До вас їде ревізор
КРУ займеться боржниками, банкротами та хабарниками
У 2004 році Головне контрольно-ревізійне управління, крім основної діяльності, має намір ретельно відстежувати долю всіх або майже всіх грошей, які хоч якось зачіпають державу. КРУ України не дочекалося минулого року прийняття «свого» закону, але, судячи з усього, тим, хто має чогось боятися, легше від цього не стане. ГоловКРУ прямо зобов’язало всі свої підрозділи займатися кредитами, отриманими під гарантії уряду або міністерств, сумнівними банкрутствами, збитковістю та зростанням кредиторської та дебіторської заборгованості підприємств, держзакупками, всілякими «кишеньковими» фондами та грошима, які бюджет має намір виділити на статутну діяльність політичних партій, що перемогли на виборах. Останнє, щоправда, почнеться тільки з наступного року, але суворе завдання готуватися до контролю за витратами цих грошей, ревізори всієї країни отримали заздалегідь.
Отже, ГоловКРУ, а, отже, і всі його регіональні підрозділи перестають бути тихими та скромними. Поштовх усьому дав Президент, точніше — тези його виступу на нараді з проблем боротьби з організованою злочинністю і корупцією та захисту прав людини. Таких претензій, як на цій нараді, майже до всіх відразу від Леоніда Кучми давно не чули. Привід для хвилювань різного рівня з’явився в багатьох, і експерти й аналітики ще не раз висловлять своє розуміння цього факту. Хоч як би там було, але першими результатами президентських претензій можна вважати колегію КРУ, що відбулася наступного дня. З урахуванням того, що підсумки року ГоловКРУ вже підбивало в грудні, єдине питання на порядку денному — чим займатися в 2004 році, — має насторожити багато кого, хто має хоч якийсь стосунок до бюджетних грошей, як, власне, і до грошей, що мали шанси стати державними. І якщо досі активність ревізорів КРУ ще якось стримувала відверта слабкість законодавчої бази, то тепер, після отримання негласного дозволу з вуст Президента країни, розпливчаті формулювання, чим може, а чим не може займатися КРУ, вже нікого не врятують.
Утім, відсутність прямих повноважень для перевірки того або іншого об’єкта, досі долали перевірками за дорученням Адміністрації Президента, Кабінету Міністрів, Міністерства фінансів «на запит парламенту або народного депутата» тощо. Минулого року за дорученнями АП, уряду і Міністерства фінансів провели 968 перевірок і ревізій. Деякі результати вся країна могла спостерігати за поведінкою чиновників і кадровим перестановкам в уряді. У свою чергу Верховна Рада, яка ніяк не може дати КРУ якісний закон, також була активною — про це свідчать 117 перевірок і ревізій, проведених на «прохання» парламенту та депутатів. Навряд чи кому-небудь потрібно пояснювати, що означають слова голови ГоловКРУ, звернені до апарату та начальників регіональних підрозділів — «… більше жодних аргументів, що… це не входить до нашої компетенції, бути не повинно!..». Щонайменше відбудеться серйозне підвищення авторитету цих начальників серед місцевої виконавчої влади в своїх регіонах.
Особливої уваги ревізорів цього року удостояться промислові підприємства. Нарощування кредиторської і навіть дебіторської заборгованості стане прямим запрошенням на підприємство співробітників КРУ, які тепер мають карт-бланш на такі ревізії. Точно так само, як і на ревізії підприємств, банкрутство яких викликає хоч найменші сумніви. Зі слів Президента, доведення держпідприємств до банкрутства стало загальнодержавною практикою, з цим потрібно щось робити. На запитання — що саме робити, повинні відповісти ревізії на кожному конкретному підприємстві. Так само глобальних ревізій неодмінно слід чекати на збиткових підприємствах. У країні таких нараховується близько 40%, і якщо досі це викликало «здивування» та суворі догани регіональній владі, то тепер прогнозується широке застосування практики покарання дією. Попередній розбір польотів призначено на кінець року, коли на головні чиновницькі столи України повинні лягти доповідні службові записки на тему: «Хто винен та що робити».
Але найбільше повірять у похмурі астрологічні висловлювання про неуспішність високосного року ті, кому пощастило взяти кредит під державні гарантії і пощастило знайти причини для неповернення. Зі слів голови КРУ Петра Германчука, один такий знайдений і повернений державі кредит за ефективністю перевершує тисячі перевірок сільських рад. Усього в усій країні подібних кредитів «зависло» на 1,7 млрд. доларів. КРУ має намір переглянути та значно посилити підходи до роботи з такими боржниками.
Так само окремим рядком у робочому плані кожного відділення будуть записані перевірки із з’ясування шляхів проходження бюджетних коштів, виділених на підтримку сільського господарства.
Є добрі новини не тільки для великих державних коштів, а й для грошей простих громадян. Цього року під пильною увагою ГоловКРУ опиняться всілякі фонди, створені при органах виконавчої влади та місцевого самоврядування. Якщо процитувати, то КРУ має намір вести «… рішучу боротьбу із виявлення та усунення фактів спрямування коштів підприємців і громадян на оплату… поборів…». Ось так, громадяни, — якщо від вас вимагають зробити певний внесок до «благодійницького», «інвестиційного» або ще якого-небудь фонду для найшвидшого розгляду вашого «питання», йдіть до найближчого відділення КРУ. Тепер, як вважають оптимісти, від того, наскільки швидкою буде реакція ревізорів на подібні заяви, прямо залежить їхня власна кар’єра.