Корпоративна розгубленість
Держава не знає, що робити зі своєю власністюУ експертному співтоваристві вже давно закріпилася думка про те, що держава не може бути ефективним власником. Але член Академії правових наук України Наталія Кузнецова вважає, що питання не в тому, чи може вона бути власником, а в тому, чи має програму управління майном, яке є в неї. «Ця концепція у сформульованому та нормальному вигляді дала б відповіді на багато запитань: що і як треба приватизувати, що, кому і на яких умовах можна здавати в оренду чи передавати в управління і як управляти об’єктами, що залишаються у власності», — стверджує Кузнецова. Вона впевнена: «Якщо держава дасть на це відповіді, тоді юристи й економісти зможуть знайти механізми реалізації цієї концепції». Так, хоча б на рівні теорії, намагався вирішити корпоративні проблеми Фонд держмайна, скликавши круглий стіл за участю юристів і економічних експертів.
Не позбавлену інтересу довідку зачитав на початку обговорення директор Департаменту обліку корпоративних прав держави Андрій Сачивко. У держави зараз знаходяться акції різних підприємств більше ніж на 28 мільярдів гривень. Із них 13,9 мільярда, або 49% припадає на національні акціонерні, холдингові та лізингові компанії. Але у веденні ФДМ залишилися переважно невеликі й середні, малопривабливі для інвесторів підприємства (1178 об’єктів із капіталом у 14 мільярдів гривень), водночас як парафія самого уряду, міністерств і відомств складається з 138 об’єктів із 14,3-мільярдним капіталом. Тобто майна для найбільш привабливих покупок залишилося катастрофічно мало. Власне, з усіх найбільш ліквідних галузей держава зараз контролює лише хімію, нафтохімію й підприємства зв’язку, втративши в 2005 році металургію. При цьому, за інформацією Сачивка, держпакет акцій має тенденцію до зменшення — на 500 підприємствах він менше 25%, тобто менше блокуючого пакету.
Ставши міноритарем, держава набула собі як нових проблем, так і можливість створити проблеми мажору. Як відзначив заступник глави ФДМУ Олександр Потімков, держава, маючи міноритарний пакет, не може захистити себе досить ефективно. Однак ніхто не може гарантувати собі й захист від держави. Міноритарії на прикладі продажу «Укрсоцбанку» чітко показали, на що здатні. Інструмент для проведення потрібної політики достатньо відпрацьований.
Щоб убезпечити державу від таких проблем, а власників від можливостей маніпулювати міноритарними акціями, юристи, крім концепції, про яку говорила Кузнецова, пропонують вирішити безліч спірних юридичних питань, які якраз і створюють передумови для різних махінацій.
Як відзначав заступник глави Вищого господарського суду Віктор Москаленко, існують ситуації, коли, згідно з рішенням нашого господарського суду, власник у акцій один, а згідно з рішенням суду загальної юрисдикції — інший. За його словами, цю, проблему, що стала надзвичайно гострою, треба вирішити, «перенісши в господарський суд усі питання, що стосуються відносин між господарськими товариствами та їхніми учасниками. Це стосується й приватизації». Проте такий проект зараз розглядається у ВР, однак Москаленко боїться непрофесійних виправлень депутатів, які можуть звести нанівець усі позитиви цього документа. Крім того, багато суперечливих справ, за його словами, «кочують» між господарськими й адміністративними судами і ніхто не може вирішити, в чиїй вони юрисдикції. Як відзначив суддя, законодавець вибрав не дуже правильну концепцію для розподілу юрисдикції між судами, створивши передумови для ситуації, коли проблему неможливо вирішити в судовому порядку без втручання всього суспільства.
Окрім розв’язання питання про юрисдикцію, за словами Кузнецової, потребують рішення також питання управління активами та комунальною власністю. За її словами, зараз було б доречно передоручити управління держчастками акцій саме особливим структурам із управління активами, скасувавши делегування прав. Також, за її словами, необхідно удосконалити застарілий закон «Про господарські товариства» і ввести кілька новіших — «Про акціонерні товариства» і «Про фонд державного майна». Саме відсутність останнього, за її словами, обумовило невпорядкованість роботи ФДМ і спровокувало багато проблем.
Однак, як відзначив радник Президента Олександр Пасхавер, держмайном у принципі повинен управляти Кабмін, а не ФДМ. Але раз уже в часи масової приватизації Фонд був виділений як окреме відомство, його треба упорядковувати. «Мій прогноз, що в існуючому вигляді закон про ФДМ не буде затверджений. Часи вже не ті», — говорить Пасхавер, пропонуючи трансформувати це відомство в міністерство державного майна. Йому, на думку експерта, легше буде управляти питаннями державної власності, визначати об’єкти під приватизацію та вирішувати, в якій галузі потрібна держмонополія, а в якій ринкова конкуренція. Як підкреслив Пасхавер, управляти держвласністю треба з урахуванням корупційності українського менталітету. Міністерство, на його думку, швидше вирішить це завдання. Проте, як підкреслює президент юридичної фірми «Салком» Євген Кубко, в Україні немає і законів про міністерства. А значить, наша корупційність усе одно знайде поле для діяльності.