Корейське лобі в Україні

Практично одночасно з початком спеціального розслідування голова правління ЗАТ «СП АвтоЗАЗ- Daewoo » Олег Папашев заявив про те, що буквально через декілька днів підприємство відновить виробництво автомобілів. Однак за той місяць, що минув з моменту заяви, цього так і не сталося.
Зупинка виробництва у грудні минулого року була пов'язана з поганими темпами реалізації українсько-корейських машин. Обсяг неліквідної готової продукції, за підсумками минулого року, становив 13,2 тис. автомобілів, або більше ніж половину річного випуску (імпорт легкових автомобілів у країну минулого року становив близько 220 тис. машин, зокрема й 50 тис. нових).
Якщо обмеження будуть введені, у імпортерів автомобілів і просто громадян України почнеться цікаве життя. Режим квотування практично унеможливить діяльність перегонників-одинаків, які просто не зуміють пройти різко ускладнену процедуру митного очищення, що включає попереднє декларування, отримання в Києві індивідуальної ліцензії на імпорт тощо. А для офіційних імпортерів життя може виявитися навіть легшим за нинішнє: їм можуть дістатися квоти, що перевищують нинішні обсяги ввезення, оскільки в розділенні квот не будуть брати участь «неорганізовані» перегонники-одинаки.
Рівень платоспроможного попиту в Україні та його структура вельми своєрідні. Імпорт дорогих нових автомобілів з Європи та Японії, скоріше за все, не відчує наслідків квотування: він надто невеликий і цілком вміститься в найвужчі квотні рамки. Зате ринок російських, чеських і корейських (крім, звичайно, Daewoo) автомобілів постраждає найбільше. З одного боку, виявиться, що таким машинам після скорочення ввезення особливо нікуди дорожчати, оскільки зверху тиснуть дешеві моделі західних автовиробників. З іншого боку, українські покупці, які орієнтувалися на недорогі автомобілі, не готові платити більше за товар, що має імідж «дешево й сердито».
Так що ціни на українському ринку навряд чи рвонуть вгору. Набагато більш вірогідним є інше. По-перше, ніхто не заважає тому ж ВАЗу повторити шлях ГАЗу й розгорнути складальне виробництво на Україні, обійшовши таким чином перешкоди, що виникли. По-друге, відомі українські компанії-автоімпортери цілком здатні почати широкомасштабний імпорт машин, що були в користуванні, який раніше вважали нижчим за свою гідність.
Єдине, чого ніхто з опитаних нами експертів не прогнозує, так це зростання продажу продукції запорізького СП: українці дуже не люблять, коли їх примушують когось любити. А тому, агресивно вибиваючи введення все нових протекціоністських заходів, СП припустилося найсерйознішої маркетингової помилки — торгову марку Daewoo дуже багато хто на Україні сприймає як таку, що нав'язується владою. А цього не люблять не лише тут.
Журнал «Эксперт», № 37 (200), 1999 рік