Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Фокус не вдався

Експерт пов’язує падіння удвічі вітчизняного виробництва автомобілів із введенням спецмита на іномарки, яке б мало його оживити
21 серпня, 11:26

За перші сім місяців цього року виробництво легкових автомобілів в Україні скоротилося на 50% — до 21,6 тисячі штук порівняно з аналогічним періодом 2012 року. Як повідомили в Державній службі статистики, минулого місяця випуск легкових автомобілів впав на 24,7% — до 4,4 тисячі одиниць порівняно з липнем 2012 року. Експерти пов’язують таке падіння з введеними чотири місяці тому спеціальними митами на імпорт нових автомобілів. Так, за легковик з об’ємом двигуна 1000—1500 кубічних сантиметрів потрібно заплатити 6,46% від його вартості, а з двигуном у 1500—2200 кубічних сантиметрів — 12,95%. Ініціаторами нового збору стали українські автовиробники: ЗАТ «Запорізький автомобілебудівний завод«(ЗАЗ), ЗАТ «Єврокар» і дочірнє підприємство «автоскладальний завод №2» автомобільної компанії «Богдан Моторс».

«На початку року частина виробників легкових автомобілів була у стадії припинення виробництва», — пояснює Директор департаменту маркетингу та економічного аналізу асоціації «Укравтопром» Георгій Овсянніков. За його словами, у січні було виготовлено лише 790 авто, що у п’ятеро менше за січневий показник 2012 року. «Застосування тимчасових спеціальних заходів надало можливість зберегти робочі місця і поступово нарощувати обсяги виробництва. З травня ми маємо позитивну динаміку у відновленні виробництва легкових автомобілів в Україні: травень +11% до квітня, червень + 30% до травня, липень + 10% до червня. Обсяги виробництва ще далекі до минулорічних, але розрив скорочується, що свідчить на користь прийняття рішення про застосування тимчасових спеціальних мит», — підкреслює Овсянніков.

В той же час, генеральний директор Всеукраїнської Ассоциації автомобільних імпортерів та дилерів (ВААІД) Олег Назаренко налаштований менш оптимістично. За його словами, дані Держкомстату показують, що українці стали менше купувати автомобілів, в тому числі вітчизняного виробництва. «Ввівши мита, українські виробники намагаються пересадити українців на автомобілі розроблені 10—15 років тому, з низькими показниками безпеки», — відзначає Назаренко. За його словами, через нові мита зараз ламається ринок. «Коли кажуть, що завдяки спецмиту ЗАЗ вийшов на перше місце по продажам в Україні, то замовчують, що ці продажі у ЗАЗу впали вдвічі, а продаж іномарок ще більше. Тим паче, введені мита не відповідають правилам СОТ. А Туреччина і Росія вже ввели обмеження на ввезення українських автомобілів», — підкреслює експерт. За його словами, вже скоро мита можуть бути скасованими. «Не дарма вже навіть син Президента Віктор Янукович звернувся до прем’єр-міністра Миколи Азарова з проханням прибрати додаткові збори», — розповів Назаренко.

В той же час, Овсянніков зазначає, що прогнози про значне подорожчання автомобілів іноземного виробництва не справдилися. «Більшість іномарок, сьогодні доступні зі значними знижками, які досягають 10% від роздрібної ціни. За березень — липень ціни на іномарки збільшились на 4,5% замість обіцяних 12—48%. І це при тому, що ціновий тренд останніх років, це щорічне здороження легкових авто на 2—3,5%», — підкреслює експерт.

У свою чергу, Назаренко відзначає, що поки на ринку вдалося не сильно піднімати відпускні ціни через те, що імпортери допродують автомобілі ввезені ще до дії мита. «Також багато імпортерів, аби не відлякати покупця, тимчасово зменшили розмір своєї маржі», — підкреслив Назаренко.

Одним зі аргументів прийняття спецмит було те, що відомі міжнародні бренди локалізують збірку, або навіть повний цикл виробництва в Україні. Але поки жодного конкретного кроку у цьому напрямі зроблено не було. «Пройшло лише чотири місяці. Це дуже мало для того, щоб провести відповідні розрахунки та прогнози для прийняття рішення щодо інвестування в будь який проект, не говорячи про таку високотехнологічну та капіталомістку галузь як автопром», — зазначає Овсянніков. Але Назаренко вважає, що навряд-чи варто очікувати нових виробництв. «Україна на сьогодні дуже маленький ринок, з продажем всього лиш 200 тисяч автомобілів. Цього року, думаю, і до 170 тисяч впадуть продажі. Якщо будувати новий завод, то продажі мають відповідати, наприклад, об’ємам Росії, де за минулий рік було продано 2,9 мільйона автомобілів. І це при тому, що населення там лише у три рази більше ніж в Україні. А нормальний завод, для того, щоб виходити на межу рентабельності має випускати не менше 100 тисяч автомобілів», — зазначив Назаренко. Таку норму не дають на сьогоднішній день усі вітчизняні виробники. «Попередній річний прогноз (щодо виробництва вітчизняними заводами) легкових авто — 46—48 тисяч одиниць», — проінформував Овсянніков.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати