Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Траєкторія кризи

Експерти назвали причини слабких переговорних позицій України в МВФ
10 вересня, 18:56
МАЛЮНОК ВІКТОРА БОГОРАДА

В Україні з 1 жовтня 2018 року ціна на газ для населення може вирости на 23% замість необхідних 40%, на яких наполягає Міжнародний валютний фонд.

Таким чином вартість блакитного палива може скласти 8,55 тис. грн замість нинішніх 6,96 тис. грн. Як сказано у матеріалі РБК-Україна, саме такі цифри зараз розглядають в уряді.

Чи влаштує 23%-ве зростання місію або ж уряду доведеться поступитися кредитору, стане відомо за підсумками переговорів, зазначає видання. Співрозмовники агентства у Кабінеті міністрів поки уникають прямих відповідей.

«Останні кілька місяців МВФ працював тільки на прийом інформації, яку ми їм відправляли. Всі проблемні питання будемо обговорювати вже у Києві. Наше завдання — підписати меморандум. Інших варіантів немає», — прокоментував високопосадовець напередодні приїзду місії.

Нагадаємо, у четвер, 6 вересня, у Києві розпочала роботу місія Міжнародного валютного фонду (МВФ). Зокрема під час візиту, який триватиме до 19 вересня, уряд і члени Фонду планують обговорити і підвищення ціни на газ для населення, мовляв саме цей захід є вимогою МВФ для отримання Україною чергового кредитного траншу.

ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Хоча, нагадаємо, у меморандумі, який 2017 року підписали президент Петро Порошенко, прем’єр Володимир Гройсман, тодішній міністр фінансів Олександр Данилюк і тепер вже екс-глава НБУ Валерія Гонтарева, окрім газу йдеться про ряд інших вимог, виконання яких, на думку аналітика Олега Устенка, місія МВФ теж моніторитиме. Зокрема, переконаний експерт, у кредитора будуть питання до виконання державного бюджету, проведення приватизації та планування головного фінансового документу країни на 2019 рік.

За його словами, українській владі доведеться бути «поступливішою» з МВФ. «Літак під назвою «Україна» рухається прямо на скелю. До зіткнення — максимум місяць-півтора». Єдине, що, на його думку, врятує — транш МВФ. Він дасть «передишку», щоб запустити нову економічну політику, з якою ми почнемо сходити з катастрофічного курсу. Помилкою Устенко вважає планування економічного росту, орієнтуючись на експортну модель. На його думку, уряд слід негайно від цього відмовитись. І взяти курс на впровадження так званої інноваційної моделі росту.  В такий спосіб ми можемо розраховувати, на думку експерта, на достатній притік прямих іноземних інвестицій.

За підрахунками Устенка, Україна в 2018 році показала історичний мінімум показника притоку прямих іноземних інвестицій — 2,5 мільярда доларів. Навіть у кризовий, за його словами, 2013 рік ситуація була краща — 4,5 мільярда доларів. Таку високу ціну уряд платить за зволікання, або імітацію реформ. За словами Устенка, бізнес все це бачить, і тому не «голосує за Україну». За підрахунками аналітика, якби ситуація була іншою, тобто іноземний інвестор довіряв українській владі і активно вливав кошти на рівні хоча б 10 мільярдів доларів в рік, наші переговорні позиції з МВФ були б значно сильніші. А можливо нам навіть можна було б і відмовитись від  допомоги. 

Згоден з Устенком і інший експерт — економіст Олександр Савченко. Він припускає, переговорна позиція українських урядовців — дуже слабка. Це ж стосується і Національного банку. «Тому будь-який клерк МВФ може диктувати нам свою волю, він не вірить у більш складні рішення. Зокрема, збільшити видобування газу, наростити цей видобуток чи зменшити витрати або впровадити конкуренцію. Вони не вірять, що Україна може це реалізувати. Тому й пропонують просту «дубову» формулу — підвищити ціни до рівня промисловості», — вважає Савченко.

За його словами, кредитор вимагає від України збалансувати різницю у вартості газу для населення та промисловості. Тому, на його думку, уряду варто було б саме знизити вартість палива для промисловості і мінімально підвищити її для громадян. Таким чином вдасться виконати вимогу МВФ без суттєвого удару по кишенях українців. «Тож маю пропозицію до пана Гройсмана: знизити промисловості ціни на газ, приблизно, на 15—20%. Це дасть можливість незначно збільшити ціни для населення — на тих же 15—20%. Однак це ж не 65% чи 35%», — зазначив Савченко.

Тож, за його словами, таким чином вдасться зробити бізнес прибутковим, а бюджети українців — більш-менш захищеними від грабувань «через необґрунтовані ціни на газ».

«Звичайно ж, найкраще було б запустити ринок газу. Наприклад, у нас же ж є ринок бензину. Так, там виникають проблеми, однак на ньому є й конкуренція», — зауважив економіст.

Натомість основний бенефіціар підвищення ціни газу — НАК «Нафтогаз» — і без того надприбуткова компанія. На думку економіста, вона є більш рентабельна, ніж навіть російський «Газпром».

«Куди ще збільшувати ціни? Так, уряду потрібно ухвалювати жорсткі рішення, однак, вони, принаймні мають бути раціональними та базуватись не на перемозі у виборах, а на збільшення прибутковості українського бізнесу чи покращення бюджетів звичайних громадян. До того ж це можливо зробити», — переконаний Савченко.

Що ж до можливості зриву співпраці України із МВФ, він зазначив: політичне рішення Вашингтона і колективного Заходу все ж полягає у тому, щоб надати Україні останній транш. «На мою думку, це вигідно і для Вашингтона, і для Києва. Тому я очікую компромісу — Гройсмана примусять збільшити ціну на газ, однак не на 65%. Думаю, підвищення становитиме 25—35%», — припустив експерт.

І не треба українців лякати дефолтом, каже Савченко. «Золотовалютних резервів Нацбанку вистачить як на погашення наших боргів, так і на критичний імпорт», — наголосив експерт. За його словами, дефолт в Україні може відбутись лише у 2020—2021 роках, і то за умови абсолютної тотальної ізоляції держави від міжнародних капіталів.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати