Хто візьме гавань?
Яхтсмени поступаються промисловцямВерховна Рада Криму затвердила Концепцію будівництва Кримського морського транспортно-промислового комплексу «Донузлав». Це ставить крапку в суперечці про майбутнє озера.
Тим часом громадськість Західного Криму все ще сперечається, яким бути цьому регіону, поділившись на «курортників» і прихильників промислового освоєння регіону озера Донузлав. Дискусія між ними виникла відразу після того, як на початку 90-х років минулого століття на озері Донузлав була ліквідована військово-морська база протичовнової авіації Чорноморського флоту, а регіон було демілітаризовано.
Проекти сипалися мов з рогу достатку. Кабінет міністрів Криму та транспортні організації України й зарубіжжя виступили з ініціативою будівництва на озері Донузлав великого порту. Розглядалося два варіанти. Перший — створення порту на південному березі озера з підходом залізниці від Євпаторії. За другим варіантом — порт мав будуватися на північному березі озера. У цьому разі залізниця проектувалася б від станції Джанкой.
Але заслуговували на увагу й проекти, «опозиційні» промисловим. Чимало жителів Західного Криму виступали проти індустріалізації регіону. Вони запропонували проект розвитку Донузлава як сучасної курортної зони й запропонували побудувати тут найбільший в Україні міжнародний центр вітрильного спорту.
На жаль, вони не перемогли. На думку розробників названої вище концепції, оптимальним рішенням є будівництво нового морського порту в глибоководній гавані озера Донузлав і створення на його основі транспортно-промислового комплексу.
Будівництво доручать інвесторам. Один із провідних — Atlantic Caspian Resources pls. (Велика Британія) — планує вкласти $500 мільйонів. $300 мільйонів він вкладе в будівництво першої черги комплексу: об’єктів інфраструктури, зернового термінала, терміналів хімічних вантажів, руд і металів. За словами першого заступника міністра економіки Криму Галини Векліч, загалом інвестиції становитимуть $2,5 мільярда. Повністю комплекс планується ввести в експлуатацію до 2011 року. Але вже з 2009 р. планується щороку отримувати $500 мільйонів прибутку.
Порт на Донузлаві стане другим за потужністю в Україні після Іллічівського. Унікальне морське озеро Донузлав (довжина 22 кілометри, а ширина — 3 кілометри) міститься на перетині транспортних потоків і являє собою одну з найглибших гаваней в Україні. Це важливо ще й тому, що скоро в Україні потенціал розширення транспортної інфраструктури, як передбачають фахівці, буде вичерпано, і країна постане перед проблемою браку транспортних потужностей.
Однак з 1994 року на озері не проводяться днопоглиблювальні роботи. За необхідної для проходження вантажних суден глибини 15 — 21 метрів нині вона становить від 8 до 9 метрів. Крім того, озеро Донузлав відоме своїми запасами піску. У 80-ті роки тут добували до 4,5 мільйона тонн будівельного піску на рік.
Разом із тим, поки залишається якась надія і в «курортників». Як вважають у Міністерстві економіки Криму, розміри озера дозволяють реалізувати обидва проекти — побудувати великий промисловий порт, а на достатньому віддаленні від нього — такий же великий яхтовий. Щоправда, екологи стверджують, що промисловий розвиток регіону знищить його курортний потенціал, призведе до забруднення акваторій і зробить непривабливим для міжнародного яхтового туризму.