Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Порада прем’єрові

Як зупинити ціни на бензин
05 квітня, 00:00

Ціни на нафту на світових ринках нагадують морські хвилі. Щоправда, гуляють вони (зростають чи знижуються) не самі по собі. У вівторок, наприклад, зафіксовано їх зниження. Але до України нафтові «хвилі» часто-густо добігають із запізненням. Так, того ж дня прем’єр-міністр України Микола Азаров побачив на одному з центральних телеканалів сюжет, в якому автолюбитель обурювався з приводу зростання цін на бензин і дорікав урядові за це.

«Звісно, урядові дорікають завжди і за все, — відреагував на критику знизу Азаров у своєму блозі, — ми купуємо тонну російської нафти за 1255,55 дол. Додайте сюди транспортні витрати і податок на додану вартість, і виходить, що ціна нафти, яка надходить на переробку на український НПЗ, становить понад 1600 дол. за тонну». Далі прем’єр демонструє неабиякі шкільні знання з процесу крекінгу і повідомляє, що вихід бензину становить близько 70% з тонни нафти. «Та все ж, — не забуває похвалити себе прем’єр, — з огляду на те, що ми... застосовуємо усілякі засоби здешевлення нафтопродуктів, ціни на внутрішньому ринку України значно нижчі, ніж витрати переробників імпортної нафти».

Але в результаті зупинено Лисичанський і Одеський НПЗ. «Без роботи тисячі людей, — засмучується Азаров, — Перед урядом постала дилема: або адміністративно обмежувати ціни на заправках, що неминуче призведе до дефіциту пального, або створювати такі умови, за яких постачальники і переробники нафти отримували хоча б мінімальну рентабельність. І водночас іншими заходами підтримати споживачів автомобільного пального. Саме так і діє уряд». Азаров нагадує, що він скасував транспортний збір, звів до мінімуму витрати на оформлення транспортних засобів і проходження техогляду. У період різкого стрибка цін на нафту уряд пропонував Верховній Раді зменшити акциз на нафтопродукти. Потім, ще зовсім недавно, він хотів, навпаки, підвищити акцизи, але, певно, передумав. Тепер у нього нова фішка: у зв’язку з подорожчанням нафти у світі і для збереження цінової стабільності на внутрішньому ринку підлеглі Азарова розробляють законопроект про плаваючі ставки акцизу, що залежать від котирувань нафти на світових біржах. Азаров, вочевидь, вже має свій план, але в останньому своєму посланні на Facebook запитує у своїх критиків, як вчинили б вони, і запевняє, що готовий до дискусії на цю тему вже в п’ятницю. Не чекаючи кінця тижня, ми звернулися до голови консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна і запитали: як би він вчинив на місці прем’єра.

«Усі сьогодні лише про те й думають, як під виглядом стабілізації ринку нафтопродуктів щось і собі відтяти від бюджету. «Приват» просить знижку на українську нафту, «Нафтогаз» і Міненерговугілля просять завезти по імпорту мільйон тонн безподаткової нафти. А реально поповнити бюджетні кошти від стабілізації можна було б лише в один спосіб: повернути на рівень минулого року ставки рентної плати для добувних організацій».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати