Перейти до основного вмісту

«Бездомний» запас

Чи матиме Україна повноцінний стабілізаційний фонд нафтопродуктів
05 квітня, 00:00

Компанія «ТНК-ВР Україна» та ОАО «Укртранснафта» підписали договір про створення стабілізаційного фонду нафтопродуктів, який має захистити країну від так званих цінових сплесків на пальне. «Процес, який тривав кілька місяців, завершено. «Укртранснафта» підійшла до практичного створення стабілізаційного фонду», — відзначив голова цієї компанії Ігор Кирюшин.

Фонд наповнюватиметься нафтопродуктами, що перероблятимуться на належному «ТНК ВР» Лисичанському нафтопереробному заводі (100 тис. тонн щомісяця). Відтак вже незабаром підписанти обіцяють мати у стратегічному резерві країни близько 100 тисяч тонн нафтопродуктів, а пізніше довести його до 200—250 тисяч тонн.

«Додатки до договорів на переробку нафти і відвантаження нафтопродуктів передбачають переробку в квітні ста тисяч тонн нафти. Якщо наші плани не зміняться, то до 5 квітня нафта буде на НПЗ, а з 15—20 квітня почнеться відвантаження (нафтопродуктів. — Ред.)», — пояснює президент «ТНК-ВР Україна» Сергій Лизунов.

«Були проведені переговори та здійснено аналіз ринку. На сьогоднішній день ми можемо констатувати, що разом з нашим партнером — компанією «ТНК-ВР Україна» ми знайшли найбільш оптимальну формулу в рамках даного проекта», — додає Кирюшин і зазначає, що окрім нафти, ОАО «Укртранснафта» вже закупила 10 тисяч тонн дизельного палива. Крім цього, на етапі завершення, за його словами, знаходяться операції з закупівлі ще 76 тисяч тонн дизельного палива та 11 тисяч тон бензину марки А 76. Керівник «Укртранснафти» також пояснив, що для закупівель квітневого обсягу нафти компанія використовувала кредитні кошти, залучені раніше. Що стосується травневих закупок, то це питання будуть вирішувати в залежності від подальших переговорів щодо отримання кредитних ресурсів.

А де ж зберігатиметься стратегічний запас? Кирюшин зазначає, що держпідприємсво «Укртранснафтопродукт» не має належних потужностей для того, щоб зберігати запас нафтопродуктів. За його словами, сьогодні немає іншого вихіду, як зберігати його на базах, що належать приватним структурам. При цьому він підкреслив, що на модернізацію державних нафтобаз потрібне не менше $800 мільйонів. «Ми сподіваємося, що ДП «Укртранснафтопродукт» буде передано «Укртранснафті». Відповідне рішення повинно бути прийняте Кабінетом Міністрів і Верховною Радою, — зазначає Кирюшин і продовжує: — «Укртранснафта» зацікавлена в тому, аби відродити «Укртранс- нафтопродукт» в економічно доцільних масштабах, так як це є елементом довгострокової стратегії нашої компанії».

На початку квітня «Укратранс- нафта» планує підписати договір щодо залучення комерційного кредиту на $140 мільйонів. Сповістивши про це, Кирюшин підкреслив, що цей кредит буде короткостроковим — на шість місяців. Крім того, за його словами, компанія планує найближчим часом залучити і довгостроковий кредит у розмірі $200 мільйонів на сім років.

Та вважати стратегічний фонд нафтопродуктів України сформованим ще явно зарано. Так, міністр палива та енергетики Юрій Бойко розповів, що його створення буде проходити в два етапи: перший — це створення стратегічного запасу нафтопродуктів компанією «Укртранснафта» із залученням потужностей Лисичанського НПЗ, а другий — створення агенства щодо стратегічного резерву. Міністр підкреслив, що створення такого агенства — це загальноприйнята європейська, а також і російська практика. І це далеко не головний аргумент, що має утримувати від передчасної ейфорії від започаткування стратегічного фонду. Адже до звичного для країн Європи 90 денного запасу нафтопродуктівнам ще далеко. Кирюшин відмітив: «Ми сьогодні готуємо проект закону щодо стратегічного запасу в 90 днів, — і додав, — шлях не в один рік чекає на Україну, поки вона дійде до 90-денного запасу». Та все ж вже сьогодні з'являється хоча й непевна, але надія, що ціновi сплески на бензиновому та дизельному ринках будуть для країни менш болісними, ніж досі. Водночас виникає запитання щодо ціни, яку нам доведеться за це заплатити. Адже участь «ТНК-ВР» у такому важливому для України проекті може, приміром, означати, що ця компанія отримала гарантії щодо її подальшого перебування на нафтопроводі Одеса—Броди...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати