Перейти до основного вмісту

«Ахіллесова п’ята» на чотирьох колесах

Міські мікроавтобуси небезпечні для пасажирів
24 вересня, 00:00

Автотранспортні кошти завжди належали до джерела підвищеної небезпеки. За останні п’ять років під час дорожньо-транспортних пригод (ДТП) в Україні загинуло 35 тисяч чоловік і більше ніж 220 тисяч були травмовані. До дорожніх машин висувають жорсткі вимоги, покликані гарантувати безпеку пасажирів. Стосовно малогабаритних автобусів вони передбачені чинним в Україні стандартом 28345-89, який відповідає Правилам Європейської економічної комісії ООН. Серед розпоряджень стандарту — одне надобов’язкове: конструкція кузова мікроавтобуса має забезпечувати можливість термінової евакуації пасажирів із салону.

B конструкції «Газелі» виробництва Псковського авторемзаводу моделі 221400, яку використовують київські перевізники, троє дверей. У випадку, коли автобус перекинеться на правий бік, двоє з них буде заблоковано. Через двері водія евакуюватися теж неможливо: пасажирський салон відгороджений від них сидіннями. Таким чином, 12 пасажирів опиняться в пастці.

Серед ДТП питома вага перекидання транспортних засобів складала 15%. Окрім перекидання не менш небезпечні зіткнення (30%) та наїзди на перешкоди (8%). Тобто більше ніж половина всіх ДТП пов’язані з імовірністю термінової евакуації пасажирів, причому в кожній тисячі зіткнень і перекидань, які відбуваються, три супроводяться спалахуванням транспортного засобу.

Фахівці з розслідування аварій і пожеж люблять повторювати: «Пан випадок завжди перебуває в засідці». Чинний стандарт наказує: в кожній половині пасажирського приміщення (передній та задній) має бути не менше ніж один вихід, тобто, двоє дверей. А окрім них, необхідні ще аварійне вікно, яке легко й швидко відчиняється як ізсередини, так і зовні (або безпечне скло, що легко розбивається), та аварійний люк у даху кузова. Разом — чотири виходи.

Стандарт забороняє розташовувати в проходах складні та відкидні сидіння. Тим часом у салонах мікроавтобусів встановлені два відкидних сидіння, не передбачених конструктивно. B випадку ДТП така жалісливість до пасажирів може стати для них «ведмежою послугою».

За висновком ДАІ МВС України, Держстандарту й органу з сертифікації транспортних засобів — УкрСЕПРО, мікроавтобуси «Газель» моделі 221400 (у Києві їх близько 400) не можуть експлуатуватися на постійних маршрутах перевезення пасажирів. Основа — їх невідповідність чинним Правилам надання послуг пасажирського автотранспорту, затверджених Кабміном.

У схваленні типу транспортного засобу, виданого органом із сертифікації Держстандарту Росії, записано: мікроавтобус цієї моделі «не є транспортним засобом громадського користування». Його призначення — спеціальні перевезення. Вимоги стандарту 28345-89 стосовно кількості аварійних виходів на нього не розповсюджуються. Автобус призначений для нерегулярних перевезень, наприклад, вахтових.

Відомо, що вироби, які імпортуються в Україну, мають сертифікуватися, що гарантує їх якість і безпеку. Посвідчення про сертифікацію мікроавтобуса «Газель» як суто «спеціального» видав УкрСЕПРО. Цей сертифікат теж не дає права перевозити пасажирів на постійних маршрутах. Введення нових транспортних засобів у експлуатацію належить до компетенції органів ДАІ. Тому в разі аварії мікроавтобусів частину відповідальності мусить узяти на себе й ДАІ, котра дала «добро» на їх експлуатацію в місті.

За оцінкою УкрСЕПРО, майже жоден із мікроавтобусів, які знаходяться в експлуатації, не відповідає вимогам стосовно протипожежного захисту. Якщо суворо дотримуватися букви закону, то сотні «маршруток» мають зникнути з регулярних маршрутів. А це означає неминуче повернення до взяття штурмом «Ікарусів» та «ЛАЗів», які дихають на ладан, на що держадміністрація столиці та кияни ніколи не погодяться.

На придбання ж «українських Ікарусів» — автобусів великої місткості моделі ЛАЗ-6205 в автобусних парків коштів нема і ще довго не буде. За перевізною спроможністю один такий автобус здатний замінити дюжину мікроавтобусів. Тому мікроавтобуси ще 5-6 років будуть ударною силою міських автоперевезень, причому не лише в Києві.

І все ж таки потрібна гарантія безпеки перевезень. Надати її мусять самі власники мікроавтобусів і ДАІ. Поки можна констатувати, що проект розпорядження Київської держміськадміністрації «Про приведення транспортних засобів, які працюють на постійних маршрутах, у відповідність до вимог сертифікації» Олександр Омельченко не підписав. Навряд чи ця новина заспокоїть пасажирів мікроавтобусів.
 

№182 24.09.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету обов'язкове. © «День»

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати