Друге тепловозне життя

З цеху неспішно виходить червоний тепловоз, обв’язаний повітряними кульками. Це — перший локомотив, модернізований Полтавським тепловозоремонтним заводом для «Укрзалізниці». За традицією перерізається стрічка, а заступник керівника «Укрзалізниці» Микола Сергієнко отримує символічний ключ.
Полтава — великий транспортний вузол. І не дивно, що саме тут відбувалась міжнародна науково-практична конференція «Тяга 1520. Модернізація: практика і перспективи». І було дуже приємно, що ПТЗ мав що показати її учасникам. На території підприємства виблискують зеленою, синьою і червоною фарбами, на вигляд, абсолютно нові машини. Насправді ж — просто оновлені. На заводі впевнені, модернізація може дати друге життя українським локомотивам, які вже давно відпрацювали свій строк.
Робота на підприємстві йде за амбіційною програмою «Від модернізації локомотива до конкурентноспроможної економіки». Директор підприємства Сергій Павлюченко відзначає, що вона дозволить повернути до життя більш ніж чотири тисячі тепловозів тільки в Україні. Для скептиків — відновлений тепловоз має всі характеристики нового, але коштує значно дешевше. Якщо вартість нового тепловоза становить близько трьох мільйонів доларів, то модернізація вкладеться в 0,4—1 мільйон. Більш того, модернізовані тепловози обладнують сучасними мікропроцесорними системами контролю, управління та діагностики. При модернізації значно покращуються умови праці локомотивних бригад. І найголовніше — вагомо скорочуються експлуатаційні витрати: на 20—30% зменшується споживання паливно-мастильних матеріалів.
За словами Павлюченка, при успішній реалізації проекту на заводі можна буде оновлювати близько 100 тепловозів на рік. Одночасно, в режимі конвеєра тут можуть знаходитися 20 тепловозів, на їхнє перетворення «з гусіні в метелика» знадобиться від одного до трьох місяців.
«На сьогодні ступінь зношенності тягового складу в Україні складає 68,6%. Більша частина рухомого складу, що знаходиться в роботі, експлуатується більше 20—25 років, корисний строк його служби вже практично вичерпаний, що помітно позначається на економічності, якості та безпеці перевезень», — зазначає Павлюченко. На заводі використовують сім програм модернізації найпоширеніших тепловозів. За словами директора, серед пропонованих заводом рішень — нові силові установки Коломенського заводу, дизель-генераторні агрегати Zeppelin-Caterpillar, модернізаційні пакети Superskid с дизелем 7FDL компанії General Electric. «У випадку реалізації програми модернізації тепловозного парку, розробленої ТРЗ, держава зможе економити 600 мільйонів гривень щорічно», — відмічає генеральний директор. Потужності заводу розраховані на ремонт 800 дизелів по 60—70 секцій щомісяця, проте на сьогодні завод ремонтує тільки по 10 секцій. Конференція дозволяє йому презентувати свою продукцію багатьом фахівцям СНД. Сьогодні є домовленність з «Укрзалізницею» щодо модернізації 18 магістральних тепловозів до 2008 року. Також, за словами Павлюченка, завод має намір взяти участь у тендері з модернізації ще десяти маневрових тепловозів. Але досить значні потужності залишаються вільними. Учасники конференції пересвідчилися: Полтава вміє оновлювати складну техніку, тож можна чекати нових замовлень і готуватися до нових тендерів.