Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Реєстрацію прав на нерухомість — на випробувальний термін!

Експерти: Система запрацює, коли кожен її представник зрозуміє, за що відповідає
21 лютого, 12:44

Із нового року в Україні почала діяти нова система реєстрації прав на нерухоме майно, куди входить і земля. За логікою законодавців, новий порядок мав би допомогти спростити українцям процедуру отримання права власності на чорноземи. Утім, юристи констатують — внесені зміни викликають лише ускладнення.

За словами радника практики нерухомості та земельного права юридичної фірми «Василь Кісіль і Партнери» Наталії Доценко-Білоус, передача функції реєстрації права власності оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення Державній реєстраційній службі мала б спростити реєстрацію, але натомість до повноцінного впровадження нової системи господарюючі суб’єкти ризикують зіткнутися зі значними ускладненнями. За її словами, із Закону «Про оренду землі» усунуто так звану подвійну реєстрацію: скасовано вимогу державної реєстрації договору оренди землі. Раніше законодавство передбачало період часу, коли договір уже укладено, але право оренди ще не виникло. Тепер реєстрація права здійснюється нотаріусом у момент укладення договору оренди, каже вона. «При цьому слід зазначити, що на даний момент до Державного реєстру земельного кадастру не повністю перенесено дані про права на земельні ділянки. У зв’язку з цим нотаріуси не завжди можуть одержати витяг із нього, необхідний для укладення договору оренди», — розповідає про складності, що виникають, Доценко-Білоус.

«Новий порядок реєстрації прав на землю не спростив механізму отримання цього права, а навпаки, ускладнив. Складається така ситуація, коли власники землі змушені додатково підтверджувати свої права на землю, якщо вони хочуть укласти якусь угоду, пов’язану зі зміною права власності на земельну ділянку», — розповідає «Дню» про проблеми нового порядку партнер юридичної фірми «Софія» Олександр Поліводський.

Як розповів «Дню» адвокат, старший партнер адвокатской компании «Кравец и партнеры» Ростислав Кравець, щоб продати чи подарувати земельну ділянку, її власник повинен звернутися з відповідною заявою до територіального управління Держкомзему. Далі — отримати звідти купу паперів (що на ділянку немає жодних обмежень, на неї не накладено арешт), взяти документи на підтвердження свого права власності та з ними йти до нотаріуса укладати відповідний договір. Спростити всю цю біганину, на думку юриста, мав би вільний доступ нотаріусів до Державного реєстру земельного кадастру. Утім, каже Кравець, сьогодні такої вільності немає, бо доступ здійснюється тільки через Реєстр речових прав. Коли ж система запрацює так, як мало би бути, то людина не бігатиме, щоб зібрати всі ці документи, бо нотаріус зможе отримати всю потрібну йому інформацію з одного джерела, додає Кравець.

У Поліводського свої пропозиції до вдосконалення чинного з нового року порядку. На його думку, найперше треба створити простий механізм оформлення права на землю, бо нинішній порядок отримання свідоцтва щодо права на землю складний. «Проблема ще й у тому, що свідоцтво про право власності на землю видається, як і раніше, при оформленні прав Державним актом про право власності на землю, не на земельну ділянку, а на особу. Отже, при кожному переході прав на землю слід здійснювати нову видачу такого документа», — пояснює Поліводський.

У свою чергу генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) Володимир Лапа зазначив, що всі ці процедурні неузгодженості вже спричиняють суттєві ускладнення для аграрних компаній. «Йдеться про землі як приватної, так і державної власності, реєстрація угод оренди, яка вкрай ускладнена, а в багатьох випадках неможлива через необхідність повторної реєстрації права власності навіть у тих випадках, коли воно було зареєстроване раніше відповідно до чинного на той момент законодавства», — зауважує Володимир Лапа. За його словами, проблемою також є неповне розуміння реєстраторами та нотаріусами на місцях особливостей цього процесу. «Ми сподіваємося, що проблему буде ближчим часом врегульовано шляхом надання уточнюючих роз’яснень реєстраційною службою», — підкреслює генеральний директор УКАБ.

На думку директора Юридичного департаменту асоціації «Земельна спілка України» Анни Матвієнко, на повну силу система не запрацювала, бо її не підготували на належному рівні. Ніхто не розуміє, як імплементувати ухвалений Закон «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та ряд нормативних актів, які випливають з нього, пояснює вона. Позбуватися всіх виявлених недоліків, каже експерт, потрібно якнайшвидше. «Система повноцінно запрацює лише тоді, коли кожен її представник зрозуміє, за що він відповідає, що, як і в якій послідовності повинен робити», — підсумовує Матвієнко. На це, прогнозує вона, піде кілька місяців.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати