«Старі граблі»: нова капіталізація
Андрій НОВАК: «Петрові Олексійовичу потрібно вийти на окрему прес-конференцію і пояснити стан та динаміку свого бізнесу після обрання»Рівно п’ять місяців тому Петро Олексійович Порошенко склав присягу Президента України. А ще два тижні перед цим у своїй передвиборчій кампанії він пообіцяв продати свій бізнес. Увесь, окрім п’ятого каналу.
Пригадуєте? Ті, кого бентежило «походження» великого капіталу кандидата в президента Порошенка, тоді сприйняли цей «жест» на ура. А в розмовах з «Днем» окремі бізнесмени вже після голосування розповідали, що ледве не ця заява Порошенка переважила у їхньому рішенні, за кого голосувати.
Одним словом, заява була гучна, правильна і влучна. І всі ми її почули та запам’ятали. І почули та запам’ятали не лише українці, а й світ, особливо — бізнес.
«Дню» з достовірних джерел відомо, що обіцянка Порошенка у разі перемоги продати бізнес зацікавила одного з світових лідерів ринку продуктів харчування — корпорацію Uniliver. Компанія має інтерес до придбання кондитерського бізнесу Порошенко — корпорації Roshen. І кажуть, що Uniliver готовий дати гарні гроші,і навіть розглядає варіант збереження бренду та асортиментної лінійки.
Крім того, за можливість відхопити «смачний» контракт взялися компанії трійки лідерів світового ринку аудиту та консалтингу. Вони уважно відстежували усі заяви Порошенка після інавгурації. І чекали, коли ж він нарешті перейде до того, що пообіцяв. Крім того, їхні клієнти вже почали «вишиковуватись в чергу» на аудит бізнес портфелю Петра Олексійовича. Адже практика продажів таких бізнес-активів засвідчує, що проводиться подвійний аудит: той, хто продає, і той, хто купує. Тож перекласти з кишені в кишеню без «зайвої уваги» свій бізнес Порошенку було б неможливо. За активами Порошенка почали стежити всі провідні гравці як аудиторського так і профільних (кондитерський, машинобудівний, банківський) ринків. Але новообраний Президент взяв паузу. І почав виконувати іншу свою передвиборчу обіцянку — «Мирний план».
І лише через три місяці на запитання журналіста Громадського ТБ після прес-конференції «Стратегія України 2020» Порошенко відповів, що продаватиме власний бізнес, уклавши угоду з Rothschild Group.
Після цього з’явилась ще одна цікава новина: виконавчий директор та співголова Rothschild & Cie повідомив, що українським партнером Rothschild у цьому процесі стане «Інвестиційний капітал Україна».
До відома читачів, це — українська інвестиційна компанія, яка ще до 20 червня цього року перебувала у співвласності та під керівництвом Валерії Гонтаревої, яку на посаду голови Нацбанку рекомендував сам Петро Порошенко.
До речі, ще один цікавий нюанс: Гонтарєва вийшла з ради директорів та продала свою частку у ній наступного дня після призначення у Нацбанк.
Після цього повідомлень про продаж від бізнес-портфеля Порошенка не було. Натомість почали з’являтися інші цікаві новини, як от, що продукція Roshen, попри всі заборони та бойкоти, і надалі контролює 7% усього кондитерського ринку Російської Федерації, а Міжнародний інвестиційний банк, головним акціонером якого є Президент, а керує ним його батько — Олексій Порошенко — збільшив статутний капітал на ...50%. Щоправда, голова НБУ Валерія Гонтарєва пояснила журналістам, що НБУ не бачить щодних ознак зловживання в цьому. «Міжнародний інвестиційний банк — невеличкий, досить стабільний. І зростання активів може бути через те, що в його активах і пасивах є велика частка іноземної валюти, яка подорожчала через здешевлення гривні», — заявила вона в коментарі «Радіо Свобода». Сам Президент поки ніяк не пояснив зростання свого бізнесу, що, як зауважують експерти, м’яко кажучи, додає його опонентам «козирів».
КОМЕНТАР
Андрій НОВАК, економіст:
— Стан бізнесу Президента після його обрання в умовах фактичної війни, яку переживає Україна, викликає багато запитань.
Чому, коли в усій банківській системі активи зросли на 5%, у банку, головним акціонерам якого є Петро Порошенко, а управляє ним його батько — Олексій Порошенко, зростання становить 50% — у десять разів більше?
Чому три роки завод Roshen у Росії не міг запуститись, і тільки після обрання Порошенка Президентом, попри те, що Росія воює з Україною, раптом запускається на повну потужність Липецька кондитерська фабрика?
Чому, попри постійні торговельні війни Росії проти української продукції, частка компанії Roshen на російському кондитерському ринку ніяк не зменшилась?
Чому, зрештою, Президент не реалізовує своєї передвиборчої обіцянки і не продає свого бізнесу?
Наявність цього комплексу запитань свідчить про те, що Петрові Олексійовичу потрібно вийти на окрему прес-конференцію. І роз’яснити людям стан і динаміку свого бізнесу після обрання Президентом. І звичайно, ж відзвітувати за виконання передвиборчих обіцянок.
Інакше домисли в експертному та журналістському середовищах можуть серйозно нашкодити. І ця шкода буде більша, ніж відверті відповіді Президента на ці запитання, які він сам фактично спровокував. Адже роблячи таку обіцянку і не виконуючи її, а тим більше не коментуючи, Порошенко є політично вразливим. Так само як і підриває довіру до нього зростання прибутків його бізнесу в Україні в умовах, коли увесь бізнес і вся економіка показують стрімке падіння.