Метро задає місту ритм
Але в Харкові воно працює зовсім не як годинникХарківський метрополітен — за часом спорудження — шостий у колишньому СРСР і другий в Україні — завжди був серед кращих, але після того, як його очолив Сергій Мусєєв, ситуація з швидкісним підземним рухом у першій столиці України змінилася на гірше. Саме тому губернатор Харківської області Арсен Аваков рішуче виступає за те, щоб підшукати підземці нового керівника. «Потрібно знімати з роботи директора метрополітену Мусєєва, і порядок буде наведено», — впевнений Аваков. — Мені набридло чути: «Проїзні не видаються. Нечувані збори торговців у метро. Страйк машиністів поїздів. Збільшення інтервалів руху...»
СОЦІАЛЬНЕ В’ЯНЕННЯ
У керівництва харківської підземки для апетитів немає меж. Iз 1 жовтня, згідно з розпорядженням Сергія Мусєєва, працівникам метрополітену зменшили ставки. І це при тому, що згідно з даними офіційного сайту держпідприємства «Харківський метрополітен», середня заробітна плата тут найнижча серед метрополітенів України, Росії та Білорусі. А ціна проїзду — найбільша в Україні й становить 75 копійок.
Підприємці, які працюють у переходах метро, змушені платити величезні побори за те, щоб після реконструкції інфраструктури метро отримати назад ключі від своїх робочих місць. Сам Мусєєв за кожної нагоди стверджує: підприємство не має можливості оновлювати рухомий склад, проводити заміну рейок, стрілочних переводів, закуповувати нове обладнання для потреб метрополітену. Але куди йдуть гроші? Відповідь на це риторичне питання можна знайти в бухгалтерії підприємства. Ставки керівництва метро завищені, нерідко трапляються порушення фінансової дисципліни. Схоже, в Харкові забули, що метрополітен не «приватна лавочка», а державне підприємство.
Мусєєв доводить, що метро є збитковим. Проїзд, запевняє він, повинен коштувати 1,12 гривні, а з часом — 1,26 гривні. Тому підземка економить: пускає поїзди рідше й відмовляється від планового ремонту.
Роботу харківської підземки перевіряє Державна інспекція охорони праці та промислової безпеки. Підстава для цього — дуже жорсткий режим економії. Мета інспекторів — з’ясувати, чи не економить підземка на безпеці. Первинні висновки невтішні — їздити в метро небезпечно. Така економія може призвести до неприємних наслідків...
У рейтингу метрополітенів СНД Харків посідає останнє місце. Проте йому присуджуються міжнародні нагороди, наприклад, Золотий приз в галузі транспорту — приз нового тисячоліття (New Millennium Award). Як ви думаєте, хто поїде 29 жовтня у Мадрид за нагородою?
Працівники підземки намагаються чинити опір диктату Мусєєва. На підприємстві створений осередок вільної профспілки працівників залізничного транспорту ПЗ. Услід за цим почався тиск адміністрації на колектив. Кілька осіб навіть написали заяви про звільнення. І тим не менш, молода профспілка вже нараховує 122 особи. А це — не багато не мало — третина всіх машиністів. Члени вільної профспілки зазнають жорстких утисків. Нещодавно їм влаштували екзамен. Результат: ніхто з машиністів його не склав. Тепер їх можна знімати з лінії, керуючись різними підставами, відправляти на менш відповідальні роботи. Адміністрація метрополітену розповідає про злісних порушників трудової дисципліни, а машиністи впевнені, що таким чином керівництво їх просто виживає.
Харківська облдержадміністрація повідомила про намір ініціювати перевірку господарської діяльності метрополітену Службою безпеки України. Заступник губернатора Сергій Стороженко впевнений, що існує немало матеріалів, які підтверджують, що «підземка» насправді заробляє непогані гроші. А значить, про підвищення вартості проїзду навіть мови бути не може. Більш того, заступник мера стверджує, що якість послуг метрополітену не відповідає навіть тій ціні, яка встановлена зараз.
РУКА РУКУ МИЄ
Тендерна палата України виявила численні порушення законодавства в ході проведенні метрополітеном держзакупівель. І в багатьох таких випадках джерелом фінансування держзакупівель був місцевий бюджет. Висновок фахівців такий: дії дирекції «підземки», яка переважно працює в тісній змичці з міськими чиновниками, можуть містити ознаки суспільно-небезпечних діянь, які визначені статтею 364 Карного кодексу України «Зловживання владою або службовим положенням».
На сайті палати обнародувані шокуючі подробиці перевірок тендерних процедур у Харкові. Працівники палати, які здійснювали перевірку, виявили порушення на всіх стадіях проведення процедур — починаючи з публікації оголошення та закінчуючи складанням договорів. Фінансових зловживань співробітники палати «накопали» на суму понад 6,5 мільйона гривень.
У листопаді метрополітен повинен був провести тендер на закупівлю бандажів для вагонів (на 255 тис. грн.). Висновок Тендерної палати — порушення процедури. Теж саме і при закупівлі кабельно-провідникової продукції (на 300 тис. грн.). Були допущені порушення і в ході закупівлі серверного обладнання (на 350 тис. грн.), корпусів редукторів колісних пар до вагонів (на 400 тис. грн.), запчастин для вагонів метрополітену (на 3 млн. грн.). І все це зафіксовано у висновках Тендерної палати. Була порушена процедура під час придбання обладнання для локальної мережі й обладнання для системи телеуправління та диспетчерської централізації руху поїздів (на 1,2 млн. грн.). Щодо цієї процедури також є висновок Тендерної палати.
Навіть при закупівлі канцелярського приладдя (на 630 тис. грн.) у метрополітені також умудрилися отримати негативний висновок. А закуповуючи комп’ютерну техніку — сума закупівлі 230 тис. грн. — порушувати, як говориться, сам Бог велів. Але від перевірки все одно не сховаєшся. А ще були виявлені неправильне оформлення документації та порушення законодавства під час закупівлі запчастин для апаратури регулювання швидкості (на 234 тис. грн.).
Крім наведених порушень, виявлених ТПУ, спільним проектом Мусєєва та секретаря харківської міськради Кернеса є продаж земельних ділянок на мережах метрополітену й поблизу станцій метро.