Антикризові заходи для металургів продовжили
Бізнес хоче економічно обґрунтованих тарифів для всіх учасників ринкуУряд продовжив дію меморандуму про взаєморозуміння з підприємствами гірничо-металургійного комплексу на перший квартал 2010 року. Нагадаємо, що документ встановлює табу на підвищення цін на електроенергію та залізничні тарифи для металургів та хіміків. Це підвищить рівень конкурентноздатності українського металу на зовнішніх ринках і посприяє притоку валюти до держави, зазначають експерти.
У той же час, таке стимулювання основних експортних галузей не задовольняє залізничників. У результаті дії меморандуму протягом 2009 року «Укрзалізниця» недоотримала 1,2 мільярда гривень, говорить перший заступник генерального директора цієї державної компанії Володимир Корнієнко. Що буде в першому кварталі 2010 року, прогнозувати важко, бо на початку року промисловці тільки укладають контракти, а більш-менш стабільні перевезення у залізничників з’являться не раніше, ніж на початку березня. До того ж, «Укрзалізниця» повинна обслуговувати державні програми з підготовки до Євро-2012...
Тим часом, голова парламентського комітету з питань промислової та регуляторної політики та підприємництва Наталія Королевська закликає збалансувати інтереси хіміків, металургів та залізничників. «Одні хочуть возити багато й дешево (металурги. — Авт.), а інші возити багато, але при цьому за вищими цінами («Укрзалізниця». — Авт.), — говорить вона, і додає, що в даній ситуації не все так просто: — Ми знаємо, що протягом минулого року «Укрзалізниця» більше у своїй тарифній політиці притримувалася фіскальної функції. Зараз ми говоримо про необхідність формування тарифів на економічно обґрунтованому рівні, і цей алгоритм повинен бути чітко задекларований на державному рівні».
На думку Королевської, головна проблема залізничних тарифів — закладання в них значної частки амортизаційних та загальних витрат, які виникають через катастрофічну зношеність основних фондів «Укрзалізниці» (92%). Зменшувати ці витрати вона пропонує шляхом залучення інвестиції для модернізації галузі та її рухомого складу. Далі на цій основі створювати економічно обѓрунтовані тарифи, без появи яких в майбутньому може постраждати сама ж «Укрзалізниця».
Так, за словами Королевської, сьогодні деякі металургійні комбінати через завищені залізничні тарифи починають перевозити продукцію іншими видами транспорту (наприклад, Маріупольський металургійний завод розпочав транспортування морським шляхом). Більшість металургів сьогодні залишаються клієнтами «Укрзалізниці», бо вона має розширену логістику, а металургійні комбінати — залізничну інфраструктуру на своїх виробництвах. Але така вигода зберігатиметься доти, доки діятиме мораторій. Як тільки його скасують і тарифи відпустять, то зросте популярність автотранспорту для вантажоперевезень, що означає втрату клієнтури для «Укрзалізниці», вважає Королевська.
За встановлення економічно обґрунтованих тарифів, але для всіх учасників ринку, виступають і підприємства, що спеціалізуються на виготовленні залізничної продукції. На думку директора Асоціації «Виробників обладнання залізничної інфраструктури та перевізників» Олега Мельника, дотація одних підприємств за рахунок інших — не вихід із ситуації. Для збереження цілісності транспортного комплексу та комплексу виробників обладнання залізничної інфраструктури вкрай важливо провести виважену тарифну політику, врахувавши потреби розвитку «Укрзалізниці» та власне транспортної галузі в цілому, — закликає не забувати про потреби транспортників Мельник.