Друга кільцева. Багатомільярдна
Про необхідність цієї дороги навколо столиці говорять усі, а бути її сусідом мало хто хоче![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20080326/455-5-2.jpg)
Генеральний напрямок проходження великої кільцевої дороги навколо столиці України схвалено — Київ почнуть брати в 200-кілометрове кільце наприкінці цього року. Закінчать будову, за словами міністра транспорту та зв’язку Йосипа Вінського, до 2017 року.
«Історичний проект» здійснюватиметься в три етапи. За словами Вінського, спершу планується спорудити дільницю довжиною 74 кілометри від траси Київ — Луганськ (у районі Обухова) за аеропортом «Бориспіль» до траси Київ — Харків і навколо Борисполя. Її проектування буде завершено до кінця цього року й одразу ж почнуться будівельні роботи. Їхня орієнтована вартість — 10,44 мільярда гривень.
На другому етапі заплановано прокласти 77 кілометрів дороги, що буде перетинатися з трасами Київ — Ковель, Київ — Чоп і Київ — Одеса. Вартість цього етапу найменша — 3,73 мільярда гривень, його Мінтрансзв’язку розраховує завершити до 2012 року.
А третій, найдорожчий етап (приблизна вартість будівельних робіт близько 11,7 мільярда гривень) передбачає будівництво мостових переходів через Київське море і річку Десна. Ділянка довжиною 62 кілометри буде починатися на перетині траси Київ — Ковель і вийде на естакаду за Броварами.
«Це надзвичайно складний, серйозний та затратний проект. В Україні такого масштабного проекту ще ніколи не реалізовували. Але він потрібен сьогодні й для міста Києва, і для Київської області, і для Європи, Росії та Азії...» — говорить Вінський.
Звичайно ж, держава усі обсяги «історичного» будівництва за рахунок бюджету не потягне — необхідно залучати інвесторів. З цією метою Мінтрансзв’язку має намір протягом наступних двох тижнів провести зустріч з інвесторами й обговорити можливість співробітництва. А у випадку відсутності інвестпропозицій залучатимуть кредити під державні гарантії.
«Всі транспортні коридори України, у тому числі й міжнародні, замикаються на Києві, причому йдуть через саме місто. А які транспортні проблеми в Києві, усі ми чудово знаємо...» — заявляє міністр, говорячи про важливість проекту. Сумнівів щодо його необхідності ані в міністерстві, ані в області, а тим більше у головного проектанта — в «Укрдіпродорі» немає... «Така дорога вкрай необхідна! — твердить головний інженер ДП «Укрдіпродор» Віктор Щербаченко й розповідає про її характеристики: — Це буде дорога з чотирма-шістьма смугами, шумозахисними екранами, обговорюється питання освітлення по всій дорозі. На ній будуть відсутні перехрестя на одному рівні...».
Однак мінуси також уже давно відомі: зокрема, є думка, що кільце замале, і Київ скоро виявиться «скутим»... Вінський категорично не згодний з такою тезою: «Так, ця дорога з часом стане межею Києва. Але на сьогоднішній момент резерв є на кілька десятків років, він дуже значний».
Мінуси знаходять й у законодавстві — під будівництво дороги розроблять спеціальний закон, а також внесуть зміни до ряду інших законів. Адже дорога проходитиме через поля, зокрема, й розпайовані, які належать селянам за правом приватної власності, і не виключено, що хтось, можливо, і не схоче продавати цю землю. Або спекулянти спеціально концентруватимуть її в своїх руках, щоб потім продати державі за захмарними цінами...
«Робитиметься оцінка ринкової вартості землі, власнику ділянки пропонуватиметься така ціна й умови викупу. Якщо він не погодиться, то її вилучатимуть відповідно до закону. І це абсолютно гуманна процедура — такий досвід існує в усьому світі», — пояснює заступник голови Мінтрансзв’язку (що спеціально опікуватиметься будівництвом кільцевої) Вадим Гуржос. Утім, усі ці проекти мають ще пройти неквапливу Верховну Раду...
Тим часом губернатор Київщини Віра Ульянченко впевнена, що кільцева буде надважливою не стільки для Києва, як для області. Мовляв, створення інфраструктури навколо кільцевої — бізнес-шанс для жителів Київщини. Території, наближені до дороги, будуть інвестиційно привабливими, зазначає Ульянченко. Вона також стверджує, що всі населені пункти, що будуть на шляху майбутньої дороги, виступають за будівництво, а всі їхні пропозиції щодо коректування маршруту — враховані. Навіть місто Українка, де за проектом має будуватися п’ятикілометровий міст через Дніпро (вартістю мільярд гривень) і де через цей самий міст особливо гостро протестували, виступає, за словами Ульянченко, за будівництво...
Утім, заступник міського голови Українки по зв’язках із громадськістю Валентина Полтавець спростувала цю інформацію. За її словами, жителі й мерія Українки були, є й будуть проти будівництва мосту за нинішнім проектом через безпосередню близкість споруди до міста. Полтавець також зазначає, що у випадку подальшого ігнорування вимог громади не можна виключати масових протестних акцій... «Раніше нам казали, що зарано про щось балакати, бо нема проекту, тепер — що вже пізно й він затверджений. Нас ввели в оману, весь час віддаляючи від цього проекту й не показуючи його! А громада Українки проти того варіанту будівництва мосту, який планується... Нас і екологи підтримують, і ми звертаємося в усі інстанції, повідомляємо всім, що з нами проект не погоджено, що ми проти цього варіанту!» — зазначає Полтавець.
А на північ від столиці ще більший міст планують побудувати через Київське море і, окрім нього, ще 40 невеликих мостів. А раптом і проти них хтось виступатиме? У такому випадку орієнтовна вартість будівництва дороги, яка зараз становить близько 25 мільярдів гривень за цінами 2006 року (і це ще без урахування виплат компенсацій за вилучені землі), значно зросте. Адже тільки цього року на проектно- розвідувальні роботи з бюджету країни планують виділити 113 мільйонів гривень.