Перейти до основного вмісту

Труба-«мишоловка»

Експерти: Вже до кінця травня стане зрозуміло, «хто почім» в опозиції та на чиєму боці грає влада
16 травня, 19:28
МАЛЮНОК АНАТОЛIЯ КАЗАНСЬКОГО / З АРХIВУ «Дня», 1996 р.

До кінця травня парламент має вирішити: залишити ГТС у державній власності чи віддати «трубу» приватному інвестору, як це пропонує уряд і... наші сусіди в Кремлі.

Урядовий законопроект № 2937 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів з метою реформування НАК «Нафтогаз України», як запевнив голова Верховної Ради України Володимир Рибак, депутати будуть розглядати протягом найближчих двох пленарних тижнів. А відповідно до розкладу засідань, — це 14—17 травня та 21—24 травня. «Як тільки комітети розглянуть, ми будемо їх обговорювати на цих двох пленарних тижнях», — сказав він на брифінгу у вівторок. Законопроект №2937 проходить по комітету економічної політики, який очолює представник опозиції Андрій Іванчук, відомий як довірена особа одного з лідерів опозиції — Арсенія Яценюка.

Суть урядової законодавчої ініціативи проста — зняти заборону на приватизацію української «труби». А саме, як вказано у тексті законопроекту, — державних підприємств та дочірніх НАК «Нафтогаз України», що здійснюють діяльність із транспортування газу магістральними трубопроводами та зберігання його у підземних сховищах, а також підприємств, установ, організацій, утворених внаслідок їх реорганізації. Також Кабмін пропонує дозволити оренду об’єктів магістрального трубопровідного транспорту.

Експерти переконані, що такий підхід до питання сьогодні суперечить державним інтересам України. Зокрема, голова Альянсу «Нова енергія України» Валерій Боровик переконаний: «Все це робиться заради задоволення приватних інтересів окремих керівників держави». А саме внесення цього законопроекту означає те, що влада обрала «про-Газпромівський» вектор співпраці в питанні модернізації української ГТС: здачі в оренду російському монополісту або ж створення консорціуму на двох. Адже вимоги реформувати ГТС так, щоб її можна було здавати в оренду, або ще «краще» — продати, Україні артикулювали саме у кремлівських кабінетах. Нагадаємо, три роки тому, коли нинішній президент РФ Володимир Путін був прем’єром, а нинішній прем’єр Дмитро Медведєв — президентом, Володимир Володимирович заявив, що «якщо Українська держава цього захоче, РФ може брати участь в її приватизації». А трохи раніше Москва зробила «пропозицію» Україні віддати ГТС в оренду.

А от ЄС, як стверджують експерти, жодного разу і ні за яких обставин не вимагав від України дозволити приватизовувати ГТС. «Європейський Союз хоче бачити українську систему транспортування природного газу та його видобування у тому вигляді, який відповідає полю Європейського законодавства. А це означає, що оператор не повинен бути залежним ні від уряду, ні від корпорації, ні від якихось інших учасників ринку, а має функціонувати відповідно до ринкових засад», — підкреслює Боровик. І саме це, відзначає експерт, є в документах по імплементації другого та третього енергопакетів Європейського енергетичного співтовариства, зобов’язання за якими взяла на себе Україна.

Тож український парламент, якщо він справді «український», має відхилити урядовий законопроект і прийняти на голосуванні імплементацію третього енергопакета Європейського енергетичного співтовариства. «Якщо депутат відстоює інтереси держави, він має вийти на трибуну або сказати в інтерв’ю чи в коментарі ЗМІ, що це непоганий законопроект. Але він не на часі. Не зараз. Не при цій владі. Бо він дозволяє під прапорцем європейського реформування нафтогазового сектору, умовно кажучи, приватизувати або віддати комусь газотранспортну систему в приватних інтересах керівників держави», — переконаний Боровик.

Експерт каже, що в лавах опозиційних політиків такі «ідеї» є. Мовляв, на позавчорашньому засіданні комітету ВРУ з питань паливно-енергетичного комплексу голова комітету Микола Мартиненко запевнив, що будуть готуватися пропозиції. «Просто не «сходу» вони реагують. І ще... В нас опозиція така, що інколи вона «позиція», а інколи «опозиція»», — переконаний Боровик.

Утім, на сьогодні ні опозиція, ні влада не внесла на розгляд парламенту альтернативні законопроекти про імплементацію третього енергопакета. Очевидно, це має робити профільний комітет. «У них достатньо спеціалістів, щоб це зробити. Я знаю, що такі законопроекти готуються, умовно кажучи, різними групами. Нехай вносять», — резюмує експерт.

Попри гарантії опозиції, експерт сумнівається, що урядовий законопроект буде відхилено парламентом. «Коли цей законопроект готувався до внесення, було блокування Верховної Ради. І я тоді коментував у ЗМІ, що ми скоро побачимо дійсність опозиції. Побачимо дійсність їхніх «штиків». Якщо вони розблокують Верховну Раду (а тоді вона була заблокована) і дадуть можливість проголосувати один із найголовніших на сьогоднішньому етапі закон, який тоді вимагала РФ (Медведєв і Путін), тоді відразу буде видно дійсність цієї опозиції й те, хто її фінансує. От ми побачимо, як зараз опозиція дасть проголосувати цей законопроект», — відзначає Боровик. Він переконаний, щодо цього законопроекту потрібне блокування: «Усіма кістьми треба лягти, щоб він не пройшов».

«Побачимо, як це буде реалізовано фракцією «УДАР» і частиною «Батьківщини». Це буде дуже цікаво. Отут ми справді побачимо «хто почім«», — підкреслив Боровик.

Учора «День» у кулуарах парламенту спробував зробити певний паралельний підрахунок голосів щодо законопроекту № 2937. Опитували «ключових» — лідерів парламентських фракцій та голів профільних комітетів. Відповідь комуністів не була неочікуваною: у керівництві фракції КПУ зазначили «Дню», що вони «були завжди проти приватизації стратегічної ГТС і зараз змінювати свою позицію не збираються». А от реакція так званих опозиційних народних депутатів, м’яко кажучи, подивувала: не знаємо, на фракції не розглядали і... навіть «вперше чую про такий законопроект». Ті ж, хто «щось чув» про цей законопроект, запевняли: голосувати «за» не будуть, навіть регіонали. Можливо, справді, наша влада просто хоче виграти трохи часу в РФ, поки веде переговори з ЄС, як про те розповів у коментарі «Дню» директор енергетичних програм центру «Номос» Михайло Гончар. «Є варіант, що законопроект «провалять» у парламенті, щоб ще раз показати «сусідці», мовляв, уряд не проти, але парламент із цим не згоден. Тож питання оренди ГТС неактуальне, і «труба» збереже статус-кво», — робить припущення експерт.

Схоже, що голосування за законопроект справді стане індикатором: для влади — на українськість, для опозиції — на якість.

КОМЕНТАРІ

Олег ТЯГНИБОК, голова фракції «Свобода»:

— У нас є інформація, що цей законопроект будуть розглядати наступного четверга, 23 травня. Якщо це відбудеться, то ми будемо лягати кістьми, аби не допустити приватизації ГТС. Ми вважаємо, що це зрада національних інтересів.

Ми будемо апелювати до громади — просити людей прийти у день голосування під стіни Ради. Ми зацікавлені у тому, щоб Україна була енергетично незалежною.

Якби український парламент голосував у правильному руслі, то пропозицій та доповнень до цього законопроекту могло б бути багато. В кінці кінців доки ще діє закон, який проголосували у минулому скликанні, що забороняє приватизацію ГТС. На разі разом з усіма опозиційними фракціями ми вивчаємо питання, чи варто подавати альтернативний законопроект.

Ігор МАРКОВ, Партія регіонів:

— Доки я не буду розуміти, що хочуть зробити з трубою (на яких умовах, яка вартість), то голосувати не буду. Нехай уряд запропонує варіанти поводження з трубою і ѓрунтовно пояснить потребу у приватизації. Буду голосувати за трубу тільки у тому разі, якщо з усіх сторін це буде вигідно Україні.

Володимир ОЛІЙНИК, Партія регіонів:

— Я чув, що на голосування можуть поставити у наступний четвер, але поки цей законопроект я не бачив. Ми не повинні догратися до того, що таку важливу газотранспортну систему буде втрачено. ГТС Білорусі та Росії вже пройшли модернізацію. На мою думку, трубу мають модернізувати три сторони: ті, що видобувають газ, ті, що транспортують, і ті, що споживають.

Тому я буду голосувати «за» цей законопроект. Я довіряю уряду у цьому питанні. Саме вони відповідають за результати економічної політики. Якщо буде політична воля, то ми на засіданні фракції вирішимо голосувати за це питання. Якщо фракцією буде прийняте таке рішення, то у сесійному залі за цей законопроект проголосує уся фракція.

Олександра КУЖЕЛЬ, «Батьківщина»:

— За цей законопроект я точно голосувати не буду. Взагалі я поки не чула про його прийняття комітетом. І у нашій фракції поки це питання не розглядали.

Оксана ПРОДАН, народний депутат (фракція «УДАР»), перший заступник голови комітету з питань податкової та митної політики:

— У законопроекті № 2937 від 26 квітня цього року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів з метою реформування НАК «Нафтогаз України» скасовується заборона приватизаціі газотранспортноі системи України. При цьому влада знову прикриває свої бажання начебто забезпеченням євроінтеграційних кроків. Насправді ж цим проектом право розпоряджатися однією із останніх цінностей України передається Кабміну. А отже, це —проект із привласнення народної власності «Сім’єю».

Насправді необхідні реформи в нафтогазовій галузі, зокрема модернізацію ГТС, можна й необхідно провести без зміни форм власності.

Фракція «УДАР» виступає за збереження газотранспортноі системи в державній власності та за проведення реорганізаціі «Нафтобазу» з метою забезпечення прозорості його структур і діяльності.

Гадаю, цей проект не пройде у ВРУ — опозиція його не підтримує, комуністи не можуть підтримати приватизацію в будь-якому вигляді.

Ігор ВАСЮНИК, народний депутат (фракція «Батьківщина»), член парламентського комітету з питань паливно-енергетичного комплексу:

— Законопроект №2937 про реформування НАК «Нафтогаз України» написано виключно в інтересах Росії, щоб вкрасти в українського народу газовидобувну та газотранспортну галузі. Йдеться про стратегічний проект Кремля та сьогоднішньої влади і здачу нею державних інтересів.

Справді, НАК «Нафтогаз України» потребує реорганізації. На мою думку, повинні функціонувати три державні акціонерні компанії — з видобутку, транспортування та реалізації енергоресурсів. Доцільно також позбутися всіх непрофільних активів, які є в управлінні «Нафтогазу». Але законопроект №2937, запропонований Кабміном, переслідує абсолютно іншу мету. Насправді вимальована класична схема «дерибану» стратегічного об’єкта України. Питання так званої реорганізації цієї структури на сьогодні — лише в площині політики та впливів як зовнішніх, так і внутрішніх. Реформувати компанію потрібно, але в інтересах держави-України з продовженням мораторію на приватизацію.

Законопроект ще має пройти комітетські слухання, зокрема в профільному комітеті з ПЕК. Як народний депутат України, займатиму категоричну позицію «ПРОТИ» під час розгляду цього законопроекту та голосування. Вважаю, що депутатський корпус також його не підтримає. Водночас усі розуміють: якщо влада вже затіяла цю аферу, вона кине всі сили пропаганди та гроші, щоб протягнути цей законопроект. А це означає, що тиск на опозиційних депутатів також посилиться, й не виключено, що без силових методів боротьби не обійдеться.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати