Митницю хочуть віддати в... лізинг
Експерт: «Щоб побороти корупцію на «кордоні», залучення іноземних управлінців — недостатньо»
Ротація керівництва української митної служби триває. Тільки якщо раніше вона обмежувалася зміною очільників окремих органів, як наприклад, звільнення голови Одеської митниці, то тепер до управління українським кордоном можуть залучити ще й іноземні компанії.
Як заявив у понеділок лідер фракції «Самопоміч» Олег Березюк, британська компанія зацікавилася ідеєю отримати в управління українську митницю. «Була пропозиція віддати митницю під контроль або аутсорс на півтора роки аутсорсинговим компаніям Німеччини, Британії, Швейцарії. Так от, за допомогою посольства Британії, у співпраці з комітетом, є компанія, яка це робить у світі дуже успішно», — сказав Березюк, не уточнивши назву компанії. Також депутат повідомив, що британська компанія ще місяць тому запросила в Кабінеті Міністрів базову інформацію.
Нагадаємо, ще у квітні Олег Березюк заявляв, що Кабмін позитивно сприйняв пропозицію «Самопомічі» передати управління українськими митницями іноземним експертам. Відтак, прем’єр-міністр Арсеній Яценюк дав відповідне доручення міністрові економіки детально опрацювати таку можливість.
До слова, механізм передачі митниці, фактично, у лізинг іноземним компаніям — доволі поширена світова практика. Відтак, за словами Березюка, такий досвід вже мають Болгарія та Румунія. Загалом же, за підрахунками депутата, таким чином держава зможе повернути у бюджет 300 мільярдів гривень, необхідних для забезпечення соціальних виплат.
«День» поцікавився, як світовий досвід в управлінні митницею зможе запрацювати в українських реаліях, зокрема, які його переваги та ризики.
Анна ДЕРЕВ’ЯНКО, виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації:
— Багато бізнесменів давно говорили про можливість застосування такого досвіду в Україні. Адже протягом всіх років незалежності України було дуже важко усунути корупцію на митниці.
Чи спрацює цей механізм — покаже час. Очевидно, для бізнесу це буде позитивна новина. Натомість, забігати наперед не варто. Треба подивитися ще, чи поставлять цю компанію вирішувати проблему корупції та контрабанди на митниці, чи впорається вона із цим, і які результати отримає суспільство.
Водночас, робота іноземних управлінців залежатиме від того, які завдання вони отримають. Якщо буде завдання побороти корупцію і закрити всі ринки для того, щоб не проходила контрабанда або сірий імпорт — з цього приводу їх і треба буде питати. Звичайно, можуть бути спокуси. Але компанія, яка цінує свою репутацію та ім’я, відмовлятиметься від таких спокус. Водночас, залишається ще одне питання — чи пристане на такий шлях сама українська влада?
Тому на рівні ідеї — це хороше рішення, але варто дочекатися імплементації.
По-друге, у нас мала б бути своя політична воля розібратися із проблемами на митниці. Тому, гадаю, якщо не буде вирішено основні питання, які спричиняють корупцію та сірий імпорт в Україні, то іноземні управлінці її не вирішать теж. Йдеться, по-перше, про заробітні плати людям, які працюють на митниці, по-друге — прибирання умов для корупції, а по-третє — невідворотність покарання. Інакше, хоч яку б заробітну плату призначила держава, крастимуть все одно.
Тому британська компанія — хороша ідея. Але і нам треба зрозуміти — потрібно самим працювати над тим, щоб побороти корупцію. І це варто досягати не лише шляхом запрошення іноземних колег, а й самим змінювати регуляції та мати рішучість карати тих людей, які ці регуляції порушують.