Перейти до основного вмісту

Дезінтеграція труби?

Реформи в газовому секторі, вважає експерт, слід було б починати з виконання зобов’язань перед Енергоспівтовариством
05 серпня, 12:22
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Наступного тижня планують, нарешті, ухвалити закон про кардинальне реформування єдиної газотранспортної системи України. Документ дозволяє європейським і американським інвесторам стати  операторами ГТС і підземних сховищ газу. «Гадаю, що остаточне голосування на сесійному тижні з 12 по 15 серпня буде результативним. Буде завдано удару по будівництву «Південного потоку», і ми запропонуємо кращі варіанти, як розвивати ГТС України разом з інвесторами Європи і США», — каже лідер фракції «Батьківщина» Сергій Соболєв. Це було сказано у минулий четвер, коли законопроекту не вистачило в Раді 21 голосу.

Соболєв сподівається, що включення до тексту закону озвучених під час обговорення поправок, які передбачають контроль парламенту при створенні управлінської структури за участю американських і європейських інвесторів, зніме всі заперечення. Він наголошує, що ухвалення цього документа дасть змогу запровадити облік газу не лише на західному кордоні України з європейськими країнами, а й на східному — з Росією.

Нагадаємо, уряд планує створити для керування ПСГ і ГТС дві компанії за участю американських і європейських партнерів, хоча самі трубопроводи і сховища залишаться у власності України. З ухваленням закону не буде перешкод для передачі в оренду чи концесію магістральних газопроводів і ПСГ підприємству чи підприємствам на платній основі (без права відчуження) для здійснення функцій оператора ГТС і ПСГ. До того ж така оренда може мати лише одну мету — виконання зобов’язань, узятих Україною при приєднанні до європейського Енергетичного співтовариства.

Функції оператора ГТС можуть бути закріплені за підприємством, засновником і власником якого є виключно держава чи державне підприємство (не менш як 51% корпоративних прав), юридична особа чи особи, що належать і контрольовані резидентами країн Європейського Союзу, США чи європейського Енергетичного співтовариства. Іноземні компанії мають бути сертифікованими в ЄС операторами системи транспортування газу чи членами Європейської мережі операторів системи транспортування газу. Такі ж умови прописано і для майбутнього оператора ПСГ.

Зрозуміло, що з українською ГТС і НАК «Нафтогаз України» загалом давно час щось робити. На користь цього свідчить хоча б те, що у січні-червні 2014 року компанія надала послуги з транзиту природного газу на суму 9,3 мільярда гривень, що на 17,4% (майже на 1,9 мільярда) менше, ніж за перше півріччя минулого року. За даними монополіста, транзит газу становив у загальному обсязі реалізованої ним за цей період продукції і послуг 21,5% проти 23,9% за той же час у 2013 році. Природно, на 7,1% (майже на 2,8 мільярда кубометрів — до 36,5 мільярдів) знизився і обсяг транзиту газу українською ГТС.

Отже, законопроект видається цілком логічним. Західні орендарі будуть зацікавлені в безперебійних постачаннях палива до Європи і в наповненні газопроводу. Для цього вони, з одного боку, забезпечать реконструкцію і модернізацію української ГТС і підземних сховищ, а з другого — розберуться «Південним потоком», що його просуває Росія і який загрожує взагалі залишити Україну без транзитних газових потужностей. Але чи не  повториться при цьому історія з воєначальником, у якого все було гладко лише на папері?

Ось що сказав «Дню», відповідаючи на це запитання, президент Київського інституту енергетичних досліджень Олександр НАРБУТ.

— Аргументи, які ми чуємо з парламентської трибуни і в залі засідань уряду, часто-густо просто не витримують критики. Можу стверджувати, що не ухвалений поки що законопроект жодним чином не кореспондується з третім енергопакетом. Ба більше, ми ще далеко не повною мірою реалізували вимоги другого енергопакету, зокрема про розмежування бізнесу з транспортування і зберігання газу, і не побудували стратегії розвитку нашої газотранспортної системи. Для України сьогодні дуже критична проблема завантаження цієї системи. І справа тут не в наявності чи відсутності «Південного потоку», а в надійності функціонування і адекватності роботи ГТС з погляду і європейських споживачів, і російських постачальників. Хочемо ми чи не хочемо, але будь-яке додаткове протистояння інтересів, яке виникне і так чи інакше реалізується при реорганізації «Укртрансгазу», може призвести до ще більш значного зниження потенціалу використання нашої газотранспортної системи. Результат може бути еквівалентний введенню в дію «Південного потоку». Постачальники газу, поки що тихо, непублічно, проте заявляють, що після задуманої в Україні реорганізації ГТС у них буде набагато більше аргументів для європейців на користь «Південного потоку».

«Ключовим, проте, є ось що, — продовжує експерт, — ситуація, яка розвинулася у сфері енергетики, в українсько-російських відносинах і в трикутнику Україна — Росія — Європа, сьогодні наштовхує на серйозніші висновки, ніж ті, які можуть бути усвідомлені на нинішньому етапі нашим істеблішментом і навіть керівництвом уряду. Я веду мову скорочення загалом обсягів споживання російського газу і, як наслідок, скорочення транзиту газу до Європи через Україну. Висновків з цієї ситуації, звичайно, не можна реалізувати, якщо не буде розв’язано не лише конфлікт в енергетичній сфері, а  й, звичайно, політичний і військовий конфлікти. Вони, до речі, далеко не обмежуються Сходом України і виходять за рамки нашої країни. Але при цьому сам по собі енергетичний конфлікт має дуже серйозні наслідки для нашої країни».

«Спостерігаючи за розвитком, так би мовити, творчих ініціатив нашого уряду, — каже президент інституту, — у мене виникає запитання: чи здатні ці люди за миттєвими інтересами побачити хоч якісь стратегічні моменти. І чи не час Президентові узятися за питання енергетичної безпеки, які завжди перебували в полі пильної уваги його попередників, а також РНБО? У результаті з’явилося чимало ділових рішень, які, на жаль, не були реалізовані. Чому інтереси фінансово-промислових груп брали гору? Це не тема цього коментаря, але сьогодні мене дуже непокоїть, що ці ж інтереси проглядаються і за законом (я б його так охарактеризував) про дезінтеграцію української ГТС. Чому вони беруть гору над національними і державними інтересами?».

«Так, наступного тижня уряд, як мовиться, із завзяттям, гідним кращого застосування, намагатиметься протиснути, інакше не скажеш, у Верховній Раді цей проект, наполягаючи на тому, що його має прийняти ще нинішній склад парламенту, — наголошує Нарбут. — Це оголює бажання скористатися певною політичною слабкістю цієї Ради, граючи на політичних мотивах і не спираючись на серйозний стратегічний аналіз ситуації в енергетичній сфері. Якщо ми хочемо здійснити якісь успішні реформи в газовій сфері, то вони повинні мати комплексний характер і передусім торкатися питання ціноутворення, не допускаючи кількох цін на природний газ. Мотиви захисту кінцевих споживачів не можуть паразитувати на користь цілих пластів комерційних структур, яким надається можливість грати на «двоцінні» і отримувати велику вигоду навіть у складний для країни осінньо-зимовий період 2014—2015 років».

«Корупційні мотиви, — переконаний експерт, — насправді можуть критися і за скороченням лімітів споживання газу для промисловості, комунальних підприємств і населення. Вирішення цих питань не на системному рівні, а на рівні приватних інтересів тих чи тих власників або їх менеджерів загрожує тим, що ці люди підуть на все, аби забезпечити газом свої підприємства».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати