Потрібен «пенсійний» мораторій
Iнакше малий бізнес збанкрутує або тікатиме в «тінь»Можна з упевненістю стверджувати, що економічне зростання останніх років було пов’язано саме з розкриттям підприємницького потенціалу нашого народу. Та помаранчева революція переконливо показала, що ці успіхи недостатні для досягнення сталого довготривалого зростання. Причиною є непослідовність дій держави в процесах створення умов для розвитку підприємництва й, зокрема, для дрібного бізнесу.
Йдеться про спрощену систему оподаткування малого підприємництва, яка, окрім зниження податкового тиску, забезпечила також простоту, зрозумілість та прозорість правил оподаткування, визначення податкової бази та спрощену процедуру обліку й контролю. Та не минуло й шести років від видання відповідного указу, як держава вирішила, що малий бізнес в Україні став настільки «потужним», що може платити як усі та навіть більше. Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» встановлено, що платники єдиного податку (тобто представники малого бізнесу) повинні з 2004 року сплачувати пенсійний збір у розмірі 32% від фонду оплати праці. І це тоді, коли частина єдиного податку в розмірі 42% направляється саме до Пенсійного фонду. Нонсенс! Однак, на державному рівні вже більше року ніхто так і не вирішив цього суперактуального для малого підприємництва питання — проблеми подвійного його оподаткування.
До речі, Законом «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» фактично було внесено зміни до податкового законодавства з порушенням правил, бо не було враховано норми законодавства щодо спрощеної системи оподаткування та порушено цілісність системи законодавства щодо оподаткування. Вищезгаданий закон погіршує права платників, у тому числі й представників малого бізнесу в порівнянні з іншими правовими актами. Користуючись нормами цього закону, посадові особи управлінь Пенсійного фонду на місцях відмовляються визнати принцип правоти платників, який передбачено нормами Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами», при неоднозначному тлумаченні прав та обов’язків платників, що має місце в випадку із сплатою страхових внесків платниками єдиного податку — юридичними особами.
Найбільш кричущим фактом є те, що вся країна була вимушена користуватися незаконним листом Пенсійного фонду щодо особливого розрахунку зобов’язань перед фондом, який не зареєстрований у Мін’юсті (та й не міг бути зареєстрованим як такий, що суперечить чинному законодавству). Більше того, в 2004 році Пенсійний фонд, керуючись цим листом, навіть наважився штрафувати підприємства за результатами перевірок, а також і не утрудняючи себе перевірками, за порушення законодавства. При цьому Пенсійний фонд, як показала практика, контролював додержання порядку нарахування та оплати збору відповідно до свого незаконного листа. В результаті в 2004 році під штрафні санкції потрапили багато підприємств, у тому числі й аудиторських фірм, які користуються спрощеною системою оподаткування.
Гадаємо, чиновники не випадково почали застосовувати санкції саме до професіоналів у галузі оподаткування. Якщо аудитори не зможуть себе захистити, то можна починати штрафувати решту суб’єктів малого підприємництва. Як довго ми будемо випробувати підприємницьку ініціативу на міцність замість того, щоб надати можливість спокійно та надійно працювати?
Владі необхідно визнати, що неоднозначність законодавства в цьому питанні була створена саме державою, яка протягом року нічого не зробила для виправлення своєї помилки. В результаті розібратись не можуть навіть судді. В такій законодавчо невизначеній ситуації владі необхідно визнати свою помилку та не допустити, щоб за неї «розплачувались» представники малого бізнесу. Усі ці питання поставлені Радою Спілки аудиторів України перед Президентом та урядом країни. Бо бездіяльність у цьому питанні може нанести велику шкоду малим підприємствам аж до їх банкрутування та поповнення їхніми працівниками рядів безробітних.
Якщо ми хочемо побудувати демократичне суспільство з подальшою інтеграцією у світове співтовариство, то необхідно докорінно змінити роль держави. Вона повинна забезпечувати захист чесної конкуренції та відповідати перед громадським суспільством за свої дії чи свою бездіяльність. Аудиторська громадськість просить запровадити мораторій на стягнення основної суми зобов’язань та штрафних санкцій з суб’єктів малого підприємництва щодо збору на загальнодержавне пенсійне страхування в 2004 році. Якщо цього не зробити, то ми знову створимо ситуацію, коли за дії законодавців відповідає невинний, а держава втрачає довіру своїх громадян.