Перейти до основного вмісту

Реформи в шухляді

Чи зможе новий уряд зробити те, що виявилося не під силу старому
05 грудня, 00:00

Нову парламентсько-урядову коаліцію вже майже створено, за лаштунками йде розподіл крісел і портфелів. Тож старій урядовій команді час підбивати підсумки. Щоправда, вона з цим не поспішає. За неї це зробили двадцять п'ять авторитетних українських експертів-економістів. Їхні висновки невтішні. Діяльність уряду Віктора Януковича вони назвали «вельми негативною». Про це, оприлюднюючи дані відповідного опитування, повідомив голова правління Центру соціальних та політичних досліджень «Соціовимір» Сергій Таран.

Боротьба з корупцією, детінізація економіки та відокремлення влади від бізнесу — головні слабкі місця уряду, що завершує свою роботу. Не додала йому авторитету й інфляційна тема, на тлі якої використання ручних методів регулювання цін тільки підкреслило нездатність урядовців керувати процесом. Інфляційний прорахунок антикризової команди експерти пояснюють в основному немонетарними чинниками, заявляє директор Інституту економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕДПК) Ігор Бураковський. Щоправда, свою частку в розвиток інфляції внесли також світові тенденції, непрофесійність виконавчої влади на місцях та неординарність президентських дій. «З одного боку, існує високий платоспроможний попит населення, а з іншого — якість, кількість надаваних послуг недостатня. Значною мірою ця проблема пов'язана із малим та середнім бізнесом», — відзначає Бураковський, наголошуючи на тому, що аби цим двом економічним силам дали розвернутися, то вони б не допустили інфляції, наповнюючи ринок своїми товарами.

На фоні критики у бік уряду економісти все ж відзначили кілька позитивів у його роботі. Це високі темпи зростання ВВП та активне просування країни до Світової організації торгівлі.

Втім, ішлося не лише про стару команду. У переддень приходу до влади нових сил опитані фахівці почали надсилати їм свої месиджі. Перший стосується подолання надмірної корупції, відділення бізнесу від влади та приборкання контрабанди. «Це означає певний запит з боку експертів на інституційні реформи. Якщо говорити простіше — це питання організації влади. Те, що ми сьогодні спостерігаємо, свідчить: організація влади як механізм, організація влади як певний режим вироблення й реалізації економічної політики сьогодні відрізняється особливо низькою ефективністю», — деталізує Ігор Бураковський.

Як подолати зазначений дисбаланс? Експерт у зв'язку з цим говорить про чисто українську тенденцію: «Традиційно в Україні вибір робиться, на жаль, у межах поганого, дуже поганого і надзвичайно поганого переліку». Однак формат демократичної коаліції на чолі з прем'єр-міністром Юлією Тимошенко якщо не знищить, то, як сподіваються експерти, хоч понизить планку негативних процесів. Щоправда, Бураковський вносить свої поправки в такий прогноз: «На користь Юлії Тимошенко свідчить те, що вона може вирішувати дуже складні економічні питання. Але шляхи їхнього вирішення можуть бути і не зовсім законними». Тут майбутньому двічі прем'єру пригадали скасування спеціальних економічних зон і територій пріоритетного розвитку...

Стосовно першочергових дій для нової урядової команди, то їх, на думку Бураковського, декілька. Окрім викорінення корупційного синдрому, слід одразу ретельно переглянути фінансування соціальних питань у держбюджеті на 2008 рік. «Темпи різного роду соціальних виплат і доходів зростають значно швидше, ніж продуктивність праці чи тієї ж таки економіки. Ясно, що ефективно ця система працювати не може»,— говорить він. Другий важливий напрям — зупинити розкрадання держаних коштів. Третє — адміністративна реформа, яка нарешті повинна роз'яснити, хто і за що в країні відповідає. Доведеться поборотися і з галузевими міністерствами, які тільки те й роблять, що лобіюють свої інтереси. Особливий акцент потрібно робити на злагодженій роботі уряду з Нацбанком, щоб уникати між ними конкуренції, продовжує Бураковський. Адже досить часто на грошовому ринку Мінфін розміщував облігації внутрішньої держпозики, а нацрегулятор паралельно й майже одночасно — свої депозитні сертифікати.

Чи впорається з поставленими завданням нова команда? Питання вже по своїй суті риторичне. Врахувавши досвід минулих років, стає зрозуміло — «шикувати» неслухняних Юлія Тимошенко вміє. Біда в іншому: вкотре загальмувати довгоочікувані економічні зміни може неминуча процедура відділення бізнесу від влади (саме це стало, на думку експертів, причиною втрати повноважень колишнім прем'єром Тимошенко). Ще одним випробуванням для неї стане наближення президентських виборів. Відтак упровадження непопулярних економічних реформ може затягнутися.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати