«Сльози для вітчизняної труби»
Україна продовжує знижувати обсяги прокачування нафти у країни Євросоюзу![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20121031/4197-7-1.jpg)
Як повідомляє Міністерство енергетики та вугільної промисловості, у січні — вересні цього року транзит через вітчизняну нафтопровідну систему скоротився до 10,660 мільйона тонн. Це майже на 20% менше, аніж за аналогічний період минулого року. Хоч у вересні транзит до європейських країн і збільшився порівняно з вереснем 2011 року на 2,6% — до 1,307 мільйона тонн.
Варто зауважити, що обсяги транзиту нафти падають уже декілька років. Зокрема, 2011 року порівняно з 2010-м транзит нафти до Європи скоротився майже на 12% — до 17,771 мільйона тонн.
На думку фахівців галузі, такі обсяги прокачування нафти для нафтотранспортної системи України вже далеко поза межею рентабельності. Як зазначає президент енергетичного клубу «Q-club» Олександр ТОДІЙЧУК, її вхідна потужність становить 110 мільйонів тонн нафти на рік. І нинішні обсяги прокачки — просто «сльози для вітчизняної труби».
При цьому поточного року ризикує не збутися навіть песимістичний прогноз транзиту нафти. Наприкінці минулого року фахівці прогнозували обсяг прокачки 2012 року на рівні 17 — 18 мільйона тонн. Утім, навіть така цифра — теж поза межею рентабельності.
Паралельно з транзитом падає і споживання в самій Україні. За даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості, за дев’ять місяців цього року обсяги транспортування нафти на НПЗ України скоротилися в 2,4 разу, або на 4,304 мільйона тонн — до 3,38 мільйона тонн.
ДО РЕЧІ
Тим часом стрімке зростання цін на бензин, повідомляє «Комерсант-Україна», в останні роки призвело до збільшення попиту на дизельні моделі та автомобілі з меншим об’ємом двигуна. Як пише видання, в загальному обсязі продажів Porsche в Україні частка дизельних моделей зросла з 19% 2010 року до 28% цьогоріч. В Audi продажі дизельних версій цього року досягли 35% проти 26% роком раніше. А імпортери Mercedes-Benz і Volvo стверджують, що вже кілька років близько 60% їхніх продажів займають автомобілі з дизельними двигунами. Ще однією тенденцією стало зростання попиту на преміальні автомобілі з невеликим об’ємом двигуна. У загальному обсязі продажів BMW в Україні частка автомобілів з об’ємом двигуна до 2 л збільшилася із 27% 2010 року до 43% 2012-го. Над зниженням витрат пального задумалися не тільки виробники преміальних автомобілів, а й представники сегмента luxury. Інтерес до економічниих моделей «підстьобує» зростання цін на пальне. В цілому зараз ціни на дизельні машини в середньому на 10—15% вище, ніж на бензинові аналоги.