Перейти до основного вмісту

Ринки повертаються...

Продуктові — реально, електроніки — віртуально
02 квітня, 00:00

В Україні простежується скорочення кількості відвідувань магазинів клієнтами, особливо якщо це стосується купівлі дорогих товарів. «Люди намагаються, хоч як це дивно, більше витрачати на ринках або в магазинах біля будинку, при цьому великі магазини (супермаркети й гіпермаркети) в деяких випадках навіть не долічують певної кількості клієнтів», — розповідає директор з маркетингу мережі великих супермаркетів Євген Резуєв.

Добре сьогодні почуваються себе лише ті торгові мережі, що встигли зробити запаси за старими цінами. Але продуктові магазини сюди не вписуються — це стосується побутової техніки, електроніки, мобільних телефонів та інших товарів, що не «псуються». Але «запасливих» торговців виявилося не так уже й багато — на круглому столі, присвяченому питанням торгівлі через інтернет, представник лише однієї компанії зміг похвалитися, що може сьогодні «гратися» цінами. Інші ж представники торгівлі скромно розповідають, що їхній бізнес приносить такий самий прибуток, як і до кризи. І тільки найхоробріші, наприклад маркетолог однієї торгової компанії Вадим Дубровін, зізнаються, що справи в них далеко не чудові. «На 20% зменшилася середня сума чека, — нарікає Дубровін. — А показник продажу взагалі впав удвічі».

До речі, показовим прикладом може бути й офіційний фінансовий звіт столичного ЦУМу — порівняно з попереднім роком його прибуток зменшився в 2,2 разу.

Торгівля через інтернет, вважають її представники, тримається набагато краще. «Продаж запитаної групи товарів через один інтернет-магазин можна порівняти з продажем цієї ж групи товарів через мережу звичайних магазинів», — говорить заступник керівника відділу продажу великої мережі супермаркетів електроніки Софія Березовська.

Тому експерти навіть схильні вважати, що криза стимулюватиме продаж через всесвітню павутину. І це не просто міркування експертів — аби вивчити ситуацію, вони провели ціле дослідження. Воно показало, що порівняно з попереднім роком приріст користувачів всесвітньою павутиною в Україні становив 28%, а сьогодні в країні нараховується більш як сім мільйонів постійних «юзерів».

Позитивно позначиться на кількості інтернет-продажів і зміна аудиторії — якщо ще недавно найбільше часу в павутині проводили «бідні» студенти, то сьогодні їх замінили керівники вищої ланки — топ-менеджери. Звісно, вони купують більше, частіше й дорожчі товари.

Найкраще через інтернет продається техніка й електроніка, мобільні телефони й аксесуари до них, книжки, диски, косметика. Останнім часом експерти відзначають певний застій у продажу фотоапаратури, але виправдовують це тим, що зараз не сезон на ці товари.

Ринок торгівлі через мережу поки дещо притих, вважає Дмитро Лисюк, виконавчий директор компанії, що проводила дослідження. Це, на думку представників електронної торгівлі, пов’язано з міжсезонням і «відпочинком гаманців» від передноворічний покупок, а також Із погіршенням загальної економічної ситуації. Але бум, вважають ритейлери, все-таки буде, і кількість тих, хто отоварюється через мережу, значно зросте.

Разом із тим, 62% постійних користувачів глобальної мережі ніколи нічого не купували в інтернет-магазинах. А от кожний третій готовий купувати — він заходить на сайти електронної торгівлі, але щось його зупиняє. У чому ж проблема? Експерти посилено шукають відповідь на це питання, оскільки схильні вважати, що відповідь допоможе їм перетворити цю категорію на покупців. Деякі причини вже вдалося визначити. Наприклад, найчастіше не подобається покупцям відсутність товару в інтернет-магазині, невідповідність заявленої та реальної ціни, невчасна відповідь на замовлення, а також скарги на службу доставки.

Відзначають ритейлери ще одну тенденцію — люди зараз почали зважено ставитися до купівлі. Часто вони заходять на різні інтернет-магазини, щоб порівняти ціни. Навіть багаті люди, які часто купують усі книжкові новинки, фільми, музику й інше на суму близько 20 тисяч гривень на рік, сьогодні почали придивлятися й вибирати менше.

Цікаво, що найактивнішими покупцями в інтернеті були й залишаються кияни — 61% з них постійно або періодично отоварюються за допомогою мережі. За ними йдуть 48% жителів Київської області. А от регіони не настільки готові купувати через інтернет — кількість таких замовлень у 2—3 рази менше.

Є ще одна колоритна тенденція: незважаючи на те, що готівка сьогодні в дефіциті, покупці не поспішають, купуючи щось через інтернет, розплачуватися кредитками. Вони, як і до кризи, вважають за краще платити готівкою після доставки товару. Головна причина в остраху — раптом гроші візьмуть, а товар не привезуть?

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати