Кредит — у справу
За його умовами підприємець зобов’язаний знати, куди вкласти та як повернути грошіЯкщо припустити, що Чернігову судилося прославитися своїми міськими дорогами, то жителі цього обласного центру мають знати не тільки імена тих, хто вкладав асфальт. Чотири роки тому група чернігівських підприємців — аж ніяк не новаків у бізнесі, бо в кожного до того часу був досвід створення свого малого підприємства, — вирішила спрямувати «колективний розум» на реалізацію інноваційних проектів. Справа ця, з одного боку, благородна та перспективна, а з другого, неймовірно клопітна, бо відразу постає важковирішуване питання: де взяти необхідні грошові кошти, куди їх вкласти і як, кажучи нинішньою бізнес-мовою, «відбити». Тим більше, що потрібно було позичити понад мільйон гривень!
Співзасновники створеного знову підприємства «Дія-плюс» поставили перед собою амбіційне завдання — покласти край поганому стану доріг у своєму місті. А без новітньої техніки тут не обійтися. Пригадали, що в столиці бачили новинку — фрезу для пошкоджених асфальтових покриттів виробництва Німеччини.
Наприкінці 2001 року «Дія-плюс» розпочала пошук кредиторів. Півроку тривали переговори з німецькою компанією «Віртген-сервіс». Нарешті умови купівлі машини було узгоджено, а інвестиційний договір підписано. Але власних грошей для придбання не вистачало. Почалися переговори з комерційним банком. Кредит дозволив виконати зобов’язання перед німецькою стороною й отримати такий вельми потрібний агрегат. Ще місяць витратили на навчання обслуговуючого персоналу і налагодження машини. Але головне питання все-таки залишалося відкритим: де взяти 600 тис. грн., необхідних для остаточного розрахунку?
Вихід знайшли восени 2003 року. Підприємство перемогло в конкурсі на отримання кредиту Українського фонду підтримки підприємництва, що відбувався в рамках Національної програми підтримки підприємництва. Як розповів «Дню» директор «Дія- плюс» Сергій Провозін, умови конкурсу, які складалися з 27 пунктів, були дуже складними. «Але ми виконали всі вимоги. Причому в нас, як сказали в Фонді, виявився один із кращих бізнес-планів», — згадує С. Провозін. Отриманий від Фонду кредит дозволив підприємству цілком розрахуватися з німецькою фірмою за фрезу. А вона вивела з виробничого обігу відбійний молоток і поклала край ручній праці, підвищила продуктивність праці у 3—4 рази та прискорила проведення ремонтних робіт на дорогах. Знизилася і собівартість робіт. Якщо раніше при знятті асфальтового покриття відходи йшли «у відвал» та забруднювали навколишнє середовище, то тепер стала можливою безвідходна технологія: асфальтову «кришку» повторно використовують для покриття дороги. Істотно покращилася також якість робіт: нове покриття добре зчіплюється зі старим.
Керівник «Дія-плюс» вважає умови кредитування Фондом малого бізнесу найвигіднішими. Кредит видають на три роки за ставки 7% річних (комерційні банки надають кредити під 20—22%). Зі слів С. Провозіна, за цей термін підприємство може не тільки заробити гроші й розплатитися за відсотки з кредиту, а й по-справжньому «розпрямити плечі». Можна сказати, що отриманий кредит дозволив підприємцям Чернігова знайти друге дихання: частку прибутку, що виникає в дорожньому господарстві, вони в майбутньому мають намір інвестувати в туристичний бізнес (сьогодні це перспективна справа, вважає директор «Дія-плюс»). Жорсткі на перший погляд умови тендера тепер, на його думку, виглядають абсолютно виправданими: в бізнес-плані чітко розписано, скільки робочих місць буде створено та скільки податків виплатять до скарбниці. Протягом трьох років підприємство погасить кредит, а сума виплачених податків унаслідок активної виробничої діяльності в 5—6 разів перевищить банківські відсотки. Отже, підсумовує С. Провозін, державі має бути вигідно підтримувати малий і середній бізнес. Він вважає, що Фонду підтримки підприємництва слід розвиватися і мати у своєму розпорядженні не 50 мільйонів, а 150—200 мільйонів гривень кредитних коштів.
У 2004 році «Дія-плюс» планує виконати не менш ніж на мільйон гривень дорожніх робіт. Підприємці розраховують, що міська влада підтримає цей інноваційний проект і забезпечить фронт робіт. Чи варто було купувати таку дорогу машину, щоб шукати, як минулого року, роботу для неї в інших областях?