду політичні моменти у відносинах двох країн. З іншого боку — це величезний ринок для збуту продукції. І було б безглуздо йти кудись далеко і не користуватися тим, що у тебе під боком.
МХП також цікавить європейський вектор. Зокрема холдинг цікавить купівля компанії, яка займається м’ясопереробкою, оскільки собівартість птахівництва в ЄС вища, ніж в Україні. Є плани й щодо завоювання ринку. «Ми вже готові (поставляти продукцію. — Авт.) останні кілька місяців, проте бюрократія ЄС, на жаль, не підвладна ні нам, ні кому іншому», — говорить про європейський ринок Косюк. За його оцінками, компанія може поставляти туди 30—50 тисяч тонн курятини на рік. На питання «Дня», чому українські птахівники так довго йдуть до Європи, Косюк відповів: «Не пускають країну в цілому, тому що не довіряють українському фітосанітарному сертифікату, який дає дозвіл на експорт. Вони не довіряють нашим офіційним службам, методам контролю і моніторингу цих служб». В цілому ж, за його словами, МХП планує розширити географію експорту з 25 до 30 країн. Зокрема, через три роки компанія хоче вийти на виробництво 700 тисяч тонн продукції на рік, з яких 300—350 тисяч тонн піде на експорт.
Що ж, плани досить сміливі. Але вони говорять ще про те, що задаючи такий темп, компанія не збирається зупинятися в національних рамках. Це підтверджує і Юрій Косюк. «Ми хочемо припинити бути лише українською компанією, у нас амбіції — бути більше міжнародною компанією, як це роблять американські, бразільські компанії. Для цього у нас є досвід, можливості, навички й люди», — говорить він. Як уточнив він «Дню», через п’ять років, за його словами, МХП переросте в глобального гравця. «Це буде міжнародна компанія... Певний мікс: Росія — Україна — Європа. У яких пропорціях — мені важко сказати. Але однозначно — базова компанія буде в Україні з великими «дочками» або філіями в цих країнах», — уточнив він «Дню». Як мовиться, час покаже, хто кого «з’їсть» на міжнародній арені. Йдемо далі.
Щоб перерости в глобального гравця, компанії необхідно закінчити будівництво найбільшої і найсучаснішої птахофабрики в Європі — Вінницького птахокомплексу. «Проект практично завершений. Сьогодні виробляємо близько 40% запланованої потужності», — розповідає Косюк. У його розвиток до кінця року збираються інвестувати ще 120 мільйонів доларів. Всього в цей проект вклали близько 700 мільйонів доларів, загальна цифра інвестицій може досягти 800 мільйонів доларів. Нові потужності дозволять МХП до 2015 щороку зростати на 10%.
Крім того, за словами керівника відділу з роботи з інвесторами та ЗМІ МХП Анастасії Соботюк, 2013 року ще близько 80 мільйонів доларів буде спрямовано на розширення земельного банку компанії. Це дозволить холдингу на кінець року зосередити 360 тисяч га земель, що перебувають в обробці. В перспективі (до 2015 року) земельний банк виросте до 450—500 тисяч га.
За підсумками року, стане також зрозуміло, наскільки активно компанія розвиватиме біогазовий напрям. «Висока ціна на газ змусила компанію це робити», — зазначає Косюк. Завдяки біогазу, за його словами, компанія може бути незалежною! Щоб досягти цього, розповідає досвідчений бізнесмен, необхідно протягом п’яти років залучити значні інвестиції для будівництва 13 біогазових об’єктів (як мінімум 5 — на малих птахофабриках, 3 — на Канівській і 5 — на Вінницькому комплексі).
На уточнююче питання щодо перспектив залучення до АПК 2013 року більше трьох мільярдів доларів іноземних інвестицій він відповів: «Якщо поглянути, то агросектор — єдина приваблива пляма на економічній карті України. Якби не було розмов про зміну законодавства (оподаткування сільгоспвиробників. — Авт.), то ця цифра (три мільярди доларів. — Авт.) могла б бути більшою».