Транш знiме фінансову лихоманку
Але чи є в меморандумі з МВФ рецепти лікування соціальних хвороб суспільства
Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман отримав важливий козир для свого майбутнього річного звіту у парламенті. І хоч би коли він з ним виступав, можна передбачити, що буде не без задоволення повторене сказане минулого вівторка.
ТИМЧАСОВЕ ДЛЯ УКРАЇНИ
«Нам вдалося продовжити співпрацю з МВФ. Але підтримка ззовні — це тимчасове для України. Ми повинні навчитися виробляти ресурси всередині країни», — цитує прем’єра сайт Кабміну. Гройсман звернув увагу, що $1 мільярд кредитного траншу потрапить у резерви Національного банку України, й це дозволить зняти обмеження на валютні операції, укріпити валютний курс і підтримати макроекономічну стабільність.
Майже одночасно з рішенням про виділення Україні чергового траншу в рамках механізму розширеного фінансування (EFF) МВФ оприлюднив меморандум України про економічну й фінансову політику в рамках третього перегляду цієї програми. Те, чого так довго добивалися опозиція й квазіопозиція в українському парламенті, нарешті відбулося.
НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ ЗНИКАЄ, АЛЕ ЗАЛИШАЄТЬСЯ
Українські громадяни дістали можливість дізнатися, що на них чекає найближчим часом. І нехай ця інформація прийшла до нас не з Банкової й не з Грушевського, а з Вашингтона, але вона все ж значно краще, ніж невизначеність — і загальна, і з приводу виділення цього траншу, яке кілька разів переносилося. То через блокаду неконтрольованих територій і російських банків, то у зв’язку з розмовами про підвищення пенсійного віку або про продаж/розпродаж родючої української землі.
Тим часом у меморандумі зазначається, що менеджмент Фонду погодився з думкою української влади, що вплив блокади на економічну, фінансову й бюджетну ситуацію буде керованим. Він помітив також розблокування російських банків і на цій підставі рекомендував раді директорів прийняти позитивне рішення. Блокади навіть допомогли Києву. Посилаючись на них, наша влада попросила МВФ не брати до уваги факт виконання або невиконання домовленостей (за попереднім меморандумом), термін виконання яких спливав наприкінці березня.
Оприлюднені Фондом матеріали містять дослідження про корупцію і її вплив на економічне зростання (ще тліючий гучний скандал довкола е-декларування й бездіяльності НАПК викликав занепокоєння у правлячій українській еліті, бо міг поставити під питання виділення траншу МВФ).
ЗАВДАННЯ: ДОЖИТИ ДО ПЕНСІЇ
Крім того, у цих дослідженнях говориться про необхідність реформування пенсійної системи України з рекомендацією поступово підвищити пенсійний вік до 63—65 років (для чоловіків до 2026 року, для жінок до 2031 року). Такі пенсійні новації сприймаються в Україні, громадяни якої живуть чи не менше всіх у Європі, досить болюче.
Невипадково того ж дня, коли в Україні став відомим зміст меморандуму, міністр соціальної політики України Андрій Рева заявив, що має намір у четвер, тобто сьогодні, зустрітися з представниками МВФ для обговорення деталей пенсійної реформи. «Вони (представники МВФ) хочуть побачити параметри, над якими ми ще працюватимемо. Загальні речі ми погодили, а тепер — параметри», — сказав міністр Інтерфаксу-Україна.
Нагадаємо, в опублікованому 4 квітня тексті меморандуму говориться, що пенсійна реформа в Україні має бути прийнята Верховною Радою до кінця квітня 2017 року й набрати чинності з 1 січня 2018 року. Тепер зрозуміло, чому Рева говорить про параметри: до кінця квітня пенсійний закон навряд чи надійде до парламенту й ще меншою є ймовірність того, що буде до цього терміну ухвалений.
А головне — дуже багато хто в Україні впевнений, що зміна пенсійного віку мало чим допоможе в усуненні дефіциту Пенсійного фонду. І дуже мало людей, зокрема й в уряді знають або хоча б чули про якісь інші шляхи створення бездефіцитного ПФ.
ЗЕМЛЯ: ПРОДАВАТИ ЛИШЕ МІЖ СОБОЮ
Найгострішим внутрішнім питанням України залишається земляне. Не буде перебільшенням сказати, що будь-яке рішення, ухвалене за відсутності загальнонаціонального консенсусу в цьому питанні (а сьогодні його немає), може поставити країну на межу громадянської війни. Схоже, в уряді це розуміють.
І тому прем’єр-міністр Гройсман уже у вівторок коментував цю тему: «Йдеться про те, що ми можемо створити модель ринку землі, яка дозволятиме лише фізичним особам — українцям між собою продавати землю, яка їм належить». Він зазначив, що не підтримає ідею земельної реформи, яка проводитиметься на користь агрохолдингів або іноземних громадян.
«Необхідно абсолютно повністю захистити українську землю від можливості її покупки іноземними громадянами», — заспокоював прем’єр українців, хоча одночасно йому слід було б вести роз’яснювальну роботу і з керівництвом МВФ, у якого також залишаються підстави для занепокоєння у зв’язку з якістю роботи українського уряду.
Відзначивши в компліментарному стилі деякі його успіхи, виконавчі директори МВФ не залишили без уваги повільне здійснення важливих структурних реформ і недостатню боротьбу з корупцією. Вони наголошують на необхідності прискорення реформ для поліпшення бізнес-середовища і залучення інвестицій, зокрема подальшого прогресу в приватизації, розвитку ринку землі й реформуванні великих державних підприємств.
У МВФ підтримують створення нових інститутів для боротьби з корупцією, але наполегливо закликають українську владу до подальшого їх зміцнення й створення незалежного антикорупційного суду для підтримки реформаторської програми, залучення інвестицій і активізації економічного зростання.
Поки ж з цим далеко не все гаразд. Власники значної частки компанії Tedis Ukraine, найбільшого тютюнового дистриб’ютора в Україні, Річард Даксбері і Річард Доріан Фенхальц (громадяни Великобританії) днями звернулися до керівництва нашої країни з проханням захистити інтереси іноземних інвесторів і їхній бізнес в Україні. За їхньою інформацією, після обшуків 31 березня правоохоронні органи заарештували рахунки компанії й вилучили на мільярд гривень товару, що фактично паралізувало роботу. «Ми звертаємо вашу увагу, що це може стати серйозним негативним сигналом усім іноземним інвесторам, які вкладають свій капітал в українську економіку», — пишуть, звертаючись до Президента України, інвестори.
СУБСИДІЯМ — МОНЕТИЗАЦІЯ, РОЗСТРОЧЦІ ЗА ТЕПЛО — СКАСУВАННЯ
Звернемо увагу й на деякі контраверсійні рекомендації МВФ, що містяться в меморандумі. Зокрема, це заборона зростання фонду оплати праці, проведення реформи в секторах охорони здоров’я та освіти. Думається, щодо цих питань на Україну ще чекають гострі дискусії.
З другого боку, в меморандумі є і явно приваблива новина. Кабінет Міністрів України до вересня 2017 року має прийняти рішення монетизації субсидій на послуги житлово-комунального господарства на рівні компаній, а також працювати над питанням монетизації субсидій на рівні домогосподарств. Як зазначають автори документа, після ухвалення такого рішення приватні газотрейдери зможуть конкурувати з «Нафтогазом» при постачаннях населенню. Але є для споживачів житлово-комунальних послуг новини й гірші. Зокрема, уряд України зобов’язався скасувати раніше широко рекламовану практику надання розстрочки на оплату опалювання.
Чи стане нинішній транш кредиту від МВФ підставою для парламенту видати уряду Гройсмана ще одну річну індульгенцію? Відповідаючи на це запитання, виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера сказав «Дню»: «Не впевнений, що це можливо». І пояснив, чому: «У меморандумі є досить чутливі речі, які зобов’язався реалізувати уряд. Їх складно зробити політично й знайти щодо них консенсус, наприклад, щодо ринку землі, пенсійної системи, монетизації пільг. Щодо планів боротьби з корупцією буде опір бюрократичного апарату — корупційна система чинитиме опір, наскільки це можливо. І це виллється для уряду в ризики у відносини з політичним класом. Та й населення може бути незадоволеним деякими змінами, й найбільше — у пенсійній системі, а також у земельній реформі. Отже, я не думаю, що транш — це дієва охоронна грамота уряду».